عید فطر خونین در غزه/ ادامه حملات هوایی و زمینی اسرائیل

۶ مرداد ۱۳۹۳

کلمه- گروه بین الملل: ساکنان غزه روز عید فطر را در میان نگرانی و بحران سپری کردند. اگرچه به گزارش بسیاری از خبرگزاری ها در روز عید فطر از شدت حملات رژیم اسرائیل کاسته شد. اما بسیاری از فلسطینی های نوار غزه و کرانه باختری عزادار هستند و هنوز روز عید به پایان نرسیده، خبرها حاکی از حملات مجدد رژیم اسرائیل به غزه است.
منابع فلسطینی در غزه می‌گویند که بیمارستان اصلی این شهر و یک پارک در غرب غزه مورد حمله اسرائیل قرار گرفته است. و ۱۰ نفر، از جمله هشت کودک در اثر انفجار این پارک واقع در در اردوگاه پناه‌جویان الشاطی کشته شده اند گفته می شود که چند نفر نیز در بیمارستان شفا جان خود را از دست داده اند.
از سوی دیگر ارتش رژیم اسرائیل اعلام کرده که به ساکنان محله‌های شجاعیه، زیتون و جبالیا از طریق تماس تلفنی و پیامک هشدار داده که فورا این مناطق را تخلیه کنند و به مرکز غزه بروند.
به گزارش بی بی سی، موشه یعلون، وزیر دفاع رژیم اسرائیل اعلام کرده است که حملات اسرائیل به اهدافی در غزه از سرگرفته می‌شود و امشب این حملات شدت خواهد یافت. بنیامین نتانیاهو هم گفت که اسرائیل باید برای نبردی طولانی آماده باشند. نتانیاهو در یک نطق تلویزیونی گفت که هر گونه راه حلی برای پایان دادن به درگیری‌ها باید شامل خلع سلاح مناطق فلسطینیِ تحت کنترل حماس و متحدان آن باشد.
این هشدار بعد از آن داده شد که رسانه‌های اسرائیلی از کشته شدن چهار اسرائیلی و زخمی شدن چند نفر در شهر اشکول در نزدیکی مرز غزه در اثر حمله خمپاره‌ای فلسطینیان خبر دادند.
تهدیدات مقامات رژیم اسرائیل در حالی مطرح می شود که روز دوشنبه شورای امنیت سازمان ملل در نشستی اضطراری از رژیم اسرائیل و گروه‌های فلسطینی خواست به مناسبت عید فطر آتش‌بس اعلام کنند تا شرایط ارسال کمک به منطقه فراهم شود. آتش‌بس آخر هفته شکننده بود و از هر دو سو نقض شد.
شورای امنیت سازمان ملل در نخستین ساعات دوشنبه (۲۸ ژوئیه/ ۶ مرداد) در نشستی اضطراری طرفین درگیر در جنگ غزه را به “آتش‌بس انسان‌دوستانه فوری و بدون پیش‌شرط” فرا خواند. همه ۱۵ عضو این شورا به بیانیه‌ای با این مضمون رأی مثبت دادند. در این بیانیه از رژیم اسرائیل و گروه‌های فلسطینی خواسته شده در روز عید فطر و “پس از آن” سلاح‌های خود را زمین بگذارند.
به گزارش دویچه وله، این دومین جلسه‌ای بود که شورای امنیت سازمان ملل در دو هفته اخیر در مورد جنگ غزه تشکیل داد. در پایان جلسه از دو طرف خواسته شد بر پایه طرح پیشنهادی مصر “آتش‌بسی دائمی و نامحدود” اعلام کنند. شورای امنیت سازمان ملل از طرف‌های درگیر در غزه خواست به “حقوق انسانی ملل” و قواعد مربوط به حفاظت از غیرنظامیان احترام بگذارند و شرایط ارسال کمک به ساکنان غزه را فراهم کنند. پیش‌نویس این بیانیه را، به گفته دیپلمات‌های سازمان ملل، اردن تنظیم کرده بود. اردن تنها کشور عربی عضو شورای امنیت سازمان ملل است.
به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز، درحالیکه جنبش حماس و ارتش اسرائیل از موافقت خود با اعلام آتش بس در روز عید فطر خبر داده بودند نیروهای رژیم اسرائیل شمال نوار غزه را بمباران کردند.
این حملات توپخانه‌ای شرق جبالیا در نوار غزه را مورد هدف قرار داد.
سخنگوی جنبش حماس نیز پیشتر اعلام کرده بود که اسرائیل آتش بس روز عید فطر را نقض می‌کند. سامی ابوزهری اعلام کرد که این نقض آتش بس نشان دهنده اقدمات اسرائیل برای ترساندن مسلمانان و مورد هدف قرار دادن مراسم عبادی آنان است و اسرائیل باید مسئولیت آن را برعهده بگیرد.
خبرگزاری آناتولی ترکیه نیز گزارش داد که رژیم اسرائیل تعدادی از مناطق شرقی و جنوبی نوار غزه را مورد هدف قرار داد.
گفتنی است، رئیس دفتر سیاسی حماس در مصاحبه‌ای با شبکه پی‌بی‌اس آمریکا از قطر در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا وی زندگی در کنار اسرائیلی‌ها به صورت صلح آمیز را پیش‌بینی می‌کند یا خیر؟ گفت: تنها “کشور فلسطین” می‌تواند درخصوص به رسمیت شناختن “کشور یهودی” تصمیم گیری کند.
وی گفت: ما افراطی نیستیم. ما بنیادگرا نیستیم. در واقع علت جنگ ما با یهودیان، به خاطر یهودی بودن آن‌ها نیست. ما با هیچ نژاد دیگری جنگ نداریم، ما با اشغالگران مبارزه می‌کنیم.
مشعل خاطرنشان کرد: ما برای همزیستی با یهودیان، مسیحیان، اعراب و غیر اعراب آماده هستیم. با این حال ما با اشغالگران همزیستی نخواهیم کرد.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا فلسطینی‌ها اسرائیل را به عنوان یک “کشور یهودی” به رسمیت می‌شناسند، با تاکید بر موضع حماس گفت: حماس اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد.
رهبر حماس تاکید کرد: زمانی که ما یک کشور فلسطینی داشته باشیم کشور فلسطینی در خصوص سیاست‌های خود تصمیم گیری خواهد کرد. در واقع شما نمی‌توانید از من در خصوص آینده سوال بپرسید. من پاسخ شما را دادم.
مشعل در ادامه تصریح کرد: اما مردم فلسطین زمانی که کشور خود بدون اشغالگری را داشته باشند در این خصوص نظر خود را اعلام خواهند کرد.