ایستادگی وزیر علوم در دفاع از مدیران و دانشجویان ستاره دار/ آیا فرجی دانا استیضاح می شود؟

۲۰ مرداد ۱۳۹۳

کلمه – گروه اجتماعی: نمایندگان افراطی مجلس نهم در تدارک جلسه استیضاح فرجی دانا هستند؛ چرا که وزیر علوم بر سر وعده های خود ایستاده و زیر بار شرط و شروط استیضاح کنندگان نرفته است. او حاضر نشده دانشجویان ستاره دار را که وجود آنها در دولت قبل از اساس انکار می شد، دوباره اخراج کند و نیز زیر بار نرفته که حضور در اعتراضات ۸۸ را بهانه ای برای حذف مدیران شایسته خود قرار دهد.
به گزارش کلمه، حاصل جلسه نمایندگان استیضاح کننده با وزیر علوم، اصرار دوباره نمایندگان تندرو برای به جریان انداختن استیضاح رضا فرجی دانا در روز سه شنبه است. نتیجه ای که به آشکاری بیانگر آن است که وزیرعلوم از مواضع و عملکرد خود بر سر انتصاب ها، وعده هایش با دانشجویان و اساتید و روسای دانشگاه ها و… عقب نشینی نکرده است. استیضاح وزیر علوم به معنای آن است که فرجی دانا پای احقاق حقوق دانشجویان ستاره دار مانده و از سویی از انتصابات خود در معاونت ها و روسای دانشگاهی کوتاه نیامده است.
«سید ناصر موسوی لارگانی»، عضو کمیته چهار نفره منتخب استیضاح کنندگان وزیر علوم با اشاره به جلسه ای که پس از دیدار با وزیر برای تصمیم گیری در مورد استیضاح برگزار شده گفته است: در این جلسه گزارش این کمیته بررسی و در نتیجه به دلیل قانع نشدن نمایندگان مقرر شد سه شنبه هفته جاری از رییس مجلس درخواست کنیم تا استیضاح وزیر علوم در هیات رییسه اعلام وصول شود.
در همین رابطه محمدحسن آصفری یکی دیگر از اعضای کمیته پیگیری استیضاح وزیر علوم گفته است: تقریبا تمامی استیضاح کنندگان بر اعلام وصول استیضاح فرجی‌دانا تاکید داشتند.
زهره طبیب‌زاده هم با انتقاد از آنچه عملکرد معکوس وزارت علوم خوانده گفته «نمایندگان خواهان تعیین‌تکلیف دانشجویان ستاره‌دار بوده‌اند که در این مورد نیز هیچ اقدامی از سوی وزیر صورت نگرفته است بلکه با اطلاعات غیرواقعی سعی در به انحراف کشاندن ذهن نمایندگان کرده‌اند. همه انتصابات مساله‌دار وزارت علوم در سطح مدیریت و معاونت‌های دانشگاه‌ها همچنان پابرجاست و شخص وزیر هیچ مسئولیتی برای خود در حذف آنها قائل نیست.»
وزارت علوم در تیررس شکست خوردگان
سنگ اندازی و حاشیه سازی شکست خوردگان انتخابات ۲۴ خرداد ۹۲ برای دولت روحانی که از جمله با ابزار سوال و استیضاح و شرط و شروط های نامعقول و یک طرفه همراه بوده، این بار عزم ناکامان انتخاباتی را بر این گذاشته تا وزیر علوم را به تیغ استضاح بسپارند.
وزارت علوم دولت روحانی از همان نقطه شروع کار دولت که حالا یک سال از آن می گذرد، در تیررس دلواپسانی قرار داشت که سهم و منافع خود را از این حوزه در خطر می دیدند. چه آنهایی که به واسطه بورسیه های غیرقانونی به سهم و نوا و کرسی ای رسیده بودند و چه آن دسته ای که بیم های جدی تری! داشتند.
اینچنین بود که ابتدا حاشیه سازی برای این وزارتخانه را بر سر انتخاب وزیر معرفی شده از سوی دولت آغاز کردند و امروز نیز تاب وزیر چند ماهه را بر راس این وزارتخانه ندارند. از انتخاب توفیقی برای سرپرستی تا معرفی میلی‌منفرد و در نهایت سکانداری فرجی‌دانا بر وزارت علوم.
دلایل استیضاح
انتصاب‌ مدیران وزارت علوم ، روند انتخاب رؤسای دانشگاه‌ها، فراخوان وزارت علوم برای بازگشت کسانی که در سال‌های گذشته صرفا به دلیل رفتار سیاسی از ادامه تدریس یا تحصیل در دانشگاه محروم شده بودند و طرح موضوع سه‌هزار بورسیه غیرقانونی در زمان دولت احمدی‌نژاد از جمله مواردی بود که صدای اعتراض نمایندگان افراطی مجلس را بلند کرد تا در نهایت طرح استیضاح را حدود ۵۰ تن از نمایندگان امضاء کردند.
