تدبیر دولت برای اجرای مطلوب سیاست‌های جدید جمعیتی: توجه به زوج‌های نابارور

۱۷ شهریور ۱۳۹۳

درحالی‌که کارشناسان یکی از راه‌های تحقق سیاست‌های افزایش جمعیت را باروری زوج‌های نابارور اعلام می‌کنند، وزیر بهداشت نیز روز گذشته تأکید کرد که برنامه‌ریزی‌های این وزارتخانه در جهت تحقق سیاست‌های جدید جمعیتی، از زوج‌های نابارور آغاز خواهد شد.
به نوشته همشهری، به استناد آمار رسمی هم‌اکنون ۳میلیون زوج نابارور در کشور وجود دارد. چندی قبل هم دکتر محمد مهدی آخوندی، رئیس پژوهشگاه فناوری‌های نوین علوم زیستی جهاد دانشگاهی، براساس نتایج یک طرح تحقیقاتی، نرخ شیوع ناباروری در کل کشور را ۲/۲۰ درصد اعلام کرد و گفت که این میزان با میانگین جهانی که ۱۲تا ۱۵درصد است فاصله زیادی دارد. شاید به همین دلیل است که وزیر بهداشت می‌خواهد سیاست افزایش جمعیت را از زوج‌های نابارور شروع کند.
دکتر سیدحسن هاشمی روز یکشنبه در حاشیه بازدید از بیمارستان مبینی سبزوار اعلام کرد با توجه به‌وجود بیش از ۳میلیون زوج نابارور در کشور که خواهان فرزند هستند باید بسته‌هایی در زمینه پوشش هزینه‌های داروهای درمان ناباروری و همچنین انجام اعمال جراحی مورد نیاز طراحی شود.
به گفته وی، زمینه‌سازی برای افزایش جمعیت از طریق افراد نابارور دارای اثرات مثبت در جامعه است به همین منظور، مشوق‌ها و بسته‌های تشویقی که دارای توجیه اقتصادی و اجتماعی باشد، باید طراحی شود تا جمعیت در گروه‌هایی افزایش یابد که در آینده می‌‌توانند کشور را به سمت توسعه و پیشرفت هدایت کنند. علاوه براین، باید در زمینه علاقه‌مندی کارمندان برای فرزندآوری نیز بسته‌های تشویقی تهیه شود.
مشکلات زوج‌های نابارور
اما زوج‌های ناباروری که تمایل به فرزندآوری دارند، مدت‌هاست از هزینه‌های سنگین درمان می‌گویند و اینکه حمایت بیمه‌ها کافی نیست و تنها بخشی از خدمات ویژه زوج‌های نابارور تحت پوشش بیمه قرار دارد.
بسیاری از زوج‌های نابارور از پس هزینه‌های سنگین درمان ناباروری برنمی‌آیند. خدمات درمانی این افراد مشکل امروز و دیروز نیست و همواره محل اختلاف نظر بوده است. تا‌کنون به هر دلیل درمان ناباروری از حمایت کافی برخوردار نبوده و آنطور که مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت می‌گوید فقط بخشی از خدمات ویژه زوج‌های نابارور ازجمله داروها، تحت پوشش بیمه قرار دارد و این یعنی تحمیل هزینه‌های هنگفت به این زوج‌ها.
با توجه به اظهارنظر اغلب کارشناسان و متخصصان نازایی در کشور، ایران توانسته با بهره‌گیری از آخرین دستاوردها و تکنولوژی‌ها، به درمان کامل ناباروری دست یافته و با سایر مراکز بزرگ ناباروری جهان برابری کند به‌طوری که هر ساله زوج‌های نابارور زیادی از سایر کشورها برای درمان ناباروری به ایران سفر می‌کنند. با وجود همه دستاوردهای بزرگ ایران در زمینه ناباروری، بسیاری از زوج‌های نابارور پولی برای هزینه‌های سنگین درمان ناباروری ندارند. به گفته سلیمان عباسی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، ۲۰درصد زوج‌های نابارور پول درمان ندارند.
این نماینده مجلس از عملکرد ضعیف بیمه‌ها در حمایت از هزینه‌های درمان زوج‌های نابارور در کشور، انتقاد کرده و معتقد است که هزینه‌های گزاف درمان ناباروری باعث می‌شود ۲۰درصد زوج‌های نابارور در کشور، کمتر رغبت به درمان مشکل خود برای فرزندآوری داشته باشند. بنابراین، باید زمینه ارائه خدمات مناسب، برای کاهش هزینه‌های درمان ناباروری را فراهم کرد تا سیاست‌های افزایش جمعیت به نتیجه مطلوب برسد. هزینه‌های ناباروری بسیار سنگین است وبیمه‌ها نیز تا‌کنون اراده‌ای برای حمایت از این افراد نداشته‌اند، حالا باید منتظر ماند و دید این اظهارنظر تازه وزیر تا چه اندازه می‌تواند گره‌های این مشکل قدیمی را باز کند.
به گفته دکتر اسماعیل مطلق، مدیرکل دفتر سلامت جمعیت و خانواده وزارت بهداشت، دولت تاکنون برای تحت‌پوشش قراردادن خدمات ناباروری، اقدامات خوبی را آغاز کرده، اما باید برای کاهش هزینه‌های درمانی زوج‌های نابارور، تمام خدمات ناباروری تحت‌پوشش بیمه قرار گیرد.
او اظهار امیدواری کرده که تا سال۹۴تمام خدمات ناباروری تحت‌پوشش بیمه قرار گیرد؛ امیدی که با حرف‌های تازه وزیر به‌نظر می‌رسد یک گام به تحقق نزدیک‌تر شده باشد.