تعطیلی ۴۰ درصد کارگاه‌های صنایع دستی در دو سال پایانی دولت احمدی‌نژاد

۳۰ شهریور ۱۳۹۳

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: به دلیل نبود حمایت و استفاده غیرمنطقی از یارانه ها در ۲ سال پایانی دولت دهم حدود ۴۰ درصد کارگاه های صنایع دستی تعطیل شد.
بهمن نامور مطلق روز یکشنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: در ۲۰۰ سال اخیر صنایع دستی ایران دچار مشکل شده و در ۸ سال گذشته نیز بیش از هر دوره دیگری به صنایع دستی بی مهری شده است. زیرساخت های صنایع دستی از بین رفته و بسیاری از کارگاه های ما در ۸ سال اخیر تعطیل شده اند.
به گفته وی ، این درحالی است که صنایع دستی ایران در دوره ای از تاریخ به عنوان ارز آورترین کالا در کشورمان محسوب می شد و در تاریخ نشان می دهد هر زمانی که دولتمردان دچار مشکل شدند از صنایع دستی برای حل مشکلات خود استفاده می کردند.
وی با بیان اینکه ، بیشترین خسارت صنایع دستی در حوزه گفتمان سازی بوده گفت : متاسفانه سرمایه اجتماعی خود را از دست داده ایم. حساسیت مردم به صنایع دستی از بین رفته زیرا پیش از این مردم دوست داشتند خانه های خود را با زیبا شناسی ایرانی مزین کنند ، اما امروز دیگر این گونه نیست.
وی در باره چرایی آسیب های وارده به صنایع دستی گفت: مشکلات زیادی در این مساله تاثیرگذار بود، اما عدم حمایت از هنرمندان یکی از دلایل اصلی آسیب است جالب است بدانید در مجلس شورای اسلامی برای مسایل زیادی فراکسیون وجود دارد اما برای صنایع دستی که ایران در میان سه کشور برتر دنیا قرار دارد خبری از چنین مجموعه ای نیست.
وی اظهار کرد: ایران یکی از سه کشور برتر دنیا در تولید صنایع دستی است اما جزو ۴۰ کشور صادر کننده قرار دارد و دلیل این مسایل بی توجهی به صنایع دستی در برنامه های کلان است.
نامورمطلق گفت: کل صادرات یکساله ایران در حوزه صنایع دستی حدود ۱۳۰ میلیون دلار بوده و البته چند برابر این مبلغ هم به صورت چمدانی صادر می شود. یکی دیگر از مشکلات صنایع دستی به خاطر تحریم ناعادلانه ای است که دست ما را از بازار جهانی قطع کرده است.
وی تاکید کرد: اگر برای ورود برخی اقلام به کشور امتیازهایی را می دهیم باید در قبال صدور آثار خود امتیاز بگیریم.
معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی گفت: کشورهای دیگر زیرساخت های خوبی در صنایع دستی دارند و به همین دلیل توانسته اند برای صادرات نیز برنامه ریزی دقیقی داشته باشند. باید در ایران مشوق های صادراتی مد نظر قرار گیرد و بانک ها به شکل بهتری از صادرکنندگان این عرصه حمایت کنند.
وی ادامه داد: اگر می خواهیم صادرات غیر نفتی خود را ارتقا داده و آمار بیکاری را کاهش دهیم باید به صنایع دستی توجه زیادی کنیم.
معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی گفت: صنایع دستی در کنار ارز آوری می تواند روستاها را هم زنده نگه دارد. در شرایطی که کشاورزی در روستا ها دچار مشکل شده برای حفظ مردم روستا باید صنایع دستی را جایگزین کنیم.
وی با ابراز تاسف از بی توجهی به صنایع دستی اظهار کرد: واقعا از این مساله تعجب می کنم زیرا صنایع دستی می تواند برای کشور امتیازهای فراوانی داشته باشد و این بی توجهی ظلم به جامعه است.
نامور با اشاره به حضور جوانان تحصیلکرده در صنایع دستی ادامه داد: حضور این چهره ها نوید صنایع دستی دانش بنیان را می دهد و اگر بتوانیم آینده شغلی آنها را تامین کنیم قدم های خوبی را برای کشور برداشته ایم.
نامورمطلق گفت: واردات بی رویه و استفاده نادرست از رسانه ها برای گفتمان سازی از دیگر دلایل آسیب دیدن صنایع دستی ایران است و در صورتی که بتوانیم از رسانه ها به خوبی بهره ببریم قادر خواهیم بود استفاده از سبک ایرانی اسلامی را در زندگی جوانان جای بیاندازیم.
وی تاکید کرد: زمانی که به تماشای فیلم ها می نشینیم هیچ کدام از صنایع دستی را در این کارها مشاهده نمی کنیم. باید گفتمان سازی درستی در رسانه ملی داشته باشیم تا از این طریق به استفاده بیشتر از سبک ایرانی اسلامی کمک شود.
معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی با اشاره به اینکه سبک زندگی ایرانی ها در فضای فرهنگی مناسب را می توان به جهانیان ارایه کرد، گفت: اگر غربی ها موفق به صدور سبک زندگی خود شدند برای فروش کالاهایشان بود. مطمئن باشید اگر ما هم بتوانیم صنایع دستی خود را صادر کنیم فرهنگ ایرانی اسلامی را نیز صادر کنیم.