درگذشت پدر عروس خامنه ای؛ عزیزالله خوشوقت به مکه رفت و برنگشت

۴ اسفند ۱۳۹۱

عزیزالله خوشوقت از روحانیون تندروی نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی و پدر عروس وی، در سال ۱۳۰۵ به دنیا آمده بود.

برخی طرفداران سیدعلی خامنه ای از خوشوقت به عنوان مرجع تقلید نام می بردند ولی او تنها امام جماعت مسجد امام حسن در خیابان شریعتی تهران بود و رساله ای هم نداشت.

از او به عنوان یکی از فتوادهندگان قتل های زنجیره ای نام برده می شود.

در پرونده بازجویی سعید امامی، معاون سابق وزارت اطلاعات که در پرونده قتل های زنجیره ای متهم بود، آمده هنگامی که بازجو از امامی سؤال می کند آیا کشتن مخالفان، رویه امنیتی داشت و با حکم "حفظ نظام از واجبات است" انجام می‌شد یا حکم های موضوعی نیز داشت، سعید امامی پاسخی می دهد که شاید بتوان آن را مهم ترین فراز بازجوئی‌های وی تلقی کرد.

وی در جواب می‌گوید: "فلاحیان با وجود آنکه خود حاکم شرع بود، اما معمولا و در موارد حساس احکام حذف محاربان را شخصا صادر نمی‌کرد. او این احکام را از آیت‌الله خوشوقت، آیت‌الله مصباح، آیت‌الله خزعلی، آیت‌الله جنتی و گاها نیز از حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای دریافت می‌کرد و به دست ما می‌داد. ما فقط به آقایان اخبار و اطلاعات می‌رساندیم و بعد هم منتظر دستور می‌ماندیم. مثلا وقتی باخبر شدیم که حاج احمد آقا [خمینی] در جلسات خصوصی به مسئولان نظام و حتی به ولایت امر اهانت می‌کند. آن را ارجاع دادیم و بلافاصله دستور آمد که همه رفت و آمدهای ایشان را زیر نظر بگیرید و از مکالمات و ملاقاتهای ایشان نوار تهیه کنید. ما هم به مدت یکسال همین کار را کردیم. متأسفانه حاج احمد آقا به راه یک طرفه بدی وارد شده بود که برگشت نداشت. وقتی دستور حذف حاج احمد آقا را آقای فلاحیان به من ابلاغ کرد مضطرب شدم و حتی به تردید فرو رفتم. دو روز بعد همراه با آقای فلاحیان به دیدار آیت‌الله مصباح رفتیم، آقایان محسنی اژه‌ای و بادامچیان هم آنجا بودند البته بعدا حاج آقا خوشوقت هم از بیت [علی خامنه ای] آمدند آنجا و نظر جمع بر این بود که نباید به کسانی که با ولی امر مسلمین خصومت می‌کنند، رحم کرد."

سیدعلی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی دیروز پس از درگذشت خوشوقت به منزل او رفت و به خانواده اش تسلیت گفت. این در حالی است که جنازه خوشوقت هنوز در عربستان است و احتمالا امروز به ایران بازگردد.

برخی دیگر از مسئولان کشور هم درگذشت او را تسلیت گفتند.

کاظم صدیقی، امام جمعه تهران و یکی از شاگردان خوشوقت پیش از این گفته بود: "حضرت آقا [خامنه ای] فرمودند تنها به علم و اراده خودتان تکیه نکنید، طوفان‌ها زیاد است و این طوفان‌ها گاهی اوقات سخت می‌شود و در این طوفان‌ها نمی‌توانید خود را حفظ کنید و باید در این اوقات خودتان را به کسی و یا جایی وصل کنید که شما را حفظ کند. بعد بنده به حضرت آقا گفتم از چه کسی استفاده کنیم؟ رهبر معظم انقلاب در پاسخ گفتند در طوفان ها خود را به آیت الله خوشوقت وصل کنید."

خامنه ای در پیام تسلیتی که به مناسبت درگذشت پدر عروس خود منتشر کرده، او را "عالم ربانی، سالک الی‌الله و عارف بالله" دانسته، از "مجاهدت کم نظیر در تربیت نفوس مستعد و دلهای مشتاق" تجلیل کرده و درگذشتش را "مصیبتی اندوهبار" و "ثلمه‌ای بزرگ" توصیف کرده است.

پدر عروس آیت الله خامنه ای، یک بار دیگر هم در دی ماه ۱۳۹۱ متهم به صدور فتوای قتل مخالفان شد و آن زمانی بود که در مصاحبه با خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران، از "کافر و مرتد" بودن رهبران جنبش سبز که سران "فتنه" نامیده می شوند سخن گفت.

وی در پاسخ به پرسشی راجع به اظهارات حبیب الله عسگراولادی، از اعضای موتلفه، راجع به "فتنه گر" نبودن میرحسین موسوی و مهدی کروبی هم تاکید کرد: "باید بر روی فتنه‌گران خط قرمز کشید. فتنه ٨٨ تطهیر نمی‌شود. فتنه‌گران کافر و مرتد هستند و تطهیر نمی‌شوند."

این اظهارات از آنجا مورد توجه رسانه ها قرار گرفت که مطابق دیدگاه مذهبی مشهور محافظه کاران حاکم بر ایران، افراد "کافر" و "مرتد" واجب القتل تلقی می شوند. با خبر ساز شدن این اظهارات، آقای خوشوقت، خبر منتسب به خود مبنی بر مرتد و کافر بودن فتنه گران حوادث پس از انتخابات ۸۸ را تکذیب کرد، اما خبرگزاری تسنیم فایل صوتی مصاحبه با این روحانی را منتشر کرد که نشان می داد او چنان سخنانی را بر زبان رانده است.با ۴۳ امتیاز و ۰ نظر فرستاده شده در بخش سیاستلینک مستقیم