شهربانو امانی: وزارت کشور تنظیم اساسنامه را به احزاب بسپارد

۷ بهمن ۱۳۹۲

شهربانو امانی*
هر چند که ایران پیشتر از دیگر کشورهای خاورمیانه به انقلاب مشروطه رسید اما متاسفانه ارکان و عناصر تحقق آن هنوز آن‌گونه که باید و شاید در ایران در جای خود قرار ندارند و در برخی موارد حتی پا هم نگرفته‌اند.
مشکل اساسی احزاب در کشورمان عدم توجه دولت‌ها به تحزب و تحزب‌گرایی است و جدی نگرفتن نقش احزاب و تاثیر‌گذاری آن از سوی حاکمیت و توده مردم، البته این امر عوامل و علل بسیار دارد که از جمله آن به خاطر پیشینه برخی احزاب قبل از انقلاب اسلامی است و وابستگی آنها به برخی قدرت‌های شرق و غرب است که متاسفانه تا به امروز سبب بی‌اعتمادی به احزاب شده است.
تحزب به معنای پاسخگو کردن دولت‌ها به مردم است اما متاسفانه چون قدرتمندان علاقه‌یی به پاسخگویی به توده‌های مردم ندارند تشکیل احزاب قدرتمند در کشورمان با دشواری‌های بسیاری همراه بوده است. متاسفانه رسانه‌های ذی‌نفع این تفکر را که نقشی برای احزاب قائل نیستند و نمی‌خواهند احزاب قدرتمند شوند مدام علیه احزاب تبلیغ منفی می‌کنند تا مبادا تحزب در کشور پدیدار شود.
در کشورمان بهار احزاب در فصل انتخابات و تبلیغات انتخاباتی است و پس از آنکه انتخابات تمام شد و احزاب نیز فعالیت‌شان به حالت تعطیل در می‌آید جایگاه احزاب به فراموشی سپرده می‌شود تا انتخابات آینده. غم‌انگیزترین قسمت داستان هم آنجاست که کاندیداهای ریاست‌جمهوری هم که به سیاسی‌ترین کرسی کشور می‌اندیشند همواره اعلام می‌کنند که سیاسی نیستند و عضو هیچ حزبی هم نبوده‌اند.
البته در دوره اصلاحات توجهی به جایگاه احزاب شد و نخستین قدم‌ها برای سامان دادن به وضعیت احزاب هم برداشته شد متاسفانه در هشت سال گذشته تمامی برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای رشد احزاب نادیده گرفته شده و وضعیت تحزب در کشور نابسامان‌تر از گذشته شد.
الان هم که وزارت کشور لایحه بازنگری در قانون احزاب را در دستور کار قرار داده است هرچند ایرادات جدی به آن وارد است اما آن را باید به فال نیک بگیریم. اما وزارت کشور باید بداند که اساسنامه‌یی را که برای نظرسنجی در اختیار احزاب قرار داده است خود احزاب باید بنویسند و وزارت کشور باید تنظیم این اساسنامه را به احزاب بسپارد ولی به عنوان مجری قانون باید بر حسن اجرای قانون نظارت داشته باشد.
به هر روی سالی که نکوست از بهارش پیداست هرچند که اقدامات دولت یازدهم رفتارهای مقدماتی بوده و کافی نیست اما امیدواریم که رفت و برگشت‌هایی که در وزارت کشور شاهد آن هستیم روزی به بازگشایی خانه احزاب بینجامد تا بعد از چهار سال بالاخره خانه احزاب بتواند نشست فصلی برگزار کند و اسنادی که از خانه احزاب به یغما برده شده است به مسوولان این خانه بازگردد تا بشود به رشد تحزب در کشور امیدوار شد.
*سخنگوی سابق خانه احزاب
منبع: روزنامه اعتماد