بازداشت صدها تن از دراویش در خیابان‌های اطراف دادستانی/ اعلام اعتصاب غذای بازداشت‌شدگان

۲۹ شهریور ۱۳۹۳

کلمه – گروه خبر: تجمع آرام دراویش مقابل دادستانی در صبح امروز با برخورد خشن و شدید نیروی انتظامی رو به رو شد و با بازداشت صدها تن از معترضان همراه بود. ناآرامی در محدوده های اطراف دادستانی ادامه دارد و بر اساس آخرین گزارش ها، دهها زن و کودک در خیابان بهشت در محاصره نیروهای انتظامی قرار گرفته اند و امکان خروج ندارند. نیروی انتظامی با شوکر و باتوم، این زنان را مورد ضرب و شتم قرار داده است.
به گزارش کلمه، تعداد بازداشتی‌های تایید شده تجمع امروز دراویش گنابادی در مقابل دادستانی تهران تا این لحظه به ۴۳۰ نفر رسیده است. خانواده نه درویش زندانی و همچنین شماری از زنان و کودکان نیز در بین بازداشت شدگان هستند.
پایگاه اطلاع‌رسانی مجذوبان نور که اخبار دراویش را پوشش می دهد، گزارش داده که ماموران امنیتی مستقر در محدوده بازار ۱۵ خرداد تهران، ۴۳۰ نفر از دراویش گنابادی را که برای شکل‌گیری تجمع، با چشم‌ها و دست‌های بسته عازم دادستانی تهران بودند، با شیوه‌های قهری و برخوردهای تند دستگیر کرده و به کلانتری‌های مختلف انتقال داده‌اند.
ابعاد بازداشت و برخورد دراویش بسیار گسترده گزارش شده و این تعداد تنها اسامی است که بازداشت آن‌ها تایید شده است. همچنین خبر رسیده است که شمار بسیاری از دراویش بازداشت شده اعلام اعتصاب غذا کرده‌اند.
پیش‌تر گزارش شده بود که دراویش که در اطراف دادستانی بازداشت شده با هدف پراکنده سازی با ون‌های انتظامی به کلانتری‌های ۱۱۳ بازار، ۱۰۷ فلسطین، ۱۲۴ قلهک، ۱۵۹ بی‌سیم (شوش)، ۱۳۰ نازی آباد، ۱۰۹ بهارستان و ۱۱۴ قیاسی، کلانتری نامک (هفت حوض)، ۱۵۶ افسریه، ۱۴۵ ونک، ۱۸۱ کرج، ۱۶۰ خزانه، ۱۰۶ نامجو، ۱۱۸ ستارخان، مجیدیه، خانی آباد، ۱۵۶ کیان شهر، ۱۳۹ مرزداران و ۱۳۴ شهرک غرب منتقل شدند.
پیش از این جامعه دراویش ایران تحت عنوان «کوچ دراویش ایران به زندان اوین» اعلام کرده بود که برای حمایت از ۹ زندانی که در اعتراض به فشارهای امنیتی در اعتصاب غذا به سر می‌برند، روز شنبه با دست و جشمان بسته به دادستانی مراجعه می‌کنند.
همچنین به گفته شاهدان عینی، خانواده دراویش زندانی هم بین بازداشت شدگان هستند.
اخبار رسیده حکایت از ضرب و شتم شدید زنان درویش توسط ماموران انتظامی و امنیتی دارد. ماموران انتظامی و امنیتی تعدادی از زنان درویش را در خیابان بهشت تهران مورد یورش قرار داده و در کوچه معراج آن خیابان که محل حسینیه دراویش گنابادی است، زیر ضربات پیاپی مشت و لگد و باتوم گرفته اند، به طوری که از تماس‌های تلفنی برقرار شده فقط صدای جیغ و فریاد به گوش می‌رسد.
این زنان که غالبا با فرزندانشان در محل حاضر بوده‌اند تصمیم داشتند با دست‌ها و چشم‌های بسته، برای احقاق حقوق از دست رفته دراویش به سمت ساختمان دادستانی گسیل شوند.
آخرین خبرها حکایت از آن دارد که ماموران امنیتی و انتظامی مستقر در خیابان بهشت، با مسدود کردن ورودی و خروجی‌های کوچه معراج در آن خیابان، ۸۹ زن درویش و کودکان ایشان را محاصره کرده و با ضربات باتوم و شوکر و هتاکی قصد گسیل دادن ایشان به داخل حسینیه دراویش را دارند. شماری از این زنان جز مددکاران اجتماعی بوده و برخی نیز جزو خانواده‌های ۹ وکیل و فعال حقوق دراویش محبوس در زندان‌های اوین تهران و نظام شیراز هستند.
در خواست کانون مدافعان حقوق بشر از دبیر کل سازمان ملل متحد
کانون مدافعان حقوق بشر نیز در پی بی توجهی مقام‌های مسئول ایرانی به خواسته‌های دراویش گنابادی و همچنین بازداشت گسترده و ضرب و شتم آنان و خانواده‌هایشان در مقابل دادستانی تهران نامه سرگشاده‌ای را به بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد ارسال کرد.
این سازمان مردم نهاد از دبیر کل سازمان ملل متحد خواسته است تا در گفت و گوهایش با مقام‌های ایرانی، آنان را مجاب کند تا سیاست مدارا و پرهیز از خشونت را براساس گفته هایشان و همچنین تعهدات بین المللی در خصوص دراویش و دیگر گروه‌های مذهبی ایرانی به کار بندند.
کانون مدافعان حقوق بشر در نامه خود به آقای بان کی مون به رنج‌ها و سختی‌های ۱۵ ساله گروهی از پیروان تصوف در ایران اشاره کرده است. همچنین برخورد خشن با وکلای این دراویش از دیگر موضوع های مورد اشاره در نامه این سازمان مردم نهاد به دبیر کل سازمان ملل متحد است.
این کانون در نامه خود نوشته است: از آنجا که ادامه این وضعیت برای این دراویش غیر قابل تحمل شده است، هر لحظه امکان تشنج‌های بیشتری وجود دارد. بنابراین خواهشمندیم هنگام دیدار و گفت و گو با مقام های مسئول ایرانی با اعلام مراتب فوق، آنان را مجاب کنید تا سیاست مدارا و پرهیز از خشونت را براساس گفته هایشان و همچنین تعهدات بین المللی در خصوص این افراد و دیگر گروه های مذهبی ایرانی به کار بندند.