همصدایی مردم دنیا در اعتراض به جنایات اسرائیل/ تهران در سکوت

۲۷ تير ۱۳۹۳

کلمه – گروه بین الملل: مردم در بسیاری از کشورهای جهان، از کشتار بی پروای مردم غزه از سوی اسرائیل به خشم آمده اند و راهی خیابان ها شده اند. در ایران اما جامعه مدنی آنقدر به لحاظ امنیتی محدود و به لحاظ تبلیغاتی به برنامه ریزی های رسمی معتاد شده که غیر از تجمع دیروز گروهی از فعالان اجتماعی مقابل دفتر سازمان ملل در تهران، هیچ تجمع و تظاهرات دیگری علیه اقدامات جنایت بار اخیر اسرائیل شکل نگرفته است.
به گزارش کلمه، از ترکیه و پاکستان و اردن گرفته تا ایرلند و فرانسه، مردم در اکثر نقاط جهان اعتراضات گسترده ای نسبت به جنایات اسرائیل در غزه کرده اند. اما حماس و رژیم اسرائیل هیچ یک آتش بس را نپذیرفته اند، بحران همچنان ادامه دارد و مردم بی گناه غزه همچنان در کابوس جنگی چندین ساله به سر می برند.
بر اساس آخرین خبرها، رژیم اسرائیل نه تنها از حملات ناجوانمردانه خود دست نکشیده که به این حملات شدت بیشتری نیز داده است. چند ساعت پیش نخست‌وزیر و وزیر جنگ رژیم اسرائیل دستور آغاز عملیات زمینی در نوار غزه را صادر کردند و حدود ۸۰۰۰ نظامی این رژیم با حرکت به سوی مرزهای غزه با نیروهای مقاومت درگیر شدند.
حملات دیشب و امروز تاکنون تعداد قربانیان فلسطینی را به ۲۶۵ تن رسانده است. هیچ ساعتی نمی گذرد که حداقل چند بار صدای انفجاری در غزه شنیده نشود و گزارش هایی از حمله اسرائیل به بیمارستان ها و استفاده ارتش این رژیم از گازهای سمی نیز منتشر شده است.
جنبش حماس در واکنش به حمله زمینی اسرائیل تاکید کرده است که پیامدهای حمله زمینی به نوار غزه بسیار وخیم خواهد بود و رژیم صهیونیستی بهای سنگینی بابت این اقدام پرداخت خواهد کرد.این جنبش همچنین تاکید کرده که هدف ارتش اسرائیل بهبود روحیه سربازان و فرماندهی نظام فروپاشیده در برابر حملات مقاومت است وما آماده‌ی هرگونه رویارویی در برابر حملات این رژیم هستیم.
اما در حالی که این حملات اسرائیل به غزه توسط مردم و احزاب در بسیاری از نقاط جهان محکوم شده است در ایران به دلیل محدودیت های حکومتی در برگزاری تجمعات، فعالیت چندانی به چشم نمی خورد. حاکمیت فعلی ایران حتی اعتراضات نوع دوستانه مردمی را هم فقط از مجاری رسمی و کانالیزه مشروع می داند.
ترکیه
بر اساس گزارش ها روز جمعه ۲۷ تیر، ۱۸ جولای صدها تن از مردم استانبول در اعتراض به حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه به کنسولگری اسرائیل حمله کردند که پلیس ضد شورش ترکیه برای متفرق کردن تظاهرکنندگان مجبور به استفاده از زور شد. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، پس از حرکت تظاهر کنندگان خشمگین به سمت کنسولگری اسرائیل در استانبول، پلیس ضد شورش ترکیه برای حمایت از کارکنان کنسولگری با استفاده از آب پرفشار و شلیک گاز اشک‌آور جمعیت معترض را که به سمت کنسولگری اسرائیل سنگ پرتاب می‌کردند، متفرق ساخت.
