مرکز آمار: جمعیت ایران به ۷۷ میلیون نفر رسیده است

۴ اسفند ۱۳۹۱

مرکز آمار ایران در آخرین برآوردهای خود جمعیت کشور را ۷۷ میلیون نفر اعلام کرده است. این مرکز در عین حال از کاهش رشد جمعیت و بعد خانوار در ایران خبر داده است.مرکز آمار ایران در آخرین برآوردهای خود جمعیت کشور را ۷۷ میلیون نفر اعلام کرده است. این مرکز در عین حال از کاهش رشد جمعیت و بعد خانوار در ایران خبر داده است.

خبرگزاری فارس روز چهارم اسفندماه به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی مرکز آمار ایران اعلام کرد که جمعیت ایران به ۷۷ میلیون و ۱۷۶ هزار و ۹۳۰ تن رسیده است. جمعیت ایران در سرشماری سال ۹۰ مرکز آمار ایران، ۷۵ میلیون و ۱۴۹ هزار و ۶۶۹ تن بود.

در گزارش فارس آمده است که بر اساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۰، نرخ رشد جمعیت از ۱.۶۲ درصد در سال ۱۳۸۵ به ۱.۲۹ درصد کاهش یافته است و بعد خانوار نیز از ۴.۰۳ درصد در سال ۱۳۸۵ به ۳.۵۵ درصد افت داشته است.

تأکید بر کاهش نرخ رشد و بعد خانوار در حالی مطرح می‌شود که مجلس شورای اسلامی روز دوم اسفندماه با تصویب کلیات لایحه اصلاح قوانین تنظیم خانواده، موافقت کرد تا کلیه محدودیت‌هایی که در قانون بر اساس تعداد فرزند برای والدین شاغل و یا فرزندان آنها ایجاد شده، لغو شود.

بر همین اساس، مجلس ایران با افزایش مرخصی زایمان مادران از شش ماه به ۹ ماه  موافقت کرد و همچنین تصویب کرد که محدودیت‌های در نظر گرفته شده برای فرزند چهارم لغو و فرزند چهارم نیز مشمول بیمه تأمین اجتماعی شود.

محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری ایران دی‌ماه ۱۳۹۰ لایجه اصلاح قوانین تنظیم جمعیت و خانواده را به رییس مجلس تحویل داد.

این اقدام پس از آن صورت گرفت که مردادماه همان سال رهبر جمهور اسلامی بر رسیدن جمعیت ایران به «۱۵۰ میلیون نفر» تاکید کرد که به دنبال آن دیگر مسئولان نظام و برخی از اعضای دولت حمایت خود از افزایش جمعیت در ایران را اعلام کردند.

آبان‌ماه سال جاری نیز دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کرد که با تصویب این شورا تدریس واحد «کنترل جمعیت و تنظیم خانواده» در دانشگاه‌های ایران متوقف می‌شود.

پس از انقلاب بهمن ۱۳۵۷ و به سفارش آیت‌الله خمینی سیاست کنترل جمعیت و تنظیم خانواده در ایران برای مدتی متوقف شد که در این مدت رشد جمعیتی به شدت بالا رفت.

اما در اواخر عمر آیت‌الله خمینی، با تایید بنیانگذار جمهوری اسلامی، سیاست‌های کنترل جمعیت بار دیگر از سر گرفته شد.

با این‌ حال در چند سال اخیر حکومت ایران بار دیگر بر افزایش جمعیت در ایران تأکید کرده است.