ادامه پیشروی داعش در خاک عراق/ وزیرامورخارجه آمریکا: آماده گفتگو با ایران هستیم

۲۶ خرداد ۱۳۹۳

کلمه- گروه بین الملل: شهر های عراق یکی یکی به دست شبه نظامیان داعش می افتند و این گروه تروریستی همچنان پیشروی های خود را در داخل عراق ادامه می دهد. آنچه در حال حاضر در عراق اتفاق می افتد یک جنگ داخلی و یک بحران سیاسی تمام عیار است.
به وضوح دیده می شود که بحران عراق از مرزهای جغرافیایی این کشور فراتر رفته است. زمزمه هایی مبنی بر مذاکرات ایران و آمریکا در مورد عراق از کانال های مختلف خبری شنیده می شود. یک مقام امنیتی ارشد عراقی به سی ان ان گفته است که در روزهای اخیر صد ها نفر از نیروهای نظامی سپاه پاسداران ایران به استال دیالی برای کمک به نیروهای امنیتی عراقی فرستاده شده اند.
بر اساس گزارش سی ان ان در روزهای اخیر، ایران حدود ۵۰۰ نفر از نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به عراق فرستاده است و دولت اوباما در حال بررسی مذاکرات مستقیم احتمالی با ایران در خصوص اوضاع عراق است .
جان کری وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه گفت: این کشور آماده گفت و گو با ایران در باره مبارزه با افراط گرایی در عراق است. به گزارش شبکه خبری اسکای نیوز، کری افزود: کاربرد هواپیماهای بدون سرنشین همچنان گزینه ای برای متوقف کردن نیروهای داعش در خاک عراق به شمار می رود. او از نوری المالکی نخست وزیر عراق خواست به بهترین شکل ممکن به ارتباط خود با همه جناح های سیاسی ادامه دهد.
اشغال شهر تل عفر
روز جمعه، داعش در توییتر خود ادعا کرد که در روزهای گذشته حدود ۱۷۰۰ نفر از شیعیان عراقی بدست نیروهای این گروه تروریستی کشته شده اند.
صبح روز دوشنبه ۲۶ خرداد بی بی سی خبر داد که ساکنان شهر تل عفر، در شمال غربی عراق و نزدیکی مرز سوریه می‌گویند که به دنبال درگیری‌های سنگین شب گذشته این شهر به دست پیکارجویان دولت اسلامی عراق و شام (داعش) افتاده است.
جمعیت این شهر، که تا ٢٠٠ هزار نفر تخمین زده می‌شود، عمدتا از ترکمن‌ها تشکیل شده است. یک مقام عراقی که خواسته نامش فاش نشود درباره سقوط شهر تل عفر به خبرگزاری رویترز گفته است که در پی درگیری‌های شدید دیشب، بسیاری کشته شده‌اند.
این در حالی است که چند ساعت بعد سخنگوی وزارت کشور عراق با بیان اینکه نیروهای امنیتی اوضاع را در منطقه تل‌عفر تحت کنترل خود درآورده‌اند، اظهار کرد که نیروهای نظامی بسیاری وارد این منطقه شده‌اند.
به گزارش ایسنا، سعد معن سخنگوی وزارت کشور عراق در مصاحبه با سایت المسله اعلام کرد نیروهای امنیتی کاملا اوضاع را در منطقه تلعفر تحت کنترل خود دارند و اخباری مبنی بر اینکه این منطقه به دست تروریستها افتاده است، صحت ندارد.
وی با بیان اینکه نیروهای امنیتی روز گذشته با حمله‌ای به این منطقه برخورد کردند، اعلام کرد که نیروهای نظامی بیشتری وارد تعدادی از مناطق تل‌عفر شده‌اند.
از سوی دیگر یک منبع در پلیس عراق اعلام کرد که نیروهای امنیتی با کمک عشایر، بخش‌های گسترده‌ای از دو منطقه الکرابله و الرمانه در منطقه القائم در غرب الانبار را پس از چند ساعت کنترل افراد مسلح بر آنها مجددا تحت سیطره خود درآوردند. این منبع که خواست نامش فاش نشود، گفت: این عملیات به کشته شدن هفت تن از اعضای داعش و زخمی شدن ۱۷ تن دیگر انجامید. در این راستا چهار نیروی پلیس محلی نیز کشته شده و ۱۳ تن دیگر زخمی شدند.
در همین حال رشید فلیح، فرمانده عملیات الانبار از کشته شدن بیش از ۵۰۰ تن از اعضای داعش در جریان درگیری‌های اخیر در استان الانبار خبر داده و تاکید کرد که سازمان اطلاعات چهار کشور در تلاش هستند تا نظام کنونی در عراق را سرنگون سازند. وی خاطرنشان کرد سازمان اطلاعات چهار کشور منطقه و همچنین برخی رسانه‌ها توافق کرده‌اند تا با زبان جنگ روانی و نه با روش‌های سیاسی علنی به داعشی‌ها قوت ببخشند.
در همین حال گروه دولت اسلامی عراق و شام (داعش) فرمان تخریب تمام کلیساها در شهر موصل را داد. از سوی دیگر شاهدان عینی در استان نینوا اعلام کردند که ساکنان شهر موصل از ۴۸ ساعت گذشته آب، برق و اینترنت ندارند.