این در حالی است که رجب طیب اردوغان نخسوت وزیر این کشور همراه با مردم معترض انتقادات زیادی علیه اسرائیل مطرح کرده است. نخست وزیر ترکیه در جدیدترین انتقادات خود علیه اسرائیل، تل‌آویو را به انجام یک نسل کشی سیستماتیک در نوار غزه متهم کرد. اردوغان در جریان نشستی با اندیشمندان اسلامی در استانبول گفت: این نخستین بار نیست که ما با چنین اوضاعی مواجه می‌شویم. از زمان ایجاد اسرائیل در سال ۱۹۴۸ ما شاهد تلاش‌های تل‌آویو در انجام نسل کشی سیستماتیک علیه مردم بی گناه فلسطین بوده‌ایم و هم اکنون نیز در ماه رمضان شاهد این اقدامات از جانب ارتش اسرائیل علیه فلسطینی‌ها در نوار غزه هستیم.
با وجود اینکه بسیاری از سیاستمداران ایرانی نیز حملات اسرائیل را محکوم کرده اند، اما به دلیل ممنوعیت برپایی تجمعات آزاد، جای نام ایران که خود را اولین حامی مردم مسلمان فلسطین می داند در خبر های بین المللی خالی است.
اندونزی
ابتدای هفته گذشته جمع زیادی از فعالان حقوق بشر، فلسطینی تباران و طرفداران حقوق فلسطینیان در پایتخت اندونزی علیه جنایات رژیم اسرائیل در نوار غزه تظاهرات کرده و خواستار توقف حملات صهیونیست‌ها شدند. به گزارش ابنا، مسلمانان اندونزی در جاکارتا با برگزاری تظاهرات گسترده حملات وحشیانه رژیم اسرائیل به غزه را محکوم کردند. تظاهرکنندگان با حمل پرچم‌های فلسطین و پلاکاردهایی خواستار اقدام جامعه جهانی برای توقف جنایات رژیم اسرائیل علیه فلسطینیان شدند.
اما در ایران فعالان حقوق بشر اجازه برپایی هیچ تجمعی حتی در حمایت از مردم غزه را ندارد. تجمعات این فعالیت در تهران و دیگر شهر های ایران به سرعت و شدت سرکوب می شود.
اعتراض شدید شهرک نشینان و کارگردانان اسرائیل
این جنایات حتی باعث خشم برخی از یهودیان ساکن در شهرک های اسرائیلی شده است در روز های گذشته یهودیان ساکن مناطق اشغالی چندین بار در حمایت از مردم غزه تظاهرات کرده اند
گروهی از کارگردانان اسرائیلی نیز در نشست خبری در جشنواره فیلم دارالسلام، نسبت به خشونت و بمباران نوار غزه اعتراض کردند. به گزارش ایسنا، گروهی متشکل از هشت کارگردان اسرائیلی با انتشار بیانیه‌ای در جریان برگزاری جشنواره فیلم دارالسلام نسبت به خشونت و کشتار مردم فلسطین در چند روز اخیر اعتراض شدید و اعلام کردند: در این روزهای خشونت‌بار تنها نمی‌توان درباره سینما سخن گفت و نسبت به کشتار و وقایع وحشتناک اطراف بی‌تفاوت بود.
«کارن یدایا»، فیلمساز اسرائیلی در این نشست خبری در اعتراض به خشونت‌های اخیر رژیم اسرائیل در بمباران نوار غزه و کشتار ده‌ها نفر گفت: من مادر دو فرزند هستم که از ترس موشک‌ها رنج می‌برم. در بیانیه‌ای که این کارگردانان منتشر کرده‌اند، آمده است: ما نیز ترسیده‌ایم؛ برخی از ما فرزند داریم و فرزندان ما از صدای آژیر قرمز و بمباران در هراسند. ما در پی انتقام نیستیم و به راه حل نظامی اعتقاد نداریم، چرا که این رویکرد در گذشته با شکست مواجه شده است.
