سرانجام شکایت از سردار مشفق: محکومیت بهزاد نبوی به یک سال حبس!

۱۷ تير ۱۳۹۳

بهزاد نبوی، چریک پیر دوران ستمشاهی و همراه میرحسین موسوی از زمان دولت دفاع مقدس تا انتخابات ۸۸، بار دیگر به یک سال حبس تعزیری محکوم شد. یکی از اتهامات وی در پرونده جدید، شکایت از سردار مشفق اعلام شده است.
به گزارش کلمه، این عضو شاخص سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی که پس از گذراندن محکومیت پنج سال حبس خود، در پایان اردیبهشت ماه گذشته از زندان آزاد شده بود، بلافاصله پس از آزادی با پرونده سازی دیگری از سوی سپاه رو به رو شد که به صدور یک سال حبس تعزیری از سوی قاضی مقیسه منجر شد. این حکم به ۱۰ میلیون تومان جزای نقدی تبدیل شده است.
در پرونده جدید بهزاد نبوی که در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب مطرح شد، شکایت او و شش اصلاح طلب دیگر از سردار مشفق به عنوان یکی از موارد اتهامی ذکر شده است! این در حالی است که قوه قضاییه پس از چهار سال هنوز به شکایت این هفت تن از عوامل کودتای انتخاباتی رسیدگی نکرده است.
به گفته محمدصالح نیکبخت، وکیل آقای نبوی، از دیگر موارد اتهامی بهزاد نبوی در پرونده جدید، یک مصاحبه منتشرنشده با ریحانه طباطبایی است که در جریان بازرسی ماموران سپاه از منزل وی در رایانه شخصی اش دیده شده است.
نیکبخت به ایرنا گفته است که شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به رغم نواقص موجود، آقای نبوی را به یک سال حبس تعزیری محکوم کرد که در نهایت با توجه به بیماری آقای نبوی و سن ایشان، دادگاه مجازات حبس را به ۱۰ میلیون تومان جزای نقدی تبدیل کرد.
به گفته این وکیل دادگستری، این حکم هفته گذشته ابلاغ شده و هنوز دو هفته دیگر برای تجدید نظرخواهی مهلت وجود دارد. وی تصریح کرده که «آقای نبوی از دولتمردانی است که به جز حقوق بازنشستگی، شرکت و سرمایه ای و منبع درآمد دیگری ندارد و این میزان جزای نقدی نیز رقم بالایی است.»
بهزاد نبوی پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ بازداشت و یکی از موارد اتهامی او اخلال در ترافیک تهران ذکر شد. او در دادگاه های نمایشی سال ۸۸ نیز شرکت داده شد که جمله معروف “من به میرحسین موسوی خیانت نمی کنم” را بیان کرد. نبوی در ۲۹ دی ۸۸ به شش سال حبس تعزیری محکوم شد که این حکم در دادگاه تجدید نظر به پنج سال تقلیل یافت.
بهزاد نبوی که اسفند ۸۸ به مرخصی آمده بود، پس از آنکه به همراه شش تن دیگر از چهره های شاخص اصلاح طلب از سردار مشفق شکایت کرد، به زندان بازگردانده شد و تمام دوران محکومیت زندان خود در بند ویژه دو الف سپاه گذراند.
شرایط سخت حبس چریک در بند در آن حد بود که در سال ۱۳۹۰ وقتی به دلیل درگذشت پدر همسر خود به مرخصی آمد، ماموران اطلاعات سپاه پاسداران از حضور وی در مراسم جلوگیری کرده و روزنامه‌ها را نیز از درج آگهی مجلس ختم منع کرده بودند.
شکایت هفت چهره اصلاح طلب از سردار مشفق پس از آن صورت گرفته که فایل صوتی اظهارات این سردار سپاه در خصوص عملکرد این نهاد نظامی در انتخابات ۸۸ به رسانه ها درز کرد. اظهارات مشفق به وضوح حاکی از ایفای نقش سپاه در آن انتخابات و برنامه ریزی برای یک کودتای سیاسی تمام عیار بود.
بهزاد نبوی از فعالان سیاسی پیش و پس از انقلاب به شمار می رود و سالیانی از دوره جوانی اش را در زندان های ستمشاهی سپری کرده و از این رو در عرصه سیاست ایران به عنوان «چریک پیر» نام برده می‌شود.
نبوی در دولت محمدعلی رجایی، معاون نخست وزیر در امور اجرایی بوده است. وی از فعالان سیاسی قبل از انقلاب است که از خرداد ۱۳۵۱ به دلیل تحت تعقیب بودن توسط رژیم شاه، به طور مخفیانه زندگی می کرد. او قبل از انقلاب هم بارها توسط ماموران ساواک بازداشت شده بود، ولی هیچ گاه مأموران حکومت پهلوی موفق به گرفتن اعترافات از او نشدند.
نبوی علاوه بر حضور در دولت های شهید رجایی، محمدرضا مهدوی کنی و میرحسین موسوی، نمایندگی و نایب رئیسی مجلس ششم شورای اسلامی و ریاست سازمان بسیج اقتصادی در دوران دفاع مقدس را نیز در کارنامه خود دارد.