عقب نشینی انصار حزب الله از خیابان ها/ توقف عملیات گشت های موتورسوار

۱ مهر ۱۳۹۳

کلمه- گروه اجتماعی: از اردیبهشت ماه که در میدان فاطمی تجمعی بدون مجوز بر علیه بی حجابی برگزار کردند تا امروز اخبار انصار حزب الله در رسانه های داخلی و خارجی ایران پر رنگ شده است. می گفتند می خواهیم به غائله بی حجابی و عریانی پایان دهیم.
به گزارش کلمه، چندی پیش عبدالمجید محتشم، دبیر کل گروه انصار حزب الله اعلام کرده بود که این گروه در نظر دارد ۴ هزار موتورسوار را در قالب طرح امر به معروف و نهی از منکر راهی خیابان ها کند. محتشم گفته بود این افراد، در قالب گشت‌های ارشادی انصار حزب‌الله و به طور تمام عیار وارد عمل می شوند و شامل ۳۰۰۰ زن و ۱۰۰۰ مرد خواهند بود.
در تفکر این گروه هر اتفاق اجتماعی، فرهنگی یا سیاسی، غائله ای برنامه ریزی شده و توطئه دشمنان و خارجی و داخلی است و طبیعتا نحوه رویارویی با آن هم برخورد خشن و به راه انداختن لشکر موتور سوارانشان است.
حتی چند روز پیش ستاد اجرایی انصار حزب‌الله با اعلام شماره پیامکی از مردان و زنان داوطلب خواست که در سامانه متقاضیان شرکت در این کار ثبت نام کنند. ستاد اجرایی انصار حزب الله در بیانیه خود به اطلاع مردم که البته از نگاه آنها «طیف مشخص» و «جریان های برانداز» نام دارند، رساند که به زودی از دیدن نتیجه کار این گروه متحیر خواهند شد. در تمام این مدت نیز بسیاری از مردم منتظر بودند که دوباره صحنه های خشونت دهه ۷۰ در خیابان ها باز سازی شود.
اما روز گذشته انتشار خبری در خبرگزاری ایسنا، ظاهرا همه چیز را تغییر داد. معاون اجتماعی نیروی انتظامی با بیان اینکه «انصار حزب‌الله بر فعالیت گشت‌های خود در سطح شهر جهت امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر تجدیدنظر کرده است» اعلام کرد که گشت‌های سیار «انصار حزب‌الله» به خیابان‌های شهر نمی‌آیند.
سردار سعید منتظرالمهدی همچنین درباره نظر پلیس پیرامون فعالیت گشت‌های «انصار حزب‌الله »در سطح شهر گفت: «آقای محتشم، دبیرکل انصار حزب‌الله در دیدار با رییس پلیس امنیت اخلاقی ناجا درخواست دریافت مجوز فعالیت امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر کرده بود، که پس از مدتی بحث و تبادل نظر مقرر شد انصار حزب‌الله روی طرح خود تجدیدنظر کرده و از قالب‌ها و ظرفیت‌های رسمی و موجود نظام استفاده کنند.»
منتظرالمهدی در ادامه با تاکید بر اینکه «هرگونه فعالیت سازمان‌یافته باید با مجوز مراجع رسمی صورت گیرد»، عنوان کرد: «اگرچه اهتمام به فریضه امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر به عنوان یک‌واجب همگانی، امر پسندیده‌ای است و سیاست ناجا نیز همواره ترویج آن بوده، اما این موارد باید در چارچوب قانون صورت گیرد و در این راستا پلیس نیز از آمران به معروف و ناهیان از منکر حمایت قانونی خواهد کرد.»
البته سایت رسمی گروه انصار حزب‌الله در این مورد فقط یک ‌توضیح کوتاه و مبهم منتشر کرد: «در تاریخ ۹۳/۶/۲۹ با قرار قبلی ملاقاتی بین دبیرکل انصارحزب‌الله و فرماندهی پلیس امنیت کشور صورت یافت و طی آن ضمن تبادل نظر در شیوه‌ها و اهداف طرح امربه‌معروفی انصار، ملاحظات و بازخوردهای اجتماعی و امنیتی اجرای طرح، بحث و بررسی‌های لازم انجام پذیرفته و هماهنگی‌های موردنظر به عمل آمد.»
این در حالی است که پیش از این «عبدالحمید محتشم» دبیر انصار حزب الله در مورد اجازه قانونی فعالیت های انصار حزب الله به رسانه ها گفته بود: «مراحل قانونی برای انجام این کار صورت گرفته و هرکاری لازم باشد طبق قانون انجام داده‌ایم و مشکلی در این رابطه وجود ندارد.»