همچنین در بخش دیگری از این بیانیه عنوان شده است: کودکانی که امروزه در غزه زندگی می‌کنند،‌ پدر و مادرهای فردای جامعه ما هستند و کشتار و ترس تنها مانع دست‌یابی به راه حل دیپلماتیک است. ما از رسانه‌های اسرائیلی می‌خواهیم به مناطق بمباران شده غزه هم سری بزنند و ساکنین کودک و مرد و زن که در چند روز گذشته کشته شده‌اند را از نزدیک ببینند. اسرائیل باید شجاعت کافی برای به تصویر کشیدن کشتار و تخریب در غزه را نیز داشته باشد.
فرانسه
چند روز پیش در فرانسه مردم این کشور با شعار «اسرائیل را بایکوت کنید» به خیابان‌ها آمدند که ساعاتی بعد این راهپیمایی به خشونت کشیده شد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، هزاران معترض به‌صورت صلح‌آمیز در خیابان‌های پاریس پشت پلاکارد بزرگی که روی آن نوشته شده بود: «حمایت کامل از تلاش‌های مردم فلسطین» راه رفتند. اما در پایان این راهپیمایی در میدان «باستیل» به دنبال پرتاب وسایل آتش‌زا از جانب معترضان به‌سوی صفی از ماموران پلیس که در واکنش به شلیک گاز اشک‌آور متوسل شده بودند، درگیری‌ها بالا گرفت.
افغانستان
مردم مسلمان افغانستان نیز در بسیاری از شهر ها از جمله ننگرها و هرات با حضور دانشجویان، علمای دینی و اعضای جامعه مدنی در تظاهرات هایی کشتار مردم مظلوم فلسطین به دست نظامیان اشغالگر رژیم صهیونیستی را محکوم کردند.
ایرلند
هزاران نفر از مردم ایرلند روز یکشنبه گذشته در اعتراض به جنایات رژیم صهبونیستی در منطقه نوار غزه در شهر دوبلین دست به تظاهرات زدند. به گزارش پایگاه اینترنتی ایریش تایمز، معترضان در چندین شهر دیگر ایرلند در حمایت از مردم فلسطین و محکومیت اقدامات رژیم صهیونیستی تظاهرات کردند. در این تظاهرات، معترضان دست نوشته هایی همچون ˈ فلسطین را آزاد کنیدˈ وˈ طی ۱۳ سال گذشته هر سه روز یک کودک فلسطینی توسط اسرائیلی ها کشته شده اندˈ در دست داشتند.
معترضان در تظاهرات ضد رزیم صهیونیستی فریاد می زدند: ˈاسرائیل را تحریم کنیدˈ ، ˈ فلسطین آزاد، آزادˈ. در این تظاهرات شمار زیادی نیز پرچم های فلسطین را در دست داشتند. شماری از قانونگذاران ایرلندی و برخی از نمایندگان احزاب این کشور نیز در تظاهرات ضد صهیونیستی حضور داشتند.
جان داگلاس رئیس کنگره اتحادیه های تجاری ایرلند نیز گفت که جنبش اتحادیه های تجاری در این کشور می خواهند کمپین تحریم کالاهای صهیونیستی را به راه بیندازند و ظرف چند هفته آینده از مردم خواهند خواست که کالاهای شهرک های غیرقانونی صهیونیستی را خریداری نکند.
تونس
به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از شبکه خبری المیادین، هزاران تن از مردم تونس با برگزاری تظاهرات و راهپیمایی در خیابانهای پایتخت حملات اسرائیل علیه غزه را محکوم کردند. تظاهرات کنندگان همچنین سکوت بین المللی را محکوم و خواستار حمایت سیاسی و مادی دولت این کشور از مردم فلسطین شدند. «سمیردیلو» یکی از رهبران حزب النهضه تونس گفت: فلسطینی‌ها از طریق مقاومت و خلق حماسه با خون خود خسارت‌های روحی سنگینی به دشمن اسرائیلی وارد کردند که صهیونیست‌ها از جنگ اکتبر در سال ۱۹۷۳ و پیروزی مقاومت لبنان در جنوب این کشور هرگز نظیر آن را ندیده بودند.
پاکستان
مسلمانان کشمیر پاکستان نیز روز چهارشنبه، در اعتراض به تجاوزات رژیم صهیونیستی به نوار غزه و سکوت جامعه بین الملل در برابر این جنایات، تظاهرات گسترده ای برپا کردند.
