اعتراف متهم پولشویی و اختلاس: جابه‌جایی پول‌ها با دستور احمدی نژاد بود

۱۷ تير ۱۳۹۳

کلمه – گروه خبر: گزارش برخی منابع نزدیک به محافل امنیتی از اعتراف مهم سردار رویانیان علیه احمدی نژاد خبر می دهد.
به گزارش کلمه، دو هفته پس از افشای گوشه ای از فسادهای هنگفت ستاد سوخت کشور، منابع نزدیک به محافظه کاران فاش کرده اند که رویانیان در دوران بازداشتش اعترافات مهمی را علیه مقامات بلندپایه دولت سابق مطرح کرده است.
این خبر را سایت جهان نیوز مطرح کرده و گزارش داده که رویانیان در اعترافات خود گفته است: «من اولین بار بوده که به کارهایی که پول‌هایی با این حجم در آن وجود داشته وارد شده‌ام و پول‌هایی که جابه‌جا شده با دستور آنها بوده است.»
به نظر می رسد عنوان «مقامات بلندپایه دولت سابق» استعاره ای نه چندان پنهان برای احمدی نژاد باشد که پس از سهمیه بندی بنزین و هدفمند کردن یارانه ها، رویانیان مستقیما زیر دست او فعالیت می کرد.
همین سایت خبری، در هفته دوم اردیبهشت ماه اعلام کرده بود که احضار و بازداشت رویانیان با حکم شعبه ۱۵ دادسرای کارکنان دولت صورت گرفته و اتهام وی «اختلاس و پولشویی» است.
رویانیان به مدت حدود دو ماه بازداشت بود، اما خبر بازداشت او از سوی دستگاه قضایی پنهان نگه داشته می شد. تا جایی که انتشار این خبر به توقیف روزنامه قانون انجامید. سخنگوی قوه‌قضاییه ۱۹ خرداد ماه در یک نشست خبری با خبرنگاران در مورد آخرین وضعیت پرونده ستاد سوخت، بدون ذکر نام رویانیان گفت: «این پرونده هنوز به دادگاه نرفته و در مرحله دادسرا قرار دارد، البته فردی که در این رابطه بازداشت شده هنوز بازداشت است.»
با این حال جمعه ششم تیر ماه خبرگزاری ایلنا گزارش داد: «مدیرعامل سابق باشگاه پرسپولیس که در ارتباط با پرونده ستاد سوخت ۱۶ اردیبهشت ماه بازداشت شده بود، روز گذشته در مراسم گرامی‌داشت شهدای هفتم تیر و شهید عباسعلی ناطق نوری که در حوزه علمیه امام حسن مجتبی (ع) لواسان برگزار شد، حضور پیدا کرد.»
رویانیان در همین مراسم به خبرنگاران گفته بود: «درحال حاضر در معاونت بازرسی ستاد کل نیروهای مسلح مشغول خدمت هستم. اخیرا از فضای ورزشی خارج شدم و قصد بازگشت ندارم.»
خبرگزاری کار ایران همچنین گزارش داده بود: «برای مدیرعامل سابق باشگاه پرسپولیس از سوی بازپرس شعبه ۱۵ دادسرای کارکنان دولت قرار وثیقه صادر شده و این فرد در ۲۵ خردادماه نیز برای تودیع وثیقه در دادسرا حاضر شده بود اما از رقم دقیق قرار وثیقه خبری در دست نیست.»
دو روز بعد، سایت «پیام نو» به نقل از یک منبع آگاه خبر داد که رویانیان دو ماه بازداشت بوده است. این منبع گفت: «انحرافات و تخلفات مالی در مدیریت باشگاه پرسپولیس و ستاد سوخت باعث شد تا رویانیان به دادسرا احضار شود که در پی این احضار حکم بازداشت وی در مرحله تحقیقات مقدماتی صادر شد و بازداشت اولیه نیز حدود ۲ ماه به طول انجامید.»
اما هنوز بازداشت دو ماهه رویانیان به پایان نرسیده و وی آزاد نشده بود که یک نماینده مجلس از بخشی از فسادهای بزرگ ستاد تحت مدیریت رویانیان پرده برداشت. کریمیان که عضو کمیسیون اقتصادی مجلس و عضو هیات تحقیق و تفحص از ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور است، دوم تیرماه به خبرگزاری مهر گفت: «بر اساس مدارک پرونده، حساب های شخصی برای برخی مدیران باز شده بود و درآمد ستاد حمل و نقل سوخت به حساب های شخصی واریز شده است.»
وی همچنین افزود: «بر اساس قانون ستاد مدیریت حمل و نقل باید یارانه ای را که دریافت می کرد برای نوسازی ناوگان حمل و نقل اختصاص دهد که یارانه مورد نظر به حساب های شخصی واریز شده و برای اهداف مورد نظر تخصیص نیافته است.»
به گفته این نماینده، در سال ۸۵ قرار بود ۶۵۰۰ دستگاه اتوبوس از کشور چین خریداری شود، که بر اساس گزارشهای دیوان محاسبات حتی یک دستگاه از این اتوبوس‌ها وارد کشور نشده و خبری از اعتباری که برای خرید این اتوبوس‌ها تخصیص داده شده بود، نیست.
تحقیق و تفحص از ستاد سوخت، دی ماه ۹۱ در مجلس به تصویب رسید، اما در حالی که شش ماه هم از مهلت قانونی ارائه گزارش آن گذشته، خبری از نتیجه آن در دست نیست.
آنطور که عضو هیات تحقیق و تفحص از ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور گفت است، «متاسفانه بدون اینکه نتیجه این تحقیق و تفحص اعلام شود عملا این پرونده مختومه شده است.»
حالا اعتراف رویانیان به اینکه اعمالی که به زعم دادسرا مصداق اختلاس و پولشویی است، با دستور احمدی نژاد صورت گرفته است، می تواند پرونده ای جدید را علیه رئیس دولت سابق بگشاید. پرونده ای که به فهرست پرونده های قبلی احمدی نژاد اضافه خواهد شد و مشخص نیست بالاخره کی قرار است دستگاه قضایی به این سیاهه تخلفات رئیس دولت سابق وارد شود.