اجرای قانون جدید فرزندخواندگی در آینده نزدیک/ واگذاری فرزند دختر به دختران مجرد بالای ۳۰ سال

۱۵ مرداد ۱۳۹۳

مدیر کل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور گفت: شرایط واگذاری کودکان به خانواده‌های متقاضی در قانون جدید فرزندخواندگی نسبت به گذشته تسهیل شده است به طوری که این طرح در مرحله تصویب هیات دولت قرار دارد و تا یک ماه آینده اجرایی می‌شود.
به گزارش ایرنا، حمیدرضا الوند افزود: با تصویب این طرح در قالب قانون به عنوان مکمل قانون فرزندخواندگی به مراکز سازمان بهزیستی ابلاغ می شود.
الوند با بیان اینکه با اجرایی شدن این قانون دختران مجرد بالای ۳۰سال می توانند با پذیرفتن یک کودک دختر، طعم مادر شدن را بچشند اظهار داشت: واگذاری فرزند دختر به دختران مجرد بالای ۳۰ سال و زنان بدون شوهر یکی از مواردی است که در قانون جدید گنجانده شده است و بر این اساس دختران مجرد دارای شرایط و متقاضی فرزند می‌توانند به سازمان بهزیستی مراجعه کرده و پس از طی کردن مراحل مختلف در نهایت کودک دختر به آنان به عنوان فرزند خوانده واگذار می‌شود.
الوند تصریح کرد: یکی از نکات ضروری و مثبت قانون جدید فرزندخواندگی ، فراهم شدن امکان واگذاری کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست است به طوری که در این قانون امکان واگذاری ۵۰ درصد کودکان سازمان بهزیستی فراهم می‌شود.
او ادامه داد: در قانون قبل این آمار فقط ۱۸ درصد بود و این موضوع اتفاق مهمی است که برای کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست رخ خواهد داد.الوند همچنین تصریح کرد: قانون جدید فرزندخواندگی که پس از چندین سال کار کارشناسی و پیگیری‌های فراوان و تغییرات زیاد به تصویب رسید، دارای مفاد و بخش‌های زیادی است که در بسیاری موارد به نفع فرزندان تحت پوشش سازمان بهزیستی است و باعث می‌شود تا امکان واگذاری برای تعداد بیشتری از کودکان فراهم شود.
مدیر کل دفترامور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی گفت: در قانون جدید فرزندخواندگی اسم والدین اصلی کودک باید در صفحه‌ای از شناسنامه وی درج شود و این مورد در قانون قبلی وجود نداشت.
الوند افزود: در قانون قبل فقط کودکان بی‌سرپرست به فرزندخواندگی سپرده می‌شدند اما براساس قانون جدید شرایط واگذاری کودکان بد سرپرست نیز فراهم شده است.
مدیر کل دفتر کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی گفت: این آیین نامه با همکاری سازمان ثبت احوال ، قوه قضاییه و سازمان بهزیستی تدوین شده است.
در حال حاضر حدود ۲۳ هزار کودک فاقد سرپرست صلاحیت موثر تحت پوشش این سازمان هستند و در خانه‌های کودک و نوجوان زندگی می‌کنند که ۸۷ درصد این کودکان بدسرپرست هستند.