ایالات متحده و بریتانیا تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال کردند

۳۰ فروردین ۱۴۰۳

دولت‌های بریتانیا و ایالات متحده‌ آمریکا پنج‌شنبه ۳۰ فروردین / ۱۸ آوریل دور جدیدی از تحریم‌ها را علیه ایران آغاز کردند.
به گزارش شبکه‌ آمریکایی ای‌بی‌سی‌نیوز، اداره‌ کنترل دارایی‌های خارجی در خزانه‌داری آمریکا ۱۶ شخص و دو نهاد ایرانی را هدف قرار می‌دهد. گفته می‌شود این اشخاص و نهادها مسئول تولید موتورهای پهپاد «شاهد ۱۳۱» هستند که در حمله‌ ۲۵ فروردین / ۱۳ آوریل ایران به اسرائیل استفاده شدند. علاوه بر این، بریتانیا نیز چندین سازمان نظامی، شخص و نهاد ایرانی فعال در صنایع موشکی و پهپادی را هدف قرار می‌دهد.
جنت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا می‌گوید دولتش قصد دارد در روزها و هفته‌های آتی تحریم‌های دیگری را هم برای «مقابله با اقدامات بیشتر ایران» اعمال کند.
مقام‌های آمریکایی در ابتدای هفته‌ جاری هشدار داده بودند که در حال آماده‌سازی تحریم‌هایی جدید در پاسخ به فعالیت‌های جمهوری اسلامی ایران در منطقه و جلوگیری از حملات آینده‌ی آن هستند.
به نوشته‌ شبکه‌ آمریکایی سی‌ان‌ان، هدف این تحریم‌ها، علاوه بر جلوگیری از توان جمهوری اسلامی در تولید موشک و پهپاد، فرستادن این پیام به اسرائیل است که واکنش به حمله‌ ایران الزاماً نباید نظامی باشد.
هم‌زمان رهبران اروپایی هم روز چهارشنبه خواستار تشدید تحریم‌ها علیه ایران شدند. جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجه‌ اتحادیه‌ اروپا گفته بود که رژیم تحریم‌های کنونی اتحادیه‌ اروپا «تقویت می‌شود و گسترش می‌یابد». او هم‌زمان از اسرائیل خواست خویشتن‌داری کند.
حمله‌ ۲۵ فروردین جمهوری اسلامی به اسرائیل در پاسخ به حمله‌ ۱۳ فروردین اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه رخ داد. حمله‌ اسرائیل منجر به کشته‌شدن یک فرمانده ارشد سپاه پاسداران و چند مستشار نظامی ایرانی شد. بر سر خسارت‌های حملات ایران به اسرائیل میان دو طرف اختلاف وجود دارد؛ در حالی‌که ایران می‌گوید ضربه‌ سختی به چند پایگاه نظامی و امنیتی اسرائیل زده، اسرائیل می‌گوید سیستم دفاع هوایی این کشور ۹۹ درصد موشک‌ها و پهپادهای جمهوری اسلامی را خنثی کرده است.