ایستگاه کیفسکا Kievskaya در مسکو

۱۹ شهریور ۱۴۰۲

در آن حلقه های تو در توی مترو به ایستگاه کیفسکا (Kievskaya) در مسکو می‌رسم. ایستگاهی بسیار زیبا که با هنر و نقاشی شکوهمند شده است.
بنای ایستگاه سبک معماری شبه باروک دارد و در سال 1953 افتتاح شده است. ستون‌های مربع با سنگ مرمر سفید اورال و کاشی‌های سرامیکی طرح‌ریزی شده و سقف گچ‌کاری شده با مجموعه‌ای از نقاشی‌های دیواری توسط هنرمندان که زندگی در اوکراین را به تصویر می‌کشند. موزاییکی بزرگ در انتهای سکو به یاد سیصدمین سالگرد اتحاد مجدد روسیه و اوکراین است.
در آخر سالن نقش لنین رهبر اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی بیرون امده از جنگ جهانی دوم و حتی پیروز شده از جنگ های داخلی روسیه همچنان قدرت نمایی می‌کند.

اما سوال همچنان ذهن را درگیر می‌کند که ایستگاه دوستی به دشمنی بدل شده و این درگیری پس از سیصد سال دوستی هر دو کشور را به کجا می‌برد؟
متروی کلان شهر مسکو با داشتن ۱۷ خط فعال ۲۶۷ ایستگاه و راهی به درازای ۳۹۷ کیلومتر یکی از کهن ترین سامانه های قطار شهری جهان است. ساختار ریلی جذاب و دایره های حلقوی تو در تو با ذهنیت ستایش کمونیست حاکمان وقت دوران یکی از جاذبه های گردشگری این شهر است . سال ۱۹۳۵ وقتی اولین خط مترو آغاز به کار کرد فقط ۱۱ ایستگاه داشت. خطوط قطار مترو با رنگ های مختلف در نقشه نشان داده میشود و در امتداد خط آبی یا دایره ی آبی به ایستگاه کیفسکایا میرسم.