مسلمانان پاکستان با سر دادن شعارهایی علیه سیاست های تجاوزگرانه این رژیم، خواستار مجازات این تجاوزگران شدند. “حافظ رحمان” رئیس جمعیت اسلامی کراچی، در تظاهرات مسلمانان کشمیر علیه رژیم صهیونیستی خاطرنشان کرد: ما از کشورهای اسلامی می خواهیم که از خواب بیدار شوند و جنایات صهیونیست ها را متوقف سازند.
هند
کشمیر تحت کنترل هند پس از دعوت رهبران جدائی طلب به اعتصاب در اعتراض به کشتار شهروندان فلسطینی در حملات هوایی رژیم اسرائیل به نوار غزه، تقریبا شاهد تعطیلی کامل بود. به گزارش خبرگزاری آلمان از سرینگر، فروشگاه ها، شرکت های تجاری، مدارس و دانشگاه ها در جامو و کشمیر بسته شدند و وسایط نقلیه حمل و نقل عمومی نیز دست از کار کشیدند.
به گفته سخنگوی حزب حریت، این تعطیلی همچنین به منظور سوگواری برای مرگ هفت نفر از مردم در تصادف روز چهارشنبه یک کامیون ارتش هند و یک دستگاه تاکسی فراخوان شده بود. این حادثه خشم گسترده ای را علیه نیروهای ارتش هند برانگیخت. دولت هند یگان بزرگی از ارتش را برای کنترل جنبش خشن جدائی طلب علیه حاکمیت دهلی نو در جامو و کشمیر که اکثریت مسلمان دارند مستقر کرده است.
اردن
نیروهای امنیتی اردنی با تظاهرکنندگان معترض به حملات نظامی رژیم اسرائیل علیه نوار غزه که قصد یورش به سفارت این رژیم را داشتند درگیر شدند. این تظاهرکنندگان اردنی در حالی که تلاش می‌کردند وارد سفارت رژیم اسرائیل در امان شوند خشم خود را نسبت به حملات اخیر رژیم اسرائیل علیه نوار غزه اعلام کردند. در این تظاهرات که در اعتراض به حملات اخیر رژیم اسرائیل علیه نوار غزه صورت گرفته نیروهای ضد شورش اردنی با تظاهرکنندگان در زمان حرکتشان به سمت سفارت رژیم اسرائیل در غرب امان درگیر شدند.
حدود ۱۰ تن از تظاهرکنندگان توانستند با عبور از موانع پلیس خود را به نزدیکی این سفارت خانه رسانده و به سمت آن سنگ پرتاب کنند. تظاهرکنندگان همچنین با در دست داشتن پرچم‌های فلسطین و جنبش حماس از مسئولان کشورشان خواستند تا روابط خود را با دولت اسرائیل قطع کرده و همچنین معاهده صلح میان دو طرف را لغو کنند.
روز جمعه ۲۷ تیر دولت اردن اعلام کرد که از شورای امنیت خواسته تا نشست فوق العاده‌ای را به منظور مذاکره در خصوص تحولات کنونی غزه و حمله زمینی رژیم صهیونیستی به این منطقه برگزار کند. هیات اردن در سازمان ملل اعلام کرد که از شورای امنیت خواسته نشستی اضطراری برای بررسی تحولات اخیر در نوار غزه و آغاز حمله زمینی رژیم اسرائیل علیه فلسطینیان برگزار کند. بر اساس این گزارش، تا کنون قطعنامه‌ای در خصوص این تحولات صادر نشده است اما به گفته یک منبع آگاه دولت اردن به دنبال آغاز حمله زمینی راه‌های واکنش به حملات رژیم اسرائیل را بررسی می‌کند.
در همین حال برخی دیپلمات‌های حاضر در سازمان ملل اظهار داشتند که احتمال می‌رود در صورت موافقت اعضای شورای امنیت بعد از ظهر امروز نشستی در خصوص تحولات نوار غزه برگزار شود.