تاجرنیا: نظام شرایطی ایجاد نکند که منتقدین نتوانند صحبت کنند

۲۴ مرداد ۱۳۹۳

یک فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: وقتی نظامی مبتنی بر خواست مردم است بایستی نقطه نظرات و نگاه‌های برآمده از تفکرات مختلف در آن دیده شود.
علی تاجرنیا در گفت‌وگو با ایسنا، با موردتوجه قراردادن ضرورت اهمیت به موضوع حاکمیت قانون و به رسمیت شناختن نهادهای قانونی نظام اظهار کرد: نظام جمهوری اسلامی ایران به طور طبیعی ساختارهایی دارد که براساس این ساختارها کارکردهایی ایجاد شده است و ما نباید از این ساختارها انتظار فراقانونی داشته باشیم، از سوی دیگر فعالان سیاسی نیز نباید تصور کنند که چنین ساختاری اختیارات قانونی خود را نداشته باشد.
وی افزود: مساله مهم بعدی مساله اعتمادسازی است در این راستا طی سالیان گذشته فرایندهایی در کشور شکل گرفته که جدا از این که مقصر آن چه کسی است،باعث شد فضای بی‌اعتمادی بین نیروهای سیاسی منتقد و مجموعه حاکمیت ایجاد شود. حال من فکر می‌کنم تاکید بر حرکت در چارچوب نظام و قانون اساسی از طرف سیاسیون و از سوی دیگر تحمل ‌پذیری انتقاد در چارچوب آزادی‌های مدنی از طرف حاکمیت می‌تواند به اعتمادسازی کمک کند.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه نگاه مصلحت‌اندیشانه به امر سیاست و سیاست‌ورزی را مدنظر قرار داد و اظهار کرد: بایستی بدانیم به هر ترتیب تنگناهایی در کشور وجود دارد. با این وجود نیروهای سیاسی ما بایستی حرکت‌ها و کنش‌های سیاسی شان را براساس مصلحت‌سنجی‌ها انجام دهند و همچنین از آن طرف حاکمیت نیز باید بداند که اگر قرار بود همه حرف‌ها و نگاه‌ها یکسان باشد،‌ در چنین فضایی نهایتا آنچه رشد خواهد کرد، تملق، چاپلوسی و فقدان نقد و پرسشگری خواهد بود که این موضوع کارآمدی نظام را با مشکل مواجه می‌کند.
تاجرنیا با بیان این که نظام ما مبتنی بر خواست مردم است، گفت: وقتی نظامی مبتنی بر خواست مردم است بایستی نقطه نظرات و نگاه‌های برآمده از تفکرات مختلف در آن دیده شود و طبیعی است که هر تفکری مورد اقبال بیشتر مردم قرار بگیرد حاکم خواهد شد اما مهم این است که فضا برای تمامی سلایق و تفکراتی که اصل نظام جمهوری اسلامی را قبول کرده‌اند برقرار باشد.
وی تاکید کرد: نبایستی شرایطی را ایجاد کنیم که در آن منتقدین نتوانند صحبت کنند و یا اینکه تحت فشار باشند. اگر چنین فضایی شکل نگیرد طبیعتا افکار عمومی چه در داخل و چه در خارج از کشور مردم‌سالار بودن و نمایندگی درست مردم را می‌شناسند و آن را مورد پذیرش قرار می‌دهند که این روند اقتدار نظام ما را بالا خواهد برد.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: وجود چنین رویکردی قدرت چانه‌زنی کشور ما را در مسائل مهم بین‌المللی بالا می‌برد و بسیاری از مشکلات کشور را که طی سالیان گذشته ایجاد شده حل خواهد کرد. درواقع وقتی پشتوانه افکار عمومی بیشتر باشد قدرت چانه‌زنی و صحبت‌کردن ما را بالا خواهد برد و نهایتا اقتدار نظام ما بالاتر خواهد رفت.