ايران قهرمان جام جهانی کشتی آزاد شد

۴ اسفند ۱۳۹۱

تيم ملی کشتی آزاد ايران با برتری ۶-۱ مقابل روسيه، عنوان قهرمانی جام جهانی ۲۰۱۳ کشتی آزاد را نصيب خود کرد. اين قهرمانی با حضور ۱۵ هزار تماشاگر در ورزشگاه آزادی رقم خورد.تيم ملی کشتی آزاد ايران با برتری ۶-۱ مقابل روسيه، عنوان قهرمانی جام جهانی ۲۰۱۳ کشتی آزاد را نصيب خود کرد. اين قهرمانی با حضور ۱۵ هزار تماشاگر در ورزشگاه آزادی رقم خورد.

استقبال از فينال جام جهانی به حدی بود که دو ساعت قبل از آغاز مسابقه، تلويزيون ايران اعلام کرد درهای ورزشگاه بسته شده و از علاقمندان ورزش خواست جريان مسابقه را از تلويزيون دنبال کنند.

آزادکاران ايران در مصافی تماشايی ضمن تکرار عنوان قهرمانی سال قبل که در باکو رقم خورده بود، انتقام شکست کشتی فرنگی را هم از روسيه گرفتند. ايران پيش از راهيابی به فينال، آمريکا را نيز در مرحله گروهی با نتيجه ۶-۱ شکست داده بود.

حسن رحيمی، مسعود اسماعيل پور، صادق گودرزی، احسان لشگری، حامد تاتاری و کميل قاسمی شش برد ايران را رقم زدند و فقط مهدی تقوی مسابقه خود را واگذار کرد.

محمود احمدی نژاد رييس جمهور نيز بلافاصله پس از پيروزی احسان لشگری و مسجل شدن قهرمانی ايران، از راهروی جايگاه ويژه وارد سالن شد.  او پس از قهرمانی ملی پوشان در جمع آنها حاضر شد و با انتقاد از احتمال حذف کشتی از المپيک گفت: «کسانی که ميخواهند کشتی را از المپيک حذف کنند اشتباه ميکنند؛ البته من هم قرار است نامهای به آنها بنويسم.»

در اين رقابتها تيم ملی آمريکا هم با غلبه بر بلاروس روی سکوی سوم قرار گرفت. لاری جونز سرمربی تيم ملی آمريکا در جمع خبرنگاران گفت: «هواداران ايرانی بهترين هواداران کشتی در دنيا هستند و IOC با ديدن اين تماشاگران، پاسخ انتقاد خود درباره اين که کشتی هوادار ندارد را گرفت. خوشحالم که ايرانيان، آمريکاييها را هم تشويق کردند و نشان دادند آغوش مردم ايران برای مردم آمريکا باز است.»

نتايج انفرادی مسابقه مهيج فينال جام جهانی کشتی آزاد بين ايران و روسيه در ادامه آمده است.

  ۵۵ کيلوگرم: حسن رحيمی ۵  نريمان اسرافيلوف۰

در ديداری که به نظر ميرسيد دشوارترين کشتی برای ايران در مصاف با رقبای روس باشد، وقت اول به کلينچ کشيد که گوی آبی، يک خم را در اختيار رحيمی قرار داد. او نيز با دو خم حريف را به پل زد و ۳-۰ برنده شد. رحيمی در وقت دوم اسرافيلوف را اسير حملات خود کرد و با دو زيرگيری، رقيب سرشناس خود را به بند کشيد.

۶۰ کيلوگرم: مسعود اسماعيل پور ۳  الکساندر بوگوموئف ۱

در وقت اول اسماعيل پور خاک شد اما چهار ثانيه به پايان وقت، دست زير کتف حريف کرد و او را در خاک نشاند تا برنده شود. اسماعيل پور در وقت دوم هم اجازه خودنمايی به حريف روس نداد و با خاک و بارانداز ۲ امتياز گرفت.

