آیت‌الله وحیدخراسانی: مردم تحمل کنند تا خرابی‌های هشت سال گذشته جبران شود

۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۳

کلمه – گروه اجتماعی: آیت‌الله وحید خراسانی که سال گذشته در واکنش به پیروزی روحانی گفته بود که انشالله با این پیشامد مردمی مشکلات حل شود، حالا در دیدار با وزیر ارتباطات دولت یازدهم گفته است: مردم باید شرایط را تحمل کنند و صبر کنیم تا خرابی‌های هشت سال گذشته جبران شود.
او که در هشت سال گذشته منتقد شرایط و سیاست های دولت احمدی نژاد بود حاضر نشد با توجه به خیلی از ناملایمات از مواضع خود عدول کند.
به گزارش ایرنا، این مرجع تقلید روز پنجشنبه در دیدار محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با وی، با اشاره به شرایط کشور، افزود: البته توقعات مردم هم حدی دارد و مسوولان باید تلاش و رسیدگی کنند.
آیت الله وحید خراسانی با انتقاد از برخی رویه ها در روابط بین الملل، افزود: همانطور که برای سران کشور خود احترام قائلیم، مردم کشورهای دیگر هم برای سران خود احترام قائلند و باید حرمت آنها را نگه داریم تا آنان نیز حرمت سران ما را نگه دارند.
این مراجع تقلید شیعیان با بیان اینکه در گذشته در اثر سهل انگاری‌ها سرمایه‌های زیادی به باد رفت، اظهار داشت: قرآن می‌گوید با همه مردم به زبان خوب سخن بگوییم و نباید با فحش و تشر سخن بگوییم و دشمن تراشی کنیم.
به گزارش مهر، ایشان در ادامه با بیان اینکه خداوند در قرآن می‌فرماید “با همه مردم به خوبی سخن بگویید”، تأکید کرد: نباید با فحش و تشر سخن گفته شود، در گذشته با برخی سخنان دشمن تراشی کردیم. نباید با سخنانمان کشورهایی حتی مانند رژیم صهیونیستی را بزرگ کنیم. اگر کسی عرضه دارد باید در عمل نشان دهد نه در حرف.
این مفسر قرآن کریم ادامه داد: همانطور که سران کشور برای این مملکت محترم هستند سران دیگر ممالک نیز برای مردم آنها محترم هستند و معنی ندارد به آن‌ها فحش دهیم.
وی با تأکید مجدد بر این آیه قرآن که “با همه مردم با زبان خوب صحبت کنید”، به ذکر روایتی از برخورد پیامبر اکرم (ص) با دختر حاتم طایی پرداخت و اظهار داشت: روزی دختر حاتم طایی نزد رسول خدا مشرف شد و حضرت عبای خود را زیر پای آن دختر فرش کردند. در این هنگام اصحاب حضرت گفتند او مشرک است و پدرش نیز مشرک بود چرا چنین کاری کردید که پیامبر اسلام(ص) در جواب اصحاب فرمودند اکرام کنید کریم هر قومی را.
آیت الله وحید خراسانی ادامه داد: اگر این اخلاق مد نظر پیامبر اسلام(ص) را با سنی‌ها، نصارا و پیروان دیگر ادیان و همچنین دول غربی داشته باشیم اوضاع عوض خواهد شد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: هر کسی به هر کاری گمارده می‌شود باید ۲ شرط داشته باشد یکی اینکه عالم به آن کار باشد و دیگر اینکه امین به آن کار.
این مرجع تقلید شیعیان در پایان با بیان اینکه خدمت به این مردم افضل عبادات است، به بیان توصیه‌هایی به وزیر ارتباطات و هیئت همراه پرداخت.
او پیش از این هم در آبان گذشته در دیداری گفته بود که باید به دولت فرصت داد.
آیت الله وحید خراسانی درگفته بود: «باید به دولت مهلت داد، دستور دین این است، قولو للناس حسناً، با تمام مردم دنیا به خوبی سخن بگویید.
