محتشمی: نباید به خاطر برخی آسیب‌ها، مانع از حضور شبکه‌های اجتماعی شویم

۲۸ خرداد ۱۳۹۳

سخنگوی جبهه اصلاح‌طلبان با بیان اینکه “مطبوعات و رسانه‌ها یکی از ارکان دموکراسی محسوب می‌شوند”، گفت: باید به جوانان آموزش داد که از جنبه‌های تمدنی، علمی و ‌فرهنگی شبکه‌های اجتماعی استفاده کنند.
مجید محتشمی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه دموکراسی پنج رکن قانون اساسی،‌ پارلمان، احزاب، مطبوعات و تشکل‌های مردم‌نهاد دارد، اظهار کرد: احزاب و تشکل‌های اجتماعی از گذشته به عنوان زیربنای ایجاد شبکه‌های اجتماعی تلقی می‌شدند.
وی افزود: در سال‌های اخیر شبکه‌های اجتماعی شکل مدرن‌تری یافتند و در قالب شبکه‌های مجازی اجتماعی از آنها یاد می‌شود. امروزه علاوه بر تشکل‌های سیاسی و مدنی سایر مراکز نیز به تأسیس شبکه‌های اجتماعی روی آورده‌اند؛ البته شبکه‌های اجتماعی که توسط تشکل‌های سیاسی و مدنی بوجود می‌آید دارای هدفمندی و استراتژی مشخص است اما شبکه‌های مجازی اجتماعی معجونی از اندیشه‌های سیاسی،‌ فرهنگی‌، اقتصادی، اجتماعی و هنری است.
دبیرکل حزب آزادی در ادامه با بیان اینکه “این شبکه‌ها هم دارای فواید و هم مضراتی هستند”، خاطرنشان کرد: اگر این شبکه‌ها ارتقا یافته نباشند یا خلاف اخلاق انسانی عمل کنند، می‌توانند موجب اضمحلال جامعه شوند.
به گفته وی، غرب شبکه‌های اجتماعی با هدف سیطره و هژمونی فرهنگ خود بوجود آورده اما این شبکه‌های شمشیر دو لبه‌ا‌ی هستند که هم دارای آثار مثبت و هم آثار منفی است. این نکته را باید در نظر بگیرد که به خاطر آسیب‌های این شبکه‌ها نباید مانع فعالیت آنها شویم بلکه باید با فرهنگ‌سازی جوانان را تشویق کنیم تا استفاده صحیحی از شبکه های اجتماعی داشته باشند.
محتشمی با اشاره به نقش شبکه‌های اجتماعی در تحولات سیاسی و اجتماعی جوامع مختلف اظهار کرد: بهار عربی ناشی از فعالیت‌ همین شبکه‌ها بود که البته به دلیل نبود بنیاد ایدئولوژیکی در این تحولات یک جریان مخالف بهار عربی به قدرت رسید.
این فعال سیاسی در پایان اظهار کرد: شبکه‌های اجتماعی می‌توانند موجب توسعه علمی،‌ فرهنگی و اقتصادی جامعه شوند و موجب جذب گردشگر شده و فرهنگ ایرانی را به دنیا معرفی کنند. البته که هنگامی لیونل مسی مورد تهاجم بخشی از کاربران ایرانی شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت، به فرهنگ ایران آسیب وارد کرد.