محاکمه عضو حزب‌الله در قبرس و اتهام به ایران

۴ اسفند ۱۳۹۱

محاکمه یک جوان لبنانی‌تبار سوئدی که اعتراف کرده عضو حزب‌الله است، به اتهام زمینه‌چینی برای ترور گردشگران اسرائیلی در قبرس آغاز شد. اسرائیل جمهوری اسلامی را "آمر" عملیات تروریستی حزب‌الله می‌داند.
پلیس قبرس هفتم ژوئیه سال ۲۰۱۲ جوان ۲۴ ساله‌ای به نام حسام طالب یعقوب را بازداشت کرد که تابعیت دوگانه لبنانی – سوئدی دارد. او اعتراف کرده که از سال ۲۰۰۷ عضو حزب‌الله لبنان بوده و به عنوان پیک این تشکیلات ماموریت‌هایی در ترکیه، هلند و فرانسه داشته است.

اتهام اسرائیل به ایران

 

محاکمه یعقوب در دادگاهی در شهر لیماسول قبرس در جریان است. او متهم شده که از سوی شاخه نظامی حزب‌الله ماموریت داشته زمینه‌ی ترور گردشگران اسرائیلی در قبرس را فراهم کند.

 

"اشپیگل آنلاین" روز جمعه (۲۲ فوریه/ ۴ اسفند) در گزارشی نوشت چنانچه اثبات شود حزب‌الله لبنان قصد انجام عملیات تروریستی در قبرس را داشته، با توجه به عضویت این کشور در اتحادیه اروپا، این ماجرا ابعاد گسترده‌ای پیدا خواهد کرد.

 

اسرائیل حزب‌الله را متهم می‌کند که در پنج سال گذشته دست به عملیات تروریستی مختلفی علیه شهروندان اسرائیل، از جمله در کشورهای تایلند، کنیا، هند و بلغارستان زده است.

 

به گزارش رادیو دولتی اسرائیل رئیس جمهور این کشور پنج‌شنبه، سوم اسفند از اتحادیه اروپا خواست حزب‌الله را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار بدهد زیرا به گفته‌ی او "اکنون شواهد بیشتری در مورد ماهیت خرابکاری و فعالیت‌های تروریستی حزب‌الله و آمران ایرانی آن در دست است."

 

اتهام بلغارستان به حزب‌الله

 

دولت بلغارستان اخیرا اعلام کرد که شواهد قابل اعتنایی حکایت از دست داشتن حزب‌الله در ترور گردشگران اسرائیلی در نزدیکی فرودگاه بورگاس در ژوئیه سال ۲۰۱۲ دارد. در این حادثه پنج گردشگر اسرائیل و راننده محلی آنها بر اثر انفجار بمب به قتل رسیدند.

 

وزارت کشور بلغارستان می‌گوید دو نفر از سه تروریستی که به عنوان عاملان این بمب‌گذاری شناسایی شده‌اند عضو حزب‌الله لبنان بوده‌اند و این عملیات نمونه‌ای از طرح‌های سراسری حزب‌الله "برای ضربه زدن به اسرائيلی‌ها" است. 

 

رسانه‌های قبرسی گزارش داده‌اند که دستگیری حسام طالب یعقوب پس از هشدار ماموران امنیتی و اطلاعاتی اسرائیل صورت گرفته است.

 

به گزارش نشریه آمریکایی نیویورک تایمز یعقوب اعتراف کرده که از سوی حزب‌الله آموزش دیده اما این آموزش تنها برای "دفاع از لبنان" بوده است.

 

ماموریت در فرانسه و هلند

 

یعقوب در دادگاه گفته است که از سوی فردی در لبنان که هرگز چهره‌اش را ندیده به ماموریت‌هایی در ترکیه و چند کشور اروپایی اعزام شده است. به گفته‌ی او این مرد ماسک به چهره می‌زده  و از نام مستعار استفاده می‌کرده است.

 

عضو دستگیر شده حزب‌الله در قبرس در سال‌های گذشته در لبنان به کار واردات و فروش کفش و پوشاک مشغول بوده و قصد داشته وارد تجارت آب میوه شود.

 

یعقوب گفته است در یکی از ماموریت‌هایی که ظاهرا برای حزب الله انجام شده، باید چند کیسه را در شهر لیون فرانسه تحویل می‌گرفته و به لبنان می‌برده است. او در ماموریت دیگری یک تلفن همراه را با دو سیم کارت که در میان روزنامه قرار گرفته بود از لبنان به آمستردام حمل کرده است.

 

ردگیری گردشگران اسرائیلی

 

جوان لبنانی تبار اواخر ماه ژوئن ۲۰۱۲ از سوئد به لندن و از آنجا به قبرس رفته است. او از سوی همان فرد ناشناس در لبنان ماموریت داشته دو مکان را شناسایی کند، دو سیم کارت قبرسی بخرد و آدرس چند کافه اینترنتی در نیکوزیا و لیماسول را تهیه کند.

 

دو مکان یاد شده یکی پارکینگ بوده و دیگری هتلی که بسیاری از گردشگران اسرائیلی در آن اقامت می‌کنند. بنابر گزارش‌ها پلیس قبرس هنگام دستگیری یعقوب دفترچه کوچک قرمز رنگی نزد او پیدا کرده که در آن شماره دو اتوبوس مخصوص گردشگران اسرائیلی نوشته شده است.

 

انفجار اتوبوس گردشگران اسرائیلی در بلغارستان حدود دو هفته پس از بازداشت یعقوب رخ داد. هنوز بسیاری از جزییات ماموریت‌های یعقوب و میزان ارتباط آنها با برنامه‌های حزب‌الله مبهم است.

 

عضو حزب‌الله اتهام فعالیت تروریستی را رد کرده است. چنانچه دادگاه قبرس فعالیت تروریستی حزب‌الله در اروپا را اثبات کند، این تشکل ممکن است در فهرست گروه‌های تروریستی اتحادیه اروپا قرار بگیرد.

 

اشپیگل آنلاین می‌نویسد، عملیات تروریستی احتمالی حزب‌الله در کشورهای مختلف، به دلیل نزدیکی این تشکیلات با جمهوری اسلامی بخشی از جنگ پنهان ایران و اسرائیل تفسیر می‌شود. ایران هرگونه دخالت در فعالیت‌های تروریستی را رد می‌کند.