۶۶ کيلوگرم: مهدی تقوی ۱  آلن گوگايف ۴

تقوی در حالی به مصاف نايب قهرمان سال ۲۰۱۰ جهان رفت که با داشتن دو مدال طلای جهان در ويترين افتخاراتش، عناوين او به حريف روس ميچربيد. گوگايف در وقت اول کشتی را بست و کلينچ هم به نفع او بود تا ۱-۰ برنده شود.

در وقت دوم، گوگايف ۹۰ ثانيه دفاع کرد اما در بزنگاه مناسب، زير تقوی را گرفت که تقوی کنده کشی کرد و سپس به پشت حريف رفت. داور وسط ۲ امتياز برای روی پل رفتن به هر دو کشتيگير داد اما رييس تشک تنها يک امتياز به تقوی داد. اعتراض مربيان ايران هم نتيجه نداد و تقوی اين کشتی را باخت.

۷۴ کيلوگرم: صادق گودرزی ۹  کاخابر هوبژتی ۶

در يکی از جذابترين کشتی ها، در ثانيه های پايانی وقت اول گودرزی برای زيرگيری اقدام کرد که هر دو کشتيگير نيم تيغ شدند. داور ۳ امتياز به گودرزی و دو امتياز به هوبژتی داد. اعتراض مربيان روس نتيجه نداشت و گودرزی يک امتياز ديگر گرفت.

يک دقيقه از وقت دوم گذشته بود که هوبژتی توانست گودرزی را در خاک بنشاند تا ۱-۰ پيروز شود.

گودرزی که از نيروی بدنی کم آورده بود در شروع تايم سوم دو بار خاک شد. سپس يک امتياز را با زيرگيری جبران کرد اما بلافاصله باز هم خاک شد تا ۳-۱ عقب بيفتد. ۳۵ ثانيه به پايان، گودرزی يک امتياز ديگر را هم جبران کرد و بيست ثانيه به پايان، ناباورانه امتياز چهارم را هم گرفت تا سالن را به وجد بياورد. گودرزی در واپسين ثانيه ها باز حريف روس را خاک کرد تا ايران ۳ بر يک از روسيه پيش افتد.

۸۴ کيلوگرم: احسان لشگری۲  ماگومد ابراگيموف ۰

وقت اول به کلينچ کشيد که گوی به نفع لشگری بيرون آمد و يک بر صفر برنده شد.  در تايم دوم لشگری حريفش را بيرون برد اما داوران به خاطر هل دادن امتياز ندادند. وقت دوم هم به کلينچ کشيد که گوی باز هم به سود لشگری بيرون آمد و ۱-۰ پيروز شد تا با چهارمين برد انفرادی، ايران قهرمان جام جهانی شود.

۹۶ کيلوگرم: حامد تاتاری ۵  يوری بيلونوفسکی ۰

تاتاری مانند کشتی های قبلی بسيار مطمئن نشان داد و تايم اول را با خاک و بارانداز برد. اين کشتيگير خراسانی در وقت دوم هم دو بار متوالی حريف روس را با تسلط خاک کرد تا پنجمين برد ايران رقم بخورد.

۱۲۰ کيلوگرم: کميل قاسمی ۴  فليکس سارکايف ۰

قاسمی در يک کشتی برتر چند بار حريفش را در خاک نشاند تا ششمين برد ايران رقم بخورد. رسول خادم پس از قهرمانی ايران در جام جهانی کشتی آزاد به خبرنگاران گفت: خوشحالم که قهرمان شديم، زيرا وقتی ميتوانيم مردم را خوشحال کنيم، برايمان بسيار دلچسب است.

کاپ قهرمانی را محمود احمدی نژاد اهدا کرد. خادم که روی سکوی قهرمانی حاضر نشده بود، در ادامه گفت: در اين مسابقات نواقصی داشتيم و اميدواريم که برای مسابقات اصلی آنها را بر طرف کنيم.

رسول خادم يادآور شد: خوشبختانه توانستيم با شکست روسيه انتقام کشتی فرنگی را هم بگيريم. البته تيم فرنگی ايران خيلی خوب بود، ولی روسيه در فرنگی بسيار قدرتمند ظاهر شده بود.