عباس صالحی معاون فرهنگی وزارت ارشاد شد

۱۵ مهر ۱۳۹۲

پس از گمانه‌زنی‌ها سرانجام علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران عباس صالحی، چهره کمتر شناخته‌شده را به‌عنوان معاون فرهنگی این وزارتخانه معرفی کرد.
عباس صالحی در حوزه علمیه تحصیل کرده و مدتی نیز روحانی بوده است.
پیش از این منابع آگاه در وزارت ارشاد اسلامی گفته بودند توافق میان علی جنتی و عباس صالحی قطعی شده و حکم صالحی در انتظار امضای نهایی جنتی است.
عباس صالحی، متولد ۱۳۴۲ در مشهد است و دکترای فلسفه دارد.
صالحی از سال ۱۳۵۱ وارد حوزه علمیه مشهد شد و به‌طور کلی در حوزه علمیه این شهر و قم تحصیل کرده است.
وی از شاگردان آیت‌الله وحید خراسانی، آیت‌الله شیخ‌ جواد تبریزی، ‌آیت‌الله زنجانی، آیت‌الله علم‌الهدی در حوزه علمیه بوده و مدتی نیز در کسوت روحانی فعالیت کرده است.
گفته می‌شود وی پس از ادامه تحصیل در رشته فلسفه از کسوت روحانیان خارج شده و در نزد کسانی چون ابراهیمی‌دینانی، انصاری‌شیرازی و حسن‌زاده‌آملی فلسفه را خوانده است.

ممیزی‌های سلیقه‌ای، بلاتکلیف ‌نگه‌داشتن کتاب‌ها، بررسی چندباره و سانسور کتاب‌های چاپ چندم، معلق‌کردن پروانه ناشران و ممنوع کردن فعالیت برخی از آن‌ها، از جمله اقدامات سال‌های اخیر معاونت فرهنگی وزارت ارشاد بوده است

عباس صالحی در سال‌های ۶۷-۶۵ سردبیر مجله حوزه و در سال‌های ۷۶-۷۳ مسئول دفتر تبلیغات اسلامی خراسان بود.
همچنین از سال ۷۶ تاکنون در سه دوره متوالی عضو هیئت‌مدیره دفتر تبلیغات اسلامی و سپس عضو هیئت‌امنای آن شد.
صالحی از سال ۷۸ مدیرمسئولی و سردبیری نشریه “پگاه” را برعهده داشته و کتاب‌های “تفسیر راهنما”، “حوزه و روحانیت” و “دانشگاه و دانشجو” از اوست.
وی همچنین یادداشت‌ها و مقالاتی در حوزه‌های فرهنگی و معارفی در روزنامه‌ها و مجله‌ها و سایت‌های اینترنتی از جمله خبرآنلاین داشته که از آن جمله می‌توان به یادداشت “زخم چرکین شنود و تجاوز به حریم خصوصی” اشاره کرد که درباره شنود از دفتر علی مطهری، نماینده اصولگرای مجلس در روزهای پایانی دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد نوشته است.
عباس صالحی، پس از محسن پرویز، بهمن دری و علی اسماعیلی سکان معاونت فرهنگی وزارت ارشاد را در دست می‌گیرد.
در سال‌های اخیر عملکرد معاونت فرهنگی وزارت ارشاد با ممیزی‌های سلیقه‌ای، بلاتکلیف ‌نگه‌داشتن کتاب‌ها در زمان‌های طولانی، بررسی چندباره و سانسور کتاب‌های چاپ چندم، معلق‌کردن و نگاه‌داشتن پروانه ناشران و ممنوع کردن فعالیت برخی از آن‌ها، بالا رفتن قیمت کاغذ و منابع نشر، بلاتکلیف ماندن ساخت و راه‌اندازی شهرک‌های چاپ و کارخانه‌های کاغذ و… سبب محدودیت بیشتر و کنار کشیدن بسیاری از اهالی فرهنگ از فعالیت‌های خود شده است.
طه هاشمی، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، خسرو طالب‌زاده، از مدیرکل‌های پیشین چاپ و نشر وزارت ارشاد؛ محمود برازش، مدیر انتشارات به‌نشر، طه مرقاتی، قائم‌مقام و رئیس مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی از جمله کسانی بودند که احتمال می‌رفت معاون فرهنگی وزارت ارشاد شوند.
عباس صالحی در میان این‌ها چهره کمتر شناخته شده‌ای است و باید منتظر عملکرد وی در وزارت ارشاد ماند.