مرعشی: حصر هم غیرقانونی است و هم خلاف اخلاق و انصاف/ مسئولان باید در پیشگاه خدا و ملت پاسخگو باشند‬

۳۰ شهریور ۱۳۹۳

کلمه - گروه خبر: حسین مرعشی عضو ارشد حزب کارگزاران سازندگی درخصوص حصر رهبران جنبش سبز گفت: بنده واقعا از ادامه این وضعیت متاسف هستم. ما در جمهوری اسلامی گاهی تصمیماتی بنابر ضرورت‌هایی می‌گیریم اما بعد که حتی آن ضرورت‌ها هم تمام می‌شود و شرایط هم تغییر می‌کند، این تصمیمات برای ما اصل می‌شود. ما همیشه در کشور این مشکل را داشته‌ایم.
وی با ذکر مثالی افزود: مثلا در روابط ایران و امریکا به خاطر پناه دادن شاه توسط آمریکایی‌ها درست یا غلط دانشجویان‌مان سفارت آمریکا را اشغال کردند، اما بعد از سال‌ها و از بین رفتن این ضرورت و پاک شدن صورت مساله حتی در حالیکه شاه هم مرد، اما روابط تیره و تار ما با امریکا تبدیل به اصلی شد که سال‌ها ما را سرگرداند.
مرعشی ادامه داد: در مساله حصر هم با فرض اینکه و باز هم با فرض اینکه کسی تایید کند که در مقطعی لازم بود چنین اتفاقی بیفتد، باید توجه کرد که امروز صورت مساله عوض شده است. امروز دیگر احمدی‌نژاد در صحنه سیاسی کشور نیست. انتخابات جدیدی برگزار شده و طرفداران موسوی و کروبی سال گذشته به روحانی رای دادند و او رئیس جمهور ایران شده است و فضای اختلاف به سمت فضای دوستی و تفاهم پیش می‌رود و به عبارت دیگر فضا سازنده شده است. ولی حصر امروز به یک اصل در کشور تبدیل شده است.
او تاکید کرد: ضمن اینکه نباید فراموش کرد که مملکت قانون و دادگاه دارد. مگر می‌شود کسی را که محاکمه نشده است، از حقوق اولیه و طبیعی خود محروم کرد. مسئولین امنیتی و قضایی در مورد این مساله باید در پیشگاه ملت و خداوند پاسخگو باشند. من هیچ توجهی در ادامه این حصر نمی‌بینم. این کار جز مشوش کردن چهره جمهوری اسلامی و جز ضربه زدن به پیکره سیاسی کشور هیچ ثمره دیگری ندارد. ادامه حصر هم غیرقانونی و هم خلاف اخلاق و انصاف است.
نباید فکر کرد که با انتخاب یک رئیس جمهورهمه مسائل تمام می‌شود
مرعشی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر وعده‌های انتخاباتی روحانی در رفع حصر، توضیح داد: در ساختار جمهوری اسلامی اینگونه نیست که اگر رئیس‌جمهور پیمانی با مردم بست، اختیارات مربوطه در دسترس وی باشد که به همه وعده‌ها عمل کند. یعنی نباید فکر کرد که با انتخاب یک رئیس جمهور همه مسائل تمام می‌شود. البته روحانی هم تلاش‌های خود را دارد اما روحانی یک تقسیم‌بندی و اولویت‌بندی کرده است و به نظر من هم این اولویت‌بندی درست است. روحانی تمام تمرکز خود را در حال حاضر روی حل مسائل بین‌المللی ایران به ویژه مساله هسته‌ای و مذاکرات گذاشته است، تا کشور را از خطر درگیر شدن به بحران‌های پیچیده نجات دهد.
موسوی و کروبی هم رویکرد روحانی را قبول دارند
او افزود: البته بنده هم اطلاعی از آقای موسوی و کروبی ندارم، ولی با شناختی که از این دو بزرگوار دارم، می‌توانم قاطعانه به شما بگویم که حتما مهندس موسوی و حجت‌الاسلام کروبی هم این سیاست را تایید می‌کنند که فعلا اولویت کشور این نیست که روحانی بخواهد وارد شود و مساله حصر را تمام کند. حتما اولویت فعلی کشور این است روحانی وارد شود و ایران را از پیچیدگی‌‌های پرونده هسته‌ای نجات بدهد و اقتصاد ایران را در معرض باز شدن گره‌ها قرار دهد.
عدم ترمیم زخمه‌های فتنه احمدی‌نژاد خلاف تدبیر و انتظار است
مرعشی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه «به نظر من آقای روحانی تقریبا واقع‌بینانه با مسائل کشور برخورد می‌کند که من فکر می‌کنم این رویکرد هم مورد تایید اصلاح‌طلبان و هم شخص موسوی و کروبی هم می‌تواند باشد» ادامه داد: ترمیم نشدن زخم‌های ناشی از فتنه‌های احمدی‌نژاد در سال ۸۸ هم خلاف تدبیر و هم خلاف انتظار است.
او در واکنش به این اظهارنظر که برخی معتقدند حل نشدن مساله حصر به اقتدار نظام ضربه می‌زند، گفت: بستگی دارد که اقتدار را چه تعریف کنیم؛ اگر اقتدار را در پایگاه مردمی نظام بدانیم، قطعا ادامه این روند به اقتدار نظام ضربه می‌زند. اما اگر در واقع اقتدار را قدرت دادگاه‌ها و زندان‌ها و محاکم امنیتی بدانیم، باید بگویم که ادامه خیر بر اقتدار اثری نخواهد گذاشت.البته من معتقدم که فتنه اصلی کارهایی بود که احمدی‌نژاد انجام داد.
او افزود: آنچه در سال ۸۸ اتفاق افتاد و واقعیت داشت این بود که احمدی‌نژاد آمد یک بازی فرافکنانه‌ای را آغاز کرد و آن را ادامه داد. هدف او هم مشخصا این بود که نیروهای اصیل انقلاب را از رهبری جدا کند و با تنها گذاشتن رهبری به ایشان ضربه بزند، اما موفق نشد. مشکل احمدی‌نژاد، آقای هاشمی، خاتمی و ناطق‌نوری نبود او از نظر خود این شخصیت‌ها را تمام شده می‌دانست و به دنبال تضعیف نهاد رهبری بود. او می‌خواست با ایجاد رنجش بسیاری از چهره‌ها را کنار بگذارد، اما نتوانست. ریشه‌ها و پیوندها در درون خانواده انقلاب به قدری قوی بود که کسی مثل احمدی‌نژاد نتوانست این بازی را پیش ببرد. در واقع فتنه واقعی هم همین بود.