هشدار محمود عباس به حماس

۱۶ شهریور ۱۳۹۳

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی به حماس هشدار داده است که اگر خواهان ادامه حضور در دولت وحدت ملی است باید عملکردش را در غزه تغییر دهد.
به گزارش بی بی سی، آقای عباس این سخنان را در همگام ورود به قاهره، پایتخت مصر و در آستانه مذاکره با عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهور این کشور بیان کرد.
رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی همچنین افزود: “ما نمی توانیم به کار با حماس به صورت فعلی ادامه دهیم. در حال حاضر ۲۷ معاون وزیر بر غزه نظارت می کنند که این مانع از آن می شود تا دولت وحدت ملی بتواند کاری در آنجا انجام دهد.”
در جریان درگیری‌های اخیر در غزه که ۵۰ روز طول کشید، بیش از دو هزار فلسطینی کشته شدند. در اسرائیل هم بیش از شصت نفر جان خود را از دست دادند.
روزنامه اسرائیلی هاآرتص به نقل از سخنگوی حماس نقل کرده که سخنان رئیس تشکیلات خودگردان بر اساس اطلاعات اشتباه بیان شده و گفتگوها تا رفع اختلاف با سازمان فتح که محمود عباس ریاست آن را برعهده دارد، ادامه خواهد داشت.
حماس کنترل غزه و فتح کنترل کرانه باختری را در اختیار دارند. این دو گروه تا زمان امضای توافقنامه ای در ماه فوریه دچار اختلاف شدید بودند.
دولت حماس زمانی که دولت وحدت ملی در دوم ژوئن کنترل را در رام الله به دست گرفت، رسما استعفا داد، اما عملا کنترل خود را بر غزه حفظ کرد.
آقای عباس تاکید کرده که رهبری فلسطینی “هر کاری که از دستش برآید برای کاهش درد و رنج مردم غزه انجام خواهد داد.”
رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی هزینه برآورده شده برای بازسازی خرابی ها در غزه را ۷ میلیارد دلار برآورد کرده و گفت که ۱۵ سال طول خواهد کشید تا این بازسازی ها انجام شود.
به گفته آقای عباس، خسارات درگیری های اخیر “صد برابر” خسارات درگیریهای حماس و اسرائیل در سال های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۲ است.