سخنان دبیر کل انصار حزب الله در حالی بود که قائم‌مقام وزیر کشور دو هفته پیش با اعلام خبر آغاز فعالیت گشت‌های سیار انصار حزب‌الله با تاکید بر اینکه «هر فعالیتی از سوی آمران‌به‌معروف موتورسوار خلاف قانون است»، گفته بود: «هیچ‌گونه مجوزی برای فعالیت موتورسواران آمربه‌معروف صادر نشده است.»
انصار حزب الله، روز ۱۸ شهریور با اعلان رسمی آغاز به کار گشت‌های موتوری این گروه برای منکوب کردن مفسدین و حامیانشان گفته بود باید شیوه انجام عملیات به‌گونه‌ای باشد که مفسدان را که به‌دلیل فضای تسامح حکومتی تجری یافته‌اند، منکوب و حامیان آنان را از صحنه عمل حذف کند.
از همان زمان واکنش‌های عمدتا منفی مقام‌های دولتی، انتظامی و قضایی در مقابل تاکید انصار حزب‌الله بر آغاز گشت‌های امر به معروف و نهی از منکر خبرساز شد.
سخنگوی وزارت کشور هشدار داد: اگر اقدام غیرقانونی و بدون مجوزی توسط هر گروهی انجام شود، بدون‌شک نیروی انتظامی به وظیفه ذاتی خودش عمل خواهد کرد و در این زمینه هیچ اغماض و چشم‌پوشی‌ای در کار نیست.
محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت گفت که برخورد فیزیکی و تند با بدحجابی برای اسلام هزینه دارد و در کشورهای همسایه به اندازه کافی تلاش می‌کنند که چهره اسلام را خشن و غیرمنطقی نشان دهند. نوبخت گفت: باید این افراد بدانند طی سال‌های گذشته این روش نه تنها موثر نبوده، بلکه این پدیده (بدحجابی) را در پاره ای از موارد تشدید کرده است.
محسنی‌اژه‌ای، سخنگوی قوه‌قضاییه نیز در نشست خبری خود در پاسخ به این سوال که «اگر بین گشت‌های انصار حزب‌الله و افراد، درگیری پیش بیاید این موضوع از نظر حقوقی چه جایگاهی دارد؟» گفت: «آنها گفته‌اند که ما خلاف قانون عمل نمی‌کنیم و ان‌شاءالله چیزی که شما مطرح کردید پیش نخواهد آمد.»
مهدی طائب، رییس قرارگاه عمار نیز در خصوص فعالیت‌انصار حزب‌الله گفته بود: «هر فعالیتی از سوی هر ارگانی باید طبق قوانین جامعه انجام شود و تنها فعالیت‌های قانونمند موفق هستند.» او در واکنش به گفته دبیرکل انصار حزب‌الله مبنی بر اینکه «انصار برای فعالیتش نیازمند مجوز نیست» عنوان کرده بود: «به نظر نمی‌رسد این حرف جدی باشد و قطعا فعالیت بدون مجوز قانونی، بی‌احترامی به قانون اساسی کشور است.» طائب با اشاره به حضور گشت‌های ارشاد نیروی انتظامی تاکید کرده بود: «با وجود فعالیت نیرو‌های انتظامی برای مقابله با بدحجابی، نیازی به برادران انصار حزب‌الله و گروه‌های سیار امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر نیست.»
اما پس از اعلام خبر توقف فعالیت گشت های انصار حزب الله توسط معاون اجتماعی نیروی انتظامی دبیرکل انصار حزب‌الله در مصاحبه با روزنامه شرق در سخنانی مبهم از هرگونه اظهار نظر خودداری کرد و گفت که می‌خواهیم «قیل‌وقال»‌ها بخوابد.
سخنگوی انصار حزب الله در پاسخ به سوال روزنامه شرق مبنی بر اینکه ‌آیا صحبت‌های معاون اجتماعی نیروی انتظامی را تایید می‌کنید؟ پاسخ داد: آن دیدگاه نیروی انتظامی است و ما دیدگاهمان را روی سایت انصار‌حزب‌الله اعلام کرده‌ایم. محتشم تاکید کرد نمی‌خواهیم این موضوع شفاف شود، چون آن شفافیت مورد نظر شما مورد نظر ما نیست. قیل و قال در این مورد کافی است.
مردم ایران به خصوص شهروندان تهرانی در طول سی و چند سال گذشته آسیب های فراوانی از سوی این گروه و گروه های اینچنینی دیده اند باید منتظر ماند و دید که این بار زور دولت، نیروی انتظامی و قوه قضائیه به این گروه می رسد یا اینکه مردم باید همچنان در هراس بازگشت این گروه باشند.