مختومه شدن پرونده شهید ۱۶ ساله جنبش سبز با بازداشت یک ماهه یک بسیجی

۸ بهمن ۱۳۹۲

کلمه- گروه خبر: «مصطفی ترک‌همدانی»، وکیل‌مدافع اولیای‌دم شهید «میثم عبادی» در حالی از برگزاری دادگاه این پرونده در هفته آتی خبر داد، که پدر این شهید نوجوان می گوید از دادگاه با من تماس گرفتند و گفتند که پرونده مختومه شده؛ ۱۵بهمن به دادگاه بروم.
به گزارش کلمه، میثم عبادی، ۱۶ ساله، یکی از نخستین و جوانترین شهدای جنبش سبز است که در شب بیست و چهارم خرداد ماه مورد اصابت گلوله قرار گرفت و به شهادت رسید. اما با گذشت بیش از چهار سال به رغم پیگیری های خانواده او دستگاه قضایی پرونده این شهید جنبش سبز را عملا مختومه اعلام کرده و قاتل او آزاد است.
همدانی به «ایرنا» گفته است: «دادسرای جنایی تهران پس از دریافت گزارش وقوع قتل در ناآرامی‌های خردادماه ۸۸ با تشکیل پرونده، رسیدگی جدی به آن را آغاز کرد. با وجود حساسیت‌های موجود در این پرونده، بازپرس جنایی با وسواس و دقت زیاد این موضوع را پیگیری کرد که حتی منجر به بازداشت یک‌ماهه یکی از اعضای بسیج تهران شد.»
ادعای بررسی دقیق پرونده در حالی صورت می گیرد که پدر میثم پیش از این بارها درباره ی روند بررسی پرونده اطلاع رسانی کردهبود، اصغر عبادی همان روزها در پاسخ به پرسش کلمه مورد رسیدگی قضایی به پرونده گفته بود: آنها نمی خواهند قاتل را مجازات یا معرفی کنند. به ما گفتند که یک بسیجی را به نام محمد دستگیر کرده اند و او ضارب میثم است و گلوله را مستقیم به شکم پسرم شلیک کرده، مدتی هم نگهش داشتند اما بعد رهایش کردند. ما هیچ وقت نفهمیدیم چرا آزادش کردند و اصلا چه شد؟ آن موقع ها پرونده در شعبه یک بازپرسی بود و قاضی پرونده هم کسی به نام شاملو بود و انصافا قاضی خوبی هم بود اما او از آنجا رفت یا نمی دانم برکنارش کردند بعد هم که همان محمد بیسجی را آزاد کردند. این قاضی چند بار به من گفت وقتی که پسر ۱۵ ساله اینجا به من دستور می دهد، چه کنم؟ منظورش همین بسیجی ها بودند. به هر جا می روم به من می گویند دولت باید بخواهد به این مساله رسیدگی کند چون دولت مقصر بوده است. پسر من در خیابان گلوله خورده و این دستور توسط دولت صادر شده است.
ترک‌همدانی در گفت و گوی خود با ایرنا گفته که «پس از تحقیقات مفصل از فرماندهی بسیج تهران، بررسی شرایط اوضاع و احوال منطقه، محل وقوع قتل و اینکه سپاه تهران در ایام ناآرامی‌های سال ۸۸ دستور عدم‌استفاده از سلاح گرم را صادر کرده و‏ از سلاح گرم استفاده نکرده است، برای تنها متهم پرونده قرار منع‌تعقیب صادر شد.»
او همچنین گفت: «با توجه به اینکه در این پرونده متهمی وجود ندارد و متهم به قتل شناسایی نشده است درخواست کردیم دیه مقتول از بیت‌المال مسلمین پرداخت شود.»
ترک‌همدانی در پاسخ به اینکه آیا مرحوم عبادی از اعضای بسیج بوده یا خیر؟ گفت: «در پرونده دلیلی بر بسیجی‌بودن نام‌برده مشاهده نکردم و مقتول صرفا به جهت کنجکاوی و با دوستان خود به قصد حضور در مراسم میدان ولیعصر(عج)، محل سخنرانی آقای احمدی‌نژاد از خانه خارج می‌شود.»
اصغر عبادی، پدر مرحوم میثم عبادی نیز در گفت‌وگو با «شرق» از برگزاری دادگاه قتل پسرش در ۱۵بهمن خبر داد و گفت: «از دادگاه با من تماس گرفتند و گفتند که پرونده مختومه شده؛ ۱۵بهمن به دادگاه بروم.»
او درباره خبری که سه‌سال پیش از او در یکی از خبرگزاری‌های اصولگرا و با تیتر «کروبی و موسوی باید تقاص خون پسرم را پس بدهند» منتشر شده بود نیز ضمن تکذیب این خبر افزود: «من چنین حرفی نزدم، بعد هم هرچقدر زنگ زدم و پیگیری کردم که با کسی که از این خبرگزاری با من مصاحبه کرده بود، حرف بزنم، یک روز گفتند نیست، یک روز گفتند رفته ماموریت، بار آخر هم گفتند به «فیروزکوه» منتقل شده. خودم هم خیلی از این مساله شاکی بودم و کلی پیگیری کردم اما به جایی نرسید.»
سال ۸۹ تعدادی از خبرگزاری های وابسته به قدرت از قول پدر شهید عبادی مطالبی را علیه میرحسین موسوی و مهدی کروبی منتشر کرده بودند که اصغر عبادی در واکنش به آن مصاحبه ی کذب به کلمه گفته بود: «به جای اینکه بروند از قول من مصاحبه های دروغین علیه آقایان موسوی و کروبی منتشر کنند، قاتل فرزندم را معرفی و محاکمه کنند. باید به من بگویند فرزند من چرا کشته شد و گناهش چیست. یعنی هر کس گفت «رای من کو» باید کشته شود؟ البته پسر من حق رای هم نداشت و رای نداده بود، اما همراه با بقیه‌ی مردم و به خاطر رای آنها این شعار را فریاد می‌زد. یعنی اگر کسی این شعار را می‌گفت، باید کشته می‌شد؟ می‌خواهم بدانم به چه گناهی پسر ۱۶ ساله را در روز روشن در خیابان کشته‌اند.»
خبرنگار کلمه همان روزها به منزلِ مسکونی این نوجوانِ جان باخته در حوادثِ پس از انتخابات رفت و پس از مشاهدات خود نوشت: خانه کوچک شان در شهرک کیانشهر تهران است. خانه ای که در هر گوشه اش عکس میثم به دیوار است . نوجوانی ۱۶ ساله که در عکسهای ش حتی کمتر از این سن به نظر می رسد میثم عبادی، ۲۴ خرداد ماه سال ۸۸ مورد اصابت گلوله قرار گرفت، میثم کارگری بود که برای کمک به خانواده اش از چهارده سالگی در یک کارگاه خیاطی کار می کرد.
گرامیداشت سومین سالگرد شهادت میثم عبادی: ۲۵ خرداد، منزل شهید
پدر شهید میثم عبادی: آقای لاریجانی! چطور دروغ به این بزرگی گفتید؟
میثم کوچک، مچ‌بند سبز بر دست، راه شهدای جنبش سبز را ادامه می‌دهد
پدر شهید عبادی: به جای انتشار مصاحبه های دروغین از من بر ضد موسوی و کروبی، قاتل را پیدا کنند
قاضی پرونده می‌گوید می‌ترسد پرونده را به سرانجام برساند
دیدار زهرا رهنورد با خانواده شهید میثم عبادی، از شهدای جنبش سبز