رژیم اسرائیل رئیس پارلمان فلسطینیان و بیش از صد نفر دیگر را بازداشت کرد

۲۷ خرداد ۱۳۹۳

پس از ناپدید شدن سه نوجوان اسرائیلی در کرانه باختری رود اردن رژیم اسرائیل حدود ۱۵۰ فلسطینی، از جمله رئیس پارلمان فلسطینیان دستگیر را دستگیر کرد.
ارتش رژیم اسرائیل در ادامه عملیات روز یکشنبه ۲۵ خرداد، خود برای یافتن سه دانش‌آموز اسرائیلی ناپدید شده یک مدرسه دینی، به دستگیری ها خود ادامه می دهد. بر اساس گزارش ها ۸۰ نفر روز یکشنبه و حدود ۷۰ نفر دیگر نیز روز دوشنبه بازداشت شده اند.
به گزارش دویچه وله، «عزیز دویک» رئیس مجلس قانون‌گذاری فلسطین نیز جزو بازداشت شدگان است.
به گفته شاهدان عینی، سربازان رژیم اسرائیل حین درگیری با فلسطینیان شرکت‌کننده در تظاهراتی اعتراضی در کرانه باختری رود اردن یک جوان فلسطینی ۲۰ ساله را کشتند. همچنین شاهدان عینی از مجروح شدن شدید یک جوان فلسطینی در رام‌الله خبر داده‌اند. او بر اثر اصابت گلوله از ناحیه پشت زخمی شد.
موج بی‌سابقه دستگیری‌ها
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل، پیش از این به طور مستقیم حماس را مسئول ناپدید شدن سه دانش‌آموز اسرائیلی دانسته بود. نتانیاهو از محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، خواست که شخصا تلاش کند تا سه دانش‌آموز ناپدید شده سالم به خانه‌هایشان بازگردند.
محمود عباس ربودن سه جوان اسرائیلی را محکوم کرد. اما او همچنین آنچه را پس از آن اتفاق افتاد “پایمالی حقوق دیگران توسط اسرائیلی‌ها” خواند و از آن انتقاد کرد. اشاره عباس به تجسس ضربتی وسیع ارتش اسرائیل و محاصره هبرون و روستاهای اطراف آن بود.
نظامیان رژیم اسرائیل به ربوده شدن سه دانش‌آموز با آغاز موج وسیعی از دستگیری‌ها در مناطق اشغالی واکنش نشان دادند که در چند سال اخیر بی‌سابقه است.
در مجموع از شامگاه پنجشنبه تا کنون ۱۵۰ فلسطینی دستگیر شده‌اند. هبرون و چند روستای کرانه باختری رود اردن در محاصره ارتش اسرائیل است.
سه دانش‌آموز مدرسه تلمود که دو تن از آن‌ها ۱۶ ساله و نفر سوم ۱۹ ساله است، آخرین بار در شامگاه پنجشنبه (۱۳ ژوئن / ۲۳ خرداد) در نزدیکی شهرک یهودی‌نشین “گوش عتصیون” دیده شده بودند. این شهرک میان الخلیل و اورشلیم (بیت‌المقدس) واقع شده است. این سه جوان پس از خروج از مدرسه دینی تلمود در کرانه باختری رود اردن قصد داشته‌اند خودرویی در خیابان پیدا کنند که آن‌ها را به خانه‌هایشان برساند.
در این میان این خبر منتشر شده که یکی از نوجوانان اندک زمانی پس از ربوده شدن به پلیس تلفن زده و با صدایی آهسته گفته است: «من را دزدیده‌اند.» اما مامور پلیسی که گوشی تلفن را برداشته بوده فکر کرده که کسی شوخی می‌کند. بدین ترتیب تا وارد شدن ارتش اسرائیل به عملیات زمانی باارزش از دست رفته است.