جعل تاریخ دفاع مقدس توسط سرداران دفاع مقدس

۹ مهر ۱۳۹۳


در روزهای گذشته، به مناسبت«هفته دفاع مقدس»(مصادف با هفته اول مهر)، تلوزیون دولتی ایران در رویکردی تازه به بخش‌های ناگفته ای ازتاریخ جنگ ایران وعراق پرداخت و برای نخستین باراز فرماندهان دوران جنگ درباره علل شکست های نظامی ماه‌های آخرجنگ و سال های منتهی به قبول قطعنامه ۵۹۸ توضیح خواست.
به گزارش‌سحام، درمیان این مجموعه برنامه‌ها دو برنامه به نام‌های«سطرهای ناخوانده» و«شناسنامه» بیشترین‌توجه را درسطح افکارعمومی به خود جلب کرد. دراین برنامه‌ها، علی شمخانی، محسن رفیق‌دوست، محسن رضایی، مسعود بختیاری وعبدالحسین مفید از فرماندهان سپاه وارتش در زمان جنگ، به پاسخ‌گویی به سوال های برنامه سازان و مجریانی پرداختند که از نسل سوم جمهوری اسلامی بودند، اگرچه تمامی کارشناسان از یک قشر و تفکر خاص بودند، اما نفس این عمل که ذهن جوان امروز را درمقابل فرماندهانی که تا به‌حال درباره علل و چگونگی پایان جنگ ایران وعراق حاضر به ارائه هیچ توضیحی نبوده اند، قابل تقدیر و ستایش است.
خبرسازترین مصاحبه دراین مجموعه، گفت‌وگوی محسن رضایی فرمانده اسبق سپاه و دبیرمجمع تشخیص مصلحت نظام درنیمه شب چهارم و پنجم مهرماه بود که بخش‌عمده‌آن به تحولات ماه‌های پایانی جنگ اختصاص داشت. محسن رضایی درمیان دیگر میهمانان این برنامه تنها فردی بود که بیشترین زمان برنامه را از آن خود کرد، درمیان همه این موضوعات، نامه به کلی سری محسن رضایی به آیت الله خمینی درتاریخ دوم خرداد ۱۳۶۷، به نسبت سایر موضوعات مطرح شده در گفت‌وگو وقت و توجه بیشتری را به خود اختصاص داد. نامه ای که آیت‌الله خمینی از آن به عنوان «نامه ای تکان دهنده» یاد کرد و هم‌واره درتمام این سال‌ها بسیاری از مسئولان ارشد جمهوری اسلامی پذیرش قطعنامه توسط بنیان‌گذار جمهوری اسلامی را به خاطر نگارش آن نامه از سوی فرمانده کل سپاه قلمداد می کنند؛ نامه ای که حالا محسن رضایی فاش کرده است که ضمن ارسال آن نامه، استعفای خود را نیزارسال نموده تا آیت الله خمینی برای پذیرش آن در فشار و تنگنای بیشتری قرار گیرد.
محسن رضایی درآن نامه به تشریح الزامات تسلیحاتی و تدارکاتی ادامه جنگ با عراق پرداخته و اقلام و موارد تسلیحاتی ای برای ادامه جنگ درخواست می نماید که از بمب اتم و سلاح‌های لیزری تا هزاران تانک و زره پوش و سلاح‌های سنگین را در بر می گیرد.
دبیرمجمع تشخیص مصلحت نظام درادامه تخمین زد که برآورده شدن کل مطالبات او از دولت برای ادامه جنگ«حداکثر۴ میلیارد دلار» بودجه نیاز داشته است. یکی از کارشناسان یادآوری کرد تنها قیمت ۳۰۰ هواپیمای درخواستی او از۴ میلیارد دلار تجاوز می کرده. پاسخ محسن رضایی این بود که:«مگر گفته بودیم باید بخریم؟» پاسخی که با واکنش کارشناس مواجه شد که پرسید: «پس ازکجا می آوردیم؟» این بار، توضیح رضایی آن بود که ایران نیز می توانسته مانند«آلمان درجنگ جهانی دوم درمدت کوتاهی کارهای بسیار بزرگی بکند.» وی در واکنش به یادآوری مجری مبنی براین‌که ایران با گذشت۲۶ سال ازجنگ هنوز هم نتوانسته این تعداد هواپیما را بسازد گفت:«خوب این هم اشکال دارد دیگر. به هرحال اگراین امکانات را به ما می دادند ما تضمین می کردیم…آلمانی ها در مدت کمتراز این۱۰ برابر این‌ها را تولید کردند، آن هم کی؟ سال ۱۹۴۸.»