آیت الله العظمی وحید خراسانی با انتقاد از افراطیون گفت: کسانی که پروایی از دشوارتر شدن اوضاع اقتصادی و معاش مردم ندارند و با اقدامات خود زمینه تشدید تحریم های جهانی بر مردم را فراهم می آورند، شاید از آن روست که از این شرایط سود می برند.
آیت الله وحید خراسانی افزود: بسیاری از بیماران امکان تأمین هزینه چند میلیونی داروهای خود را نمی یابند، بسیاری از پدران امکان تأمین جهیزیه دختران خود را ندارند و بسیاری از پدران از این که پسرانشان امکان اشتغال ندارند در عذابند، بنابراین دولت باید با توسل به ائمه اطهار و به ویژه حضرت علی بن موسی الرضا و حضرت صاحب الامر علیهما السلام، با بهره گیری از نظر متخصصان به گره گشایی از معضلات اقتصادی کشور بپردازند و همه اول از قرآن شروع کنید و هر روز به هر مقدار که می توانید بخوانید و به خود حضرت ولی عصر(صلوات الله علیه) هدیه کنید، دست عنایت آن حضرت بر سر شما خواهد بود.
و پیش از آن هم در اظهار نظری با انتقادی تند گفته بود:آیت الله العظمی حسین وحید خراسانی، از مراجع تقلید قم، معتقد است حفظ نظام وقتی واجب است که دائر مدار نهج البلاغه باشد و وسیله ای برای حفظ دین، نه وسیله ای برای حفظ قدرت.
به گزارش کلمه، این مرجع تقلید در اظهار نظری صریح درباره نقل قولی که رسانه‌های وابسته به حاکمیت از وی درباره «واجب بودن حفظ نظام» نقل کرده بودند، حفظ نظام را نه واجب عینی و مطلق، بلکه «واجب مشروط» دانسته و گفته است: «بنده حفظ نظام را واجب می دانم، اما واجب مشروط. نظامی که دائر مدار نهج البلاغه باشد. نظامی که منطبق بر احکام اسلامی باشد.»
اظهار نظری که شبیه مواضع آیت الله العظمی دستغیب مبنی بر لزوم پایبندی نظام به احکام قرآن و اسلام و نظر مراجع تقلید است. این مرجع تقلید مقیم شیراز، چندی پیش در نامه ای به آیت الله مهدوی کنی رئیس مجلس خبرگان، با تاکید بر این نکته، از انحراف حاکمیت کنونی جمهوری اسلامی از قرآن و سنت به شدت انتقاد کرده و خواستار بازگشت به احکام اسلام و توجه به انتقادات مراجع و علما شده بود.
آیت الله دستغیب در آن نامه همچنین آورده بود: «جناب آقای مهدوی‌کنی با همه این اوضاع وضع موجود را تأیید می‌کنید؟ آیا نه این است که قوام مجلس خبرگان، مراجع و علماء هستند، آیا آنها وضع موجود را تأیید می‌کنند؟ آیا اینها خارجی هستند، اینها وابسته به خارج می‌باشند؟ جناب آیت‌الله وحید خراسانی وابسته به بیگانه است؟ سایر مراجع منتقد وابسته به خارج هستند؟»
اکنون آیت الله وحید خراسانی نیز بار دیگر به طور ضمنی از قدرت طلبی ها به نام دین انتقاد کرده و وجوب حفظ نظام را مشروط به پایبندی به نهج البلاغه دانسته است. ایشان در اظهار نظری که در سایت بازتاب منتشر شده و ظاهرا در دیدار با گروهی از فرماندهان سپاه بیان شده، همچنین تصریح کرده است: «نظام باید وسیله ای باشد برای حفظ دین و نه من. تا اگر ده سال بعد، صد سال بعد، دویست سال بعد انشاءالله حضرت ظهور کنند، دین در جامعه حفظ شده باشد. نه اینکه نظام وسیله ای باشد برای حفظ من و قدرت»