آغاز مذاکرات سرنوشت ساز ایران و ۱+۵ در وین

۲۶ خرداد ۱۳۹۳

کلمه- گروه بین الملل: دیپلمات های ایران و کشورهای ۱+۵ بار دیگر وارد مذاکره شدند تا به یک دهه تهدید به جنگ پایان دهند. هدف از این مذاکرات رسیدن به یک توافق بلند مدت قبل از پایان مدت قرارداد موقت در تاریخ ۲۰ ژوئیه است. این مرحله از مذاکرات بسیار حساس است. در مذاکرات پیشین که حدود یک ماه پیش انجام شد دو طرف به دلیل اختلافات نتوانستند به توافق برسند.
این مذاکرات روز دوشنبه ۲۶ خرداد با ناهار کاری محمد جواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان و کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که گروه ۱+۵ را نمایندگی می‌کند، آغاز شد.
در این دور از مذاکرات هر دو طرف برای رسیدن به توافق بسیار مصمم هستند کارشناسان معتقدند وجود تندروها داخلی در دو کشور ایران و آمریکا که با توافق هسته ای مخالف هستند عاملی است که باعث می شود این دو کشور تعیین کننده تمایل بیشتری به رسیدن به توافقی فوری داشته باشند. محافظه کاران آمریکایی در کنگره این کشور تهدید کرده اند که در صورت به نتیجه نرسیدن این مذاکرات تحریم های جدیدی علیه ایران اعمال خواهند کرد.
این در حالی است که در صورت نرسیدن به توافقی بلند مدت امکان تمدید توافق شش ماهه قبلی نیز وجود دارد.
به گزارش ایرنا، ویلیام جوزف برنز قائم مقام وزیر امورخارجه آمریکا که هفته گذشته بیش از۱۱ ساعت با سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر خارجه ایران در ژنو سوئیس به طور دوجانبه دیدار کرد،امروز به همراه هیات مذاکره کننده آمریکایی به وین آمده است تا با هیات ایرانی مذاکرات خود را دنبال کند.
به گزارش بی بی سی، برنز که قرار است تا پنج ماه دیگر بازنشسته شود، در دولت باراک اوباما از اصلی‌ترین چهره‌های مذاکرات “پشت پرده” میان تهران و واشنگتن بوده است.
او که پیش از این رسما در هیچ یک از مذاکرات ایران و ۱+۵ حضور نداشته، هفته گذشته در راس یک هیئت آمریکایی با دیپلمات‌های ایران دیدار کرد. حضور برنز در وین، سطح شرکت آمریکا در مذاکرات ۱+۵ را از مدیر کل به معاون وزارت خارجه ارتقا می‌دهد.
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه امروز پس از ناهار کاری با کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: فردا در نشست عمومی با ۱+۵ یک بار دیگر موضوعات را مرور می کنیم.
رییس دستگاه دیپلماسی روز دوشنبه پس از دیدار دوجانبه و ناهار کاری با اشتون در محل نمایندگی ایران در وین که حدود سه ساعت به طول انجامید درجمع خبرنگاران افزود:برخلاف آنچه که امروز گفتم جلسه عمومی در این دور از مذاکرات نخواهیم داشت، تصمیم گرفتیم فردا صبح ( سه شنبه) یک نشست عمومی با ۱+۵ داشته باشیم و یک بار دیگر موضوعات را مرور کنیم.
رییس هیات مذاکره کننده هسته ای ایران تصریح کرد: پس از آن نیاز به جلسات فنی و دوجانبه خواهد بود تا ببینیم مبنایی برای نوشتن متن مشترک آماده خواهد شد.
دور تازه مذاکرات هسته‌ای در حالی آغاز می‌شود که ۳۵ روز به پایان ضرب‌الاجل تعیین‌شده برای رسیدن به یک توافق جامع درباره برنامه هسته‌ای ایران باقی مانده است. ایران در طی هفته گذشته علاوه بر آمریکا با روسیه، فرانسه و آلمان هم گفت‌وگوی دوجانبه داشته است.
محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان روز دوشنبه (۲۶ خرداد) در فرودگاه وین به خبرنگاران گفت: اگر اراده واقعی در طرف مذاکره‌کننده مقابل وجود داشته باشد رسیدن به توافق امکان‌پذیر است.
ظریف با اشاره به “بحث‌های متعدد” با گروه ۱+۵ در ماه‌های اخیر گفت: “فکر می‌کنم باید در این مرحله کار نگارش متن توافق نهایی آغاز شود.”
وزیر امور خارجه ایران امکان تمدید توافق موقت فعلی تا شش ماه دیگر راه هم مطرح کرده، اما گفته است: “آنچه از بازیگران مختلف غربی به اشکال مختلف دیده و شنیده‌ایم آنها نیز ابراز علاقه کرده‌اند که در همین فرصت تعیین شده شش‌ماهه مذاکرات به نتیجه برسند.”
مذاکره کنندگان ارشد ایران ، آمریکا و اتحادیه اروپا قبل از آغاز نشست رسمی ایران و ۱+۵ با هدف کاستن از اختلافات و نزدیک تر کردن دیدگاهها برای آغاز نگارش متن توافق جامع با یکدیگر دیدار و گفت و گو کرده اند.
پس از این دیدار محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران گفت که با ویلیام برنز نماینده امریکا فقط در باره موضوع هسته ای مذاکره کردیم.
رییس دستگاه دیپلماسی ایران در جمع خبرنگاران افزود: مذاکرات وین فقط در باره موضوع هسته ای است و ربطی به موضوع عراق ندارد.
پیش از این از عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه و از مذاکره‌کنندکان ارشد هسته‌ای ایران هم نقل شد که ایران و ۱+۵ “تصمیم قطعی” دارند که نوشتن متن توافق نهایی هسته‌ای را در این دور از مذاکرات شروع کنند.
حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران، از آقای عراقچی که روز یکشنبه (۲۵ خرداد) به این کمیسیون رفته بود نقل کرده است که آمریکایی‌ها گفته‌اند: “ما مصمم هستیم تا در وقت ۶ ماهه یعنی تا ۲۰ ژوییه توافق عالی انجام شود”.