نقش قرارگاه ثارالله سپاه و قوه قضاییه در ممانعت از ورود زنان به ورزشگاه‌ها

۳۰ خرداد ۱۳۹۳

برای آنکه قانونی در کشور اجرا شود، برخی ارگان‌ها و سازمان‌ها کار قانونگذاری را انجام می‌دهند و سایر سازمان‌ها آن قوانین را اجرا می‌کنند، اما ورود برخی ارگان‌ها به حیطه قانونگذاری و دخالت در برخی مسائلی که تنها باید وظیفه نظارتی یا حمایتی خود را ایفا کنند، جای سوال دارد که چرا عملی خلاف آن را انجام می دهند.
در موضوع ممانعت ورود زنان به ورزشگاه‌ها در کمیسیون ورزش شورای تامین فرمانداری، کمیسیونی متشکل از قوه قضائیه، قرارگاه ثارالله، نیروی انتظامی و چند سازمان دیگر باید در این زمینه تصمیم‌گیری کنند. اینکه چرا باید چندین سازمان و نهاد مختلف در این مساله ورود پیدا کنند و نهاد تصمیم گیر باشند در صورتی که بحث ورود بانوان به ورزشگاه در حیطه اختیارات برخی از نهاد ذکر شده نیست یک طرف ماجراست و اینکه چرا در این راه سنگ‌اندازی می‌کنند طرف دیگر ماجرا.
در همین رابطه، سایت پویش گفت و گویی را با اصغر ناصربخت معاون سیاسی-امنیتی فرمانداری تهران انجام داد. وی در خصوص صدور مجوز بانوان گفت: صدور مجوز کمیسیون ورزش شورای تامین به ۳۰۰ زن برای ورود به ورزشگاه و طی مراحل مختلف آن انجام شده است.
اصغر ناصر بخت در ادامه گفت: در حال حاضر مربیان، داوران و به طور کلی خانم‌هایی که در ورزش والیبال دستی بر آتش دارند می‌توانند در مسابقات والیبال حضور داشته باشند و همین یک مقصد خوب است. وی افزود: گزارشی که از ورزشگاه گرفتیم حاکی از این مساله است که حضور زنان در ورزشگاه باعث ایجاد مشکل و بحث خاصی نشده است و تعداد زنان حاضر در ورزشگاه حدود ۳۰۰ نفر بود که صداوسیما بنا بر محدودیت‌ها و معذوریت‌هایی تصویری از این زنان را نشان نداد.
معاون سیاسی فرمانداری استان تهران در خصوص نحوه گرفتن مجوز برای ۳۰۰ نفر زن حاضر در ورزشگاه اینگونه توضیح داد: وزارت ورزش و جوانان این موضوع را مطرح کرد و سپس هماهنگی‌های لازم صورت گرفت و باید گفت اتفاق مبارکی است و در بازی‌های مختلف ایران در لیگ جهانی والیبال از هیئت‌های ورزش استان‌های مختلف کشور زنان دعوت می‌شوند و در هر مسابقه ۳۰۰ نفر از آنها در روزشگاه حضور پیدا می‌کنند که اتفاق خوبی است؛ به طوری که از لحاظ ارتقا سطح کیفی زنان حاضر در رشته والیبال مثمرثمر خواهد بود.
وی در خصوص این موضوع که چه زمانی حضور زنان در ورزشگاه همگانی می‌شود، اظهار کرد: این مساله نیاز به وفاق جمعی دارد و نقطه نظر جمعی باید در این زمینه نظر دهد؛ چرا که نهادهایی که در زمینه تصمیم گیری می کنند شامل؛ وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی، قوه قضائیه، قرارگاه ثارالله، استانداری و وزارت ورزش و جوانان است که این نهادهای ذکر شده در نهایت تصمیم‌گیر نهایی هستند. بنابر نظر این نهادها بود که حضور ۳۰۰ نفر از دست‌اندرکاران والیبال زنان در اولین قدم حضور آنان برداشته شد.
ناصر بخت تاکید کرد: وزارت ورزش موضوع ورود زنان دست‌اندرکار والیبال کشور را مطرح کرد، این موضوع با همکاری و مساعدت وزارت کشور، نیروی انتظامی و اعضای کمیسیون ورزش شورای تامین استان تهران میسر شد. وی گفت: در دوره قبلی مسابقات کمتر از ۷۰ نفر از خانم‌ها در ورزشگاه حضور داشتند و در این مقطع این تعداد به ۳۰۰ نفر ارتقا پیدا کرده است.
معاون سیاسی-امنیتی فرمانداری تهران در خصوص نقش نیروی انتظامی در صدور یا منع صدور مجوز برای ورود زنان به ورزشگاه بیان کرد: تدابیر انتظامی که مختص زنان یا تنها مختص مردان باشد برای نیروی انتظامی آسان‌تر از حضور همزمان زنان و مردان است و باید ابعاد مختلف قضیه را مدنظر داشته باشند تا اتفاق خاصی رخ ندهد.
ناصربخت در پایان متذکر شد: اگر بنا بر این باشد که جمعی را در مسابقه والیبال داشته باشیم حضور ۳۰۰ نفر حاضر تجربه ارزنده‌ای خواهد بود.