درس نوروزی از کی روش

۲۸ اسفند ۱۳۹۲

» محمدتقی کروبی
در آستانه عید باستانی و زیبای سرزمین کهن مان نوروز، کارلوس کی روش سرمربی فهیم و کاردان تیم ملی در حرکتی زیبا مبلغ قابل توجهی از حقوق خود را بعنوان عیدی به تعدادی از زحمت کشان فوتبال تقدیم کرد. او از قاره ای آمده که دادن عیدی و بذل و بخشش اینچنینی آنهم از جیب مبارک در آن رسم نیست اما زندگی در میان پارسیان او را با آداب، فرهنگ و خلق و خوی این سرزمین تاریخی آشنا کرد. خبر آنلاین در این زمینه چنین نوشته:
“عیدی بین یک و نیم تا شش میلیون تومان که اگر اشتباه نکنیم میزان عیدی که او به ۴۰ نفر پرداخته، رقمی نزدیک به ۲۰۰ میلیون تومان است. این ۴۰ نفر شامل اعضای کادر فنی تیم‌ ملی هستند. همچنین آبدارچی‌هایی که در دفتر کمپ کار می‌کنند … کارگرانی که روی چمن زمین تمرین تیم‌ ملی کار می‌کنند … کارکنان حراست کمپ تیم‌ ملی … برخی کارمندان فدراسیون فوتبال و…. این حرکت کی روش آنها را خوشحال کرد نه به خاطر ریالش بلکه به خاطر اهمیتی است که کی روش به کارشان داده است. سرمربی تیم ‌ملی با این رفتار به کارگری که چمن را آب می‌داد، فهماند که تلاش او هم برایش حائز اهمیت است و زحماتش را ارج می‌نهد.”
روزگاری فرارسیدن نوروز لذتی داشت. شعر قنبری “بوی عیدی” با صدای زیبای مرحوم فرهاد آن لذت را هنوز هم به شنونده منتقل می کند، لذا ماندگار شد. موزیک، شعر و صدای فرهاد هر کس را می تواند به دوران شیرین کودکی و نوروز آن روزها بر گرداند.

شادی شکستن قلک پول
وحشت کم شدن سکه عیدی از شمردن زیاد
بوی اسکناس تانخورده لای کتاب
با اینا زمستونو سر می کنم
با اینا خستگیمو در میکنم…
در آستانه نوروز دیگری هستیم و هنوز تعداد زیادی از عزیزان و نخبگان سرزمین مان به جرم بصیرت عملی در تمیز سره از ناسره و آزاد اندیشی در زندان و تبعید و حصر هستند. شوربختانه زمستان سرد و تاریک مان ادامه دارد و هنوز نشانه ای جدی از بهار و بیداری در میان بخش مهمی از اصحاب قدرت دیده نمی شود. به ازای شادی شکستن قلک پول دوران کودکی این روزها بدنبال خبر شکستن میله های زندان وحصرها هستیم. با خیال آزادی همه ی زندانیان سیاسی و عقیدتی سعی میکنیم خستگیمونو در کنیم و زمستونو سر کنیم.
در این میان آزادی عیدالله مومنی، این معلم محروم از تدریس که همچون برادر شهید اش چون کوهی استوار برآرمان هایش ایستاده، خبری بس مسرت بخش بود. عبدالله بعد از قریب ۵ سال آزاد شد اما نه بواسطه درایت حکومت بلکه بواسطه اتمام حکم ظالمانه اش. شنیدن صدای با صفایش بعد از اینهمه سال مرهمی بود برایم، اما چه کنم با اندوه نبود دیگر عزیزانمان در کنار خانواده های محترم شان.
بهار شد، در میخانه باز باید کرد
به سوی‌ قبله‌ی‌ عاشق، نماز باید کرد
کی روش پرتغالی مفهوم نوروز که همان نزدیک شدن قلوب است را بدرستی درک کرد و به نوبه خود قدمی ارزشمند هم به لحاظ مادی و هم معنوی برداشت. آیا نمی توان از مقامات قضایی مان انتظار داشت از کی روش درس گیرند و به ازای سیاست مبتنی بر کینه و عداوت، به مسئولیت شان یعنی پشتیبانی از‏ حقوق‏ فردی‏ و اجتماعی‏ ‏ و تحقق‏ ‏ عدالت‏ بپردازند. مولی مان علی علیه السلام می فرماید:

یا مُؤمِنُ اِنَّ هذَا العِلمَ وَالاَدَبَ ثَمَنُ نَفْسِکَ فَاجْتَهِد فى تَعَلُّمِهِما ، فَما یَزیدُ مِنْ عِلْمِکَ وَ اَدَبِکَ یَزیدُ فى ثَمَنِکَ وَ قَدْرِکَ.
دانش و ادب بهای جان توست، پس در آموختن آن دو بکوش که هر چه بر دانش و ادب ات افزوده شود بر قیمت و قدرت ات افزوده مى‏‌شود.
امیدوارم همه بویژه آنان که مسئولیت قضایی و امنیتی دارند در سال جدید مشمول این کلام گهربار مولی الموحدین شوند.