هاشمی‌ رفسنجانی: تندروها همیشه مزاحم بودند، خودشان را تعدیل کنند

۷ بهمن ۱۳۹۲

آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی می‌گوید از روز اول و حتی پیش از انقلاب، ما تندرو داشتیم. بعد از انقلاب تندروهای زیادی از چپ و راست داشتیم. این تندروها همیشه مزاحم بودند البته منافعی هم داشتند. بالاخره نمی‌شود گفت که همه کارهایشان مزاحمت است؛ ولی جریان عادی کشور را به هم می‌ریختند. من فکر می‌کنم که تندروها باید یک مقدار خودشان را تعدیل کنند. بالاخره سلیقه‌های اشخاص را نمی‌توانیم تحمیل کنیم. هر کس سلیقه‌یی دارد و حتما برای خودشان ادله‌یی هم دارند.
به گزارش انتخاب، آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ارتباط با امکان تثبیت جریان اعتدال متشکل از اصلاح‌طلبان و اصولگرایان میانه‌رو گفت: بستگی به وضع آینده دولت دارد. اگر دولت آن‌گونه که تا به حال انجام داده، خوب از عهده کارهایش بر بیاید و بتواند همه اهدافی را که در تبلیغات و وعده‌ها آمده؛ اجرایی کند، فکر می‌کنم این جریان از لحاظ نیروهای مردمی در سراسر کشور قوی باشد.
وی همچنین در این مورد که تندروهای دو جناح نمی‌خواهند جریان اعتدال شکل بگیرد، یادآور شد: امیدوارم که کم‌کم حسن تعادل بین همه جناح‌ها باشد و در این دعواها سر منافع ملی و منافع عمومی و مردم کلاه نرود.
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره احتمال حضور ناطق نوری در انتخابات مجلس نیز گفت: راجع به انتخابات آینده اصلا فکر نکردم که چگونه خواهد بود و چطور می‌شود. از خودشان بپرسید. (با خنده)
آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی همچنین درباره سوءاستفاده‌های صورت گرفته در این سال‌ها از جمله معروف «ملاک حال فعلی افراد است»امام(ره) گفت: سوء‌استفاده که می‌شود. هم این طرف و هم آن طرف؛ همه کلمات امام(ره) را به میل خودشان تفسیر می‌کنند. سخنان امام(ره) موقعی بود که یک دفعه‌ این نگاه اوج گرفته بود که همه نیروهایی را که در زمان شاه ‌کار می‌کردند یا با انقلاب همراهی نمی‌کردند؛ از کار برکنار کنند و خیلی کارهای تند دیگر. ایشان آن تذکر را در آنجا دادند و گفتند: اگر اینها آدم‌های قابل استفاده و مفیدی هستند و الان دیگر آن حالت را ندارند؛ از آنها استفاده شود البته گناهانی هست که بخشیده نمی‌شود مثلا دین که به عهده‌شان هست و باید این را بپردازند، مال مردم یا دولت را که خوردند باید بپردازند. کارهایی هم هست که مجازات‌هایی دارد. آنها بحث دینی است و اصول زیادی هم دارند.
وی همچنین درباره شأن نزول این جمله گفت: شأن نزول آن جمله این بود که در حذف نیروهای کاردان سابق افراط نکنند که این یک مساله بود. الان که بحث می‌کنند؛ هر کسی به میل خودش استفاده می‌کند. مثلا به سلیقه فلان جریان فلان کس الان مسیر خوبی ندارد و در گذشته هم افتخاراتی داشت. می‌گویند افتخارات گذشته جدا ولی الان خوب نیست. این می‌تواند در جایی درست باشد؛ یعنی کسی قبلا خیلی خدمات داشته و خوب بوده و خدوم بوده و الان نیست، بله این می‌تواند درست باشد ولی با تحلیل آنها؛ برای خودشان و با سلیقه آنهاست و می‌گویند هرکس با ما نیست، الان حالش خوب نیست که اگر این باشد؛ حرف بی‌ربطی است. هرکسی با سلیقه خودش و با تفکر خودش و با قانون و ملاک‌های عمومی موجود؛ فکر و عمل می‌کند. لذا نباید این‌گونه بحث کرد. البته کل مساله درست است.
آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی افزود: یعنی اگر بخواهیم درباره کسی قضاوت کنیم؛ باید وضع فعلی‌اش را در نظر بگیریم. افتخارات گذشته به جای خود است و نمی‌خواهیم آنها را فراموش کنیم. به نظرم امام(ره) نخستین بار در فرمان هشت ماده‌یی خود و برای رسیدگی به صلاحیت کارمندان و متصدیان امور؛ از اشکال‌تراشی‌های جاهلانه تندروها گله و تاکید کرده‌اند که افراد مفید و موثر با بهانه‌های واهی کنار گذاشته نشوند. فکر می‌کنم «غمض عین از بعضی از لغزش‌های زمان رژیم پهلوی» را آوردند و گفتند: «میزان حال فعلی اشخاص است»