منابع افزودند که نیروهای داعش به استقرار خود در مناطق مختلف موصل ادامه می‌دهند در همین راستا مسئولان عملیات الانبار از کشته شدن دستکم ۲۰۰ عضو داعش در شرق فلوجه خبر دادند.
زخمی شدن رهبر داعش
اخباری مبنی بر زخمی شدن رهبر داعش در جریان حملات هوایی ارتش عراق به موصل منتشر شده است. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری بصره، یک منبع نظامی در عراق اعلام کرد که نیروی هوایی ارتش عراق با به دست آوردن اطلاعات دقیق خانه‌ای که ابوبکر بغدادی، رهبر گروه دولت اسلامی عراق و شام (داعش) در آن مستقر بود، هدف قرار داد.
این منبع خاطر نشان کرد: اطلاعات قطعی مبنی بر زخمی شدن وی وجود ندارد، اما اطلاعات ثابت کرده است که وی در هنگام این حمله در این خانه بوده است.
ابوبکر بغدادی از خطرناک‌ترین جنایتکارانی است که به انفجار برج‌های دوقلو در آمریکا در سال ۲۰۰۱ متهم است.
عشایر شهرستان ضلوعیه از توابع استان صلاح الدین توانستند ۱۰ عضو داعش را بازداشت کنند که در میان آنها برادر کوچتر ابو مصعب زرقاوی رهبر سابق القاعده در عراق نیز بوده است. عشایر ضلوعیه این افراد را به ارتش عراق تحویل داده‌اند.
زلمای خلیل زاد: تغییر وضعیت عراق
سفیر سابق آمریکا در عراق، افغانستان و سازمان ملل که برای سال‌های متمادی باعث ایجاد ارتباط نزدیک میان آمریکا و خاورمیانه شده بود، اعلام کرد که فکر می‌کند اوضاع در عراق هم اکنون و همزمان با اقدامات شبه نظامی گروه داعش در پی به دست گرفتن کنترل موصل و پیشروی به سمت نواحی اطراف بغداد، تغییر کرده است.
به گزارش سی‌ان‌ان، زلمای خلیل‌زاد، سفیر سابق آمریکا در افغانستان، سازمان ملل و عراق گفت: اقدامات و رخدادهای سریعی که در چند هفته اخیر در عراق رخ داده افغانستان دهه ۱۹۹۰ را به من یادآور می‌شود؛ زمانی که طالبان در راس کار بود و اقدامات افراط گرایانه‌ای را از شهری به شهر دیگر انجام می‌داد.
وی با اشاره به اینکه حقیقت عراق پس از به دست گرفتن کنترل موصل توسط شبه نظامیان داعش تغییر کرده است، افزود: نیروهای عراقی را نباید تنها مسئول رخدادهای عراق دانست بلکه نیروهای آمریکایی نیز باید مسئولیت این رخدادها را بپذیرند. آیا آن‌ها می‌توانند به نیروهای عراقی کمک کنند؟ آیا آن‌ها می‌توانند اقدامات موثری انجام دهند؟ نیروهای کرد نیز باید برای از میان برداشتن این بحران وارد عمل شوند چرا که آن‌ها در موقعیت بهتری هستند.
ایاد علاوی، نخست وزیر سابق عراق در گفت‌وگو با سی‌.ان.ان اظهار کرده بود: آمریکا در صورتی که وارد درگیری شود اوضاع را بدتر خواهد کرد.
خلیل‌زاد به این مساله اشاره کرد که اگرچه علاوی یک شخصیت کلیدی است اما افراد دیگری در صحنه حضور دارند که می‌توانند تاثیرگذاری بیشتری داشته باشند البته هیچ کس نمی‌تواند به صورت فردی دست به اقدام مناسبی بزند و عراقی‌ها باید با یکدیگر همکاری داشته باشند.
ورود ناو آمریکایی با ۵۵۰ تفنگدار دریایی به خلیج‌فارس
شبکه خبری سی‌.ان‌.ان از ورود یک کشتی جنگی آمریکایی به همراه بیش از ۵۰۰ تفنگدار دریایی به خلیج‌فارس برای مشارکت احتمالی در درگیری‌های عراق خبر داد. اعزام این کشتی جنگی آمریکایی احتمالا در واکنش به تحولات اخیر در عراق و تسلط شبه‌نظامیان افراطی بر بخش‌هایی از شمال و غرب این کشور رخ داده است و قرار است این کشتی جنگی به ناو هواپیمابر “جورج هربرت واکر بوش” بپیوندد. آمریکا پیشتر ناو هواپیمابر “جورج هربرت واکر بوش” خود را به همراه ده‌ها هواپیما راهی خلیج‌فارس کرده بود تا در صورت نیاز در عملیات علیه شبه‌نظامیان مخالف دولت عراق شرکت کند.
بنا به گزارش سی‌.ان‌.ان، کشتی “یواس‌اس مسا ورده”، حامل ۵۵۰ تفنگدار دریایی آمریکا با تجهیزات و ادوات نظامی کامل است.