عراقچی: ایران به حفظ بغداد، اربیل و آمرلی در مقابل داعش کمک کرد

۲۹ شهریور ۱۳۹۳

معاون وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به کمک ایران به دولت عراق پیش از هر دولت دیگر برای مقابله با تهدیدات نیروهای داعش، گفت: دولت ایران آمادگی خود را برای کمک به دولت عراق و دولت‌های دیگر که مورد تهدید نیروهای داعش هستند اعلام می‌کند.
به گزارش ایسنا، سید عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه کشورمان روز جمعه در جلسه شورای امنیت درباره وضعیت عراق و مبارزه با داعش که با حضور کشورهای مختلف از جمله آمریکا در نیویورک برگزار شد افزود: جمهوری اسلامی ایران تنها کشوری در منطقه است که برای مقابله با داعش هم این ظرفیت را دارد و هم برای کمک به دولت عراق وارد عمل شده است و با این کشور برای غلبه بر تهدیدات برآمده از داعش همکاری کرده است.
او اضافه کرد: ما برای حفظ بغداد، اربیل و آمرلی در مقابل نیروهای داعش کمک کرده‌ایم. ما در آن‌جا به همراه مشاوران و تجهیزات خود بیش از دیگران برای کمک به دولت عراق وارد صحنه شده‌ایم.
عراقچی ادامه داد: گروه تروریستی معروف به داعش یک پدیده جدید نیست بلکه همانند گروه‌هایی است که در نتیجه مداخله در عراق و در طول سال‌های اشغال و بی‌ثباتی به وجود آمده و توسعه یافته‌اند.
وی گفت: ما بر این باوریم برای شکست افراطی‌گری نیازمند یک استراتژی جامع هستیم که این استراتژی باید شامل موارد زیر باشد:
۱- پیروی کامل از هنجارها و اصول و قوانین بین‌المللی و رعایت اساسنامه سازمان ملل درباره هر گونه اقدام نظامی علیه گروه‌های تروریستی.
۲- گسترش حمایت از دولت عراق در مبارزه با داعش، کمک به تقویت وحدت ملی عراق و تمامیت ارضی. این رویکرد نیازمند این است که نیروهای مرکز گریز را ناامید کرده و از هر گونه اقدامات جدایی طلبانه و قومیتی در عراق جلوگیری کرد.
۳- ترغیب همه دولت‌ها و استفاده از همه ظرفیت‌ها در منطقه برای مبارزه علیه افراط گری و تروریست با کمک جامعه بین‌المللی و تلاش برای اتحاد و هماهنگی سیاست‌ها. هر گونه راه گریز می‌تواند خلأیی ایجاد کند که افراط‌گراها از آن استفاده کنند.
۴- تداوم و پایداری در مبارزه علیه داعش هرجا که این گروه حضور دارد، چه در سوریه چه در عراق، لبنان یا هر جای دیگر. هر‌گونه مبارزه موفقیت‌آمیز علیه داعش نیازمند کمک و ارتقای قابلیت مقامات مرکزی برای برخورد با این تهدید است. بسیار و تأسف بار است که شهر سنجار به نیروهای داعش واگذار شده و شهر آمرلی بیش از دو ماه که در محاصره ظالمانه قرار داشت تنها به این دلیل که این مناطق متعلق به بخش‌های متفاوتی بوده‌اند.
۵- حل صلح‌آمیز بحران در سوریه از طریق دستیابی به یک راه‌حل سیاسی و جبران اشتباهات گذشته.
۶- ترغیب همه دولت‌های منطقه‌ای و بازیگران بین‌المللی برای جلوگیری از دسترسی افراط‌گراها به منابع مالی و منابعی که آنها برای تسریع عملیات تروریستی علیه منطقه استفاده می‌کنند. بر همین اساس باید حمایت‌های مالی و معنوی از افراط‌گراها که از سوی برخی محافل و کشورهای خاص در منطقه انجام می‌گیرد به پایان برسد.
۷- اتمام اشغال اسرائیل در سرزمین‌های عربی و رد معافیت جرایم جنگی این رژیم علیه فلسطینی‌ها که به تازگی اتفاق افتاده است. واکنش برخی از قدرت‌های غربی در برابر آن‌چه که ما تنها می‌توانیم از آن به عنوان نسل‌کشی علیه مردم غزه توسط رژیم صهیونیستی یاد کنیم بهانه خوبی به دست گروه‌های افراطی مانند داعش داده است.
۸- مقابله با اسلام هراسی که این پدیده باعث شده است مسلمانان درستکار و افراط‌گراها از یک قماش شناخته شوند.