استیضاحی که طی دیدار سه جانبه بین برخی اعضای هئیت رئیسه با اعضای دولت و نمایندگان استیضاح کنندگان سعی شد تا مشکلات از طریق تفاهم حل بشود. نتیجه بدست آمده از برگزاری این نشست ها آینگونه شد که نمایندگان با تعیین ۴ نفر(موسوی لارگانی، زارعی، آصفری و نبویان) از میان خود برای نظارت بر فعالیت های این وزارتخانه، مهلتی چهار هفته ای به وزیر علوم دادند تا وی خواسته های مدنظر آنها را در فعالیت های خود لحاظ کند.
مهلت چهارهفته ای اما با تعیین شروط و شروط هایی اینگونه همراه شد. از جمله آنکه وزیر علوم دانشجویان ستاره‌داری که به دانشگاه بازگشتند دوباره اخراج کنند. موسوی لارگانی به عنوان یکی از اعضای کمیته چهار نفره گفته بود شرط دیگر این است که افرادی که با معترضان به نتایج انتخابات ۸۸ همراهی داشتند از پست‌های مدیریتی کنار گذاشته شوند.
در آخرین جلسه نمایندگان حامی استیضاح، از سخنان وزیر علوم قانع نشده‌اند. قانع نشدن به این معناست که فرجی دانا دست رد بر شروط آنها زده و خواسته‌هایشان را برآورده نکرده ‌است.
«ناصر موسوی‌لارگانی»عضو کمیته منتخب استیضاح‌کنندگان وزیرعلوم، در تشریح جزییات جلسه «فرجی‌داناگفته بود: «بر اساس صحبت‌هایی که امروز در جلسه با وزیر علوم داشتیم، گویا ایشان کار خاصی نسبت به مطالبات متقاضیان استیضاح انجام نداده است.»
او درباره تغییر مدیریت‌ها که یکی از درخواست‌های متقاضیان استیضاح وزیر علوم بوده، گفت: «در این‌باره از وزیر سوال شد و وی اعلام کرد که استعلام‌های لازم را در این زمینه گرفته اما نامه استعلام را به این کمیته ارایه نکرد.»
آنان همچنین از وزیر علوم خواسته بودند که برخی از معاونان خود، به‌ویژه جعفر توفیقی و جعفر میلی‌منفرد که به گفته آنان در حوادث پس از انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸ نقش داشتند را از سمت خود برکنار کند تا آنان از استیضاح وی منصرف شوند.
تعیین شروط برای فرجی‌دانا در حالی بود که او از اقدامات خود در مجموعه تحت مدیریت خود و سیاست های اعتدالی اش دفاع کرده بود.
مطابق توضیحاتی که موسوی‌لارگانی از جلسه اعضای کمیته پیگیری استیضاح وزیر علوم با فرجی‌دانا بیان کرده، مشخص شده که وزیر علوم قرار بود نتیجه بررسی‌ استعلام‌هایی که از وزارت اطلاعات درباره تعدادی از معاونانش و دانشجویان گرفته است، به نمایندگان بدهد که به گفته این نماینده عضو جبهه پایداری مجلس نامه این استعلام‌ها به کمیته پیگیری تعهدات وزیر علوم ارائه نشده است.
همزمان با قوت گرفتن استیضاح فرجی‌دانا، حجت‌الاسلام محمدرضا رضوان‌طلب رئیس مرکز جذب اعضای هیئت‌علمی وزارت علوم فاش ساخته که برخی اصول‌گرایان به او گفته‌اند اگر ما جزء ترکیب هیئت اجرایی دانشگاهمان نباشیم وزیر را استیضاح می‌کنیم.
از سویی سایت پیام نو جزییات تازه ای از بورسیه های غیرقانونی را منتشر کرده و گزارش داده یک نمونه از این تخلفات گسترده موضوع بورسیه های غیر قانونی است که در دولت یازدهم افشا شده و برخی نمایندگان معتقدند فرجی دانا تاوان همین افشاگری را می دهد.
در همین زمینه گزارش شده در پرونده بورسیه های غیرقانونی؛ بیش از ۷۰۰ نفر از ۳ هزار بورسیه غیرقانونی توسط معاون فرهنگی وقت وزارت علوم معرفی شده اند. نام دو فرزند آقای صدرالدین شریعتی رئیس سابق دانشگاه علامه طباطبایی نیز در لیست بورسیه های غیر قانونی دیده می شود.
همچنین یکی از پرونده های مفتوح وزارت علوم دولت احمدی نژاد درباره اقدامات مشکوک مالی و چیزی شبیه پولشویی است که در آن بودجه هایی به دانشگاهها اختصاص می یافت و تنها مبلغی از این اعتبار در دانشگاه یاد شده هزینه می شد و بقیه دوباره به وزارتخانه برمی گشت با این توضیح که معلوم نیست این پول های برگشتی در چه محل هایی هزینه شده است.
با حجم تخلفات گسترده در دوران محمود احمدی نژاد بسیاری از موافقان و حامیان فرجی دانا از استیضاح استقبال کرده و معتقدند فرجی‌دانا می‌‌تواند در جلسه استیضاح مطالبی را مطرح کند که با مطرح شدن آنها دلایل مخالفت فراکسیون افراطی مجلس با وزیر علوم عیان خواهد شد.