چالش جدید دولت با انصار‌حزب‌الله: تحقق عملی بهشت زوری در خیابان‌ها

۱۵ مرداد ۱۳۹۳

کلمه – گروه اجتماعی: هر میزان حسن روحانی بر مواضع خود مبنی بر اینکه نمی توان با زور و شلاق مردم را به بهشت برد، تاکید کرد و از آن عقب نشینی نکرد؛ در مقابل گروهی از هر اقدامی برای نگه داشتن زور و شلاق بالای سر مردم دریغ نکرده و در تدارک بهشت اجباری برای شهروندان هستند. مساله ای که به اختلاف تازه میان دولت و منتقدان و مخالفان آن بدل شده که با موازی کاری ها و خودسری های خود اسباب دردسر مردم و دولت شده اند.
انصار حزب الله که تحرکات تازه خود را در دولت روحانی با تجمعی سازماندهی شده، غیرقانونی و بدون مجوز در میدان فاطمی با عنوان حجاب و عفاف تدارک دید و با هیچ واکنشی از سوی وزارت کشور مواجه نشد، در ادامه تحرکات خیابانی جدی تر شد و پس از آن خبر از حضور خیابانی اش تحت عنوان گشت های موتوری داد تا به ادعای خود مسیر مقابله با بی حجابی را انجام دهد.
دولت اما مقابل این تحرک اانصار حزب الله کوتاه نیامد و با غیرقانونی خواندن این اقدام تاکید کرد که برای انجام فعالیت‌های سازمان‌یافته و تشکلی حتما باید از وزارت کشور درخواست مجوز شود. روح‌الله جمعه‌ای رئیس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت کشور در گفت و گویی با سایت تدبیر گفت که تا به حال مجوزی برای اجرای گشت‌های موتوری ارشاد از وزارت کشور درخواست نشده و تشکل انصار حزب‌الله هم باید توجه داشته باشند که در کشور قانون حاکم است و هشدار می‌دهیم که باید در چارچوب قانون حرکت کنند.
اما واکنش تند وزارت کشور که اتمام حجتی تام و تمام با انصار حزب اللهی بود، به مذاق انصار حزب الله خوش نیامد و به فاصله کمی جوابیه ای طویل برای وزارت کشور صادر کرد و با خط و نشان کشیدن برای دولت پا را فراتر گذاشت و به انتقاد از عملکرد وزارت کشور نیز پرداخت.
انصار حزب الله در بیانیه خود ضمن انتقاد از آنچه «مانع‌تراشی» وزارت کشور در اجرای طرح «امر به معروف و نهی از منکر» نامیده٬ اعلام کرده که اجرای این «فریضه» منوط «به توافق و یا عدم توافق هیچ ارگانی نیست.» بیانیه ای که به نظر می رسد فاز تازه اختلافات میان دولت و گروه هایی از این دست خواهد بود.
با این وجود جمعه‌ای عنوان کرده: هر گونه اقدامی که دارای مجوز نباشد مورد تایید وزارت کشور نیست. توصیه می‌کنیم چنانچه افراد، گروه‌ها یا تشکل‌ها نسبت به هر گونه فعالیت اجتماعی نقد یا اعتراضی دارند از مجاری قانونی اقدام کنند. همه ملتزم و معتقد به رعایت قوانین هستند و استثنایی وجود ندارد.
انصار حزب الله اما در جوابیه خود افزوده «هیچ تذکری از جانب وزارت کشور» دریافت نکرده و این وزارتخانه باید مستندات حقوقی و قانونی خود مبنی بر ممنوعیت انجام جمعی «امر به معروف و نهی از منکر» را اعلام کند.
تلاش انصار حزب الله برای بازگشت به کف خیابان و تحقق عملی بهشت زوری با تابلویی تازه در شرایطی است که رییس جمهور در وعده های انتخاباتی خود تصریح کرده بود: نخواهم گذاشت مأموری بی‌نام و نشان از کسی سئوال کند. دختران خود حافظ حجاب و عفاف هستند.
مجموعه این موارد از فاز تازه بحران سازی برای دولت در کف خیابان و مواجهه با شهروندان حکایت دارد.
حجاب و فرهنگ اهرم فشار علیه مردم و دولت
سابقه این اقدام اما به ابتدای سال جاری بر می گردد که رهبری در سخنان خود مساله فرهنگ را پررنگ کرد و پس از آن بود که موضوع فرهنگ و حجاب و عفاف هم به عنوان اهرمی برای اعمال فشار علیه دولت روحانی و همچنین مردم بدل شد تا مجموعه هایی تندرو و منتقد دولت از هر بهانه ای برای تحت فشار قرار دادن دولت استفاده کنند و تحت عناوین مختلف و از نهادهای بی شناسنامه و با شناسنامه مقابل دولت و مردم صف آرایی کنند.
صف آرایی ای که تنها به گشت های موتوری و انصار حزب للهی ها خلاصه نمی شود و مجموعه های دیگری نیز در این راستا وارد عمل شده اند. علاه بر تجمع خیابانی و بازگشت میدانی انصار حزب الله با تدارک گشت های موتوری چندی قبل بود که لباس شخصی ها به یک کنسرت در یزد حمله کردند. «لباس شخصی»های معترض در محل ورودی سالن برگزاری مراسم مجوزدار جمع شدند و با تهدید و ایجاد رعب و وحشت، مسئولان را به لغو برنامه ترغیب کردند و مانع از ورود مردمی شدند که برای تماشای برنامه بلیط تهیه کرده بودند.
اقدامی که به موازات آن نیروی انتظامی را هم واداشت تا در اندیشه تفکیک جنسیتی در کنسرت ها بیفتند و اینچنین بود که نیروی انتظامی در اقدامی بی‌سابقه کنسرت “محسن یگانه” در ارومیه را لغو کرد. این اما تازه شروع ماجرا بود که خبر از تداخل و مقابله ای تازه با دولت و سیاست های فرهنگی آن حکایت داشت.
اینچنین بود که خبر رسید مطابق تصمیم شورای نوپای کنسرت‌ها که در نیروی انتظامی تشکیل شده، از این پس برای برگزاری کنسرت‌ها در شهرستان‌ها، بسته به رای و نظر شورای کنسرت‌ها و فرماندهی نیروی‌ انتظامی منطقه، طرح تفکیک جنسیتی در کنسرت‌ها به مرحله اجرا در خواهد آمد. این در حالی است که نهاد تصمیم‌گیرنده در مورد برگزاری کنسرت‌ها، دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و تمامی مجوزهای لازم در این زمینه از سوی این اداره صادر می‌شود. این اقدام نیز با واکنش مدیر دفتر موسیقی همراه بود که در گفت و گویی با خبرگزاری ایسنا بر این مساله تاکید کرد که تفکیک جنسیتی در کنسرت‌ها مورد تایید این اداره نیست. به گفته او، بحث تفکیک جنسیتی در کنسرت‌ها برای نخستین بار در خراسان شمالی مطرح شد. طرح چنین موضوعی نه از سوی وزارت ارشاد و نه از سوی نیروهای فشار است، بلکه این تصمیم از سوی نیروی انتظامی اتخاذ شده است.
مدیرکل دفتر موسیقی اضافه کرد: هر گونه تفکیک جنسیتی درکنسرت‌ها مورد تأیید ما نیست و در شأن مردم شریف ایران محسوب نمی‌شود. مردم کشور ما شریف و فرهنگی هستند. خودشان مسائل را رعایت می‌کنند و باید به صورت فرهنگی با آن‌ها رفتار کرد و باز هم می‌گویم که این موضوع اصلا مورد تأیید ما نیست.