بازداشت زندانبان آشویتس در سن ۸۹ سالگی: من بی گناهم!

۳۰ خرداد ۱۳۹۳

یوهان برییر، زندان‌بان ۸۹ ساله اردوگاه آشویتس که در آلمان تحت پیگرد قضایی است، در آمریکا دستگیر شد. وی مظنون است به این‌که در قتل صدها‌ هزار یهودی همدستی داشته است.
دویچله وله گزارش داده که در پی درخواست قوه قضائیه آلمان، مقام‌های قضایی آمریکا یوهان برییر ۸۹ ساله را روز سه‌شنبه (۱۷ ژوئن/۲۷ خرداد) در ایالت فیلادلفیا دستگیر کردند.
برییر که تبار چک دارد، از سوی مقام‌های قضایی آلمان متهم است به عنوان نگهبان اردوگاه آشویتس در قتل ۲۱۶ هزار زن، مرد و کودک یهودی مشارکت داشته است.
به گزارش آسوشیتدپرس، یوهان “هانس” برییر بیش از ده سال توانست بر اساس حکم یک دادگاه، یک زندگی در سطح متوسط را در آرامش بگذارد. حال پس از دستگیری، امکان انتقال برییر به آلمان و تحویل وی به مقام‌های قضایی این کشور وجود دارد. برییر تا پیش از بازنشستگی سازنده ابزارآلات بوده است.
برییر روز چهارشنبه (۱۸ ژوئن) در فیلادلفیا در برابر قاضی امور بازداشت قرار گرفت. به دلیل اتهامات سنگینی که به برییر وارد شده، قاضی از پذیرش وثیقه برای آزادی متهم امتناع ورزیده است.
دنیس بویل، وکیل‌مدافع برییر، در برابر دادگاه فدرال فیلادلفیا استدلال کرد که موکلش به دلیل کهولت قادر به تحمل زندان تا روز ۲۱ اوت (حدود دو ماه دیگر) نیست. دادگاه در این روز پس از شنود متهم، در مورد انتقال او به آلمان تصمیم می‌گیرد. برییر بسیار شکننده و با نشان دادن اختلال ذهنی در برابر دادگاه حاضر شده بود.