وی در پاسخ به یادآوری یکی از مجریان مبنی براین‌که آلمانی ها قبل ازجنگ جهانی دوم(که از۱۹۳۹ تا ۱۹۴۵ طول کشید) صاحب تکنولوژی پیشرفته هوایی بوده مدعی شد:«نه، همه اش به خاطر شرایط جنگ بود.»
اما در برنامه دیگر«شناسنامه» سردارعلی فضلی جانشین فرمانده بسیج و فرمانده وقت لشگر۱۰سیدالشهدا روایتی را از بازداشت اسماعیل‌کوثری نماینده فعلی مجلس‌شورای‌اسلامی که در زمان دفاع مقدس فرمانده لشگر۲۷ محمد رسول الله بوده است را ارائه کرد. سردار فضلی دراین گفت‌وگو ماجرای بازداشت اسماعیل(محمد) کوثری را شرح می دهد و مسبب آزادی او را «آیت الله هاشمی رفسنجانی»عنوان می کند و حتی خبرازعصبانیت وی برای بازداشت کوثری می دهد.
سردار فضلی می گوید که خودش خبر بازداشت را به آقای هاشمی داده است. این درحالی است که سردار کوثری پیش ازاین درهمین برنامه تلویزیونی گفته بود که خبر بازداشت وی ازطریق «حضرت آیت الله خامنه ای» به آقای هاشمی رسیده است. وی حتی خبراز نامه ای می دهد که پس ازآزادی به هاشمی نوشته است و طوری وانمود می کند که مقصر بازداشت وی هاشمی رفسنجانی بوده است. اما دو روز بعد درهمین برنامه، سردار کوثری با روایتی دیگر ماجرای بازداشتش را توضیح می دهد که کاملا متناقض با اظهارات سردار فضلی وآیت الله هاشمی است! وی اظهار می دارد:«من و حاج علی فضلی را به دادگاه فراخواندند که حاج علی مشهد بود و درنهایت من به دادگاه رفتم. آنجا به من گفتند شما لغو دستور کرده ای و پادگان را خالی نکرده ای! گفتم رئیس جمهور به ما گفته اند تا پایان جنگ این پادگان دراختیار لشکر۲۷ باشد! چه کسی گفته جنگ تمام شده؟ هرحکمی دوست دارید صادر کنید؟ آن ها هم حکم بازداشت ما را صادر کردند و من هم بعد از مدت ها توانستم یک شب آرام بخوابم. آقا محسن(رضایی) از کرمانشاه با داخل زندان تماس گرفت و گفت چرا بازداشت شده ای؟ گفتم حکم صادر شده و من هم قبول کرده‌ام! وی در نهایت با آقا صحبت کردند وآقا هم با آقای هاشمی صحبت کردند و فردای آن روز آزادم کردند.»

بعداز آزادی از زندان نامه‌ای برای هاشمی نوشتم. خطاب به آقای هاشمی گفتم شما می‌توانستید به ما بگویید پادگان را خالی کنید که ما این کار را می‌کردیم یا اینکه پادگانی دیگر به ما می دادید یا نه اصلاً من را از سرپرستی لشکرعزل می‌کردید که همه این موارد مورد قبول ما بود. البته پاسخی به این نامه داده نشد و ما هم دنبال پاسخ نبودیم و فقط می خواستیم این موضوع را به ایشان اطلاع دهیم.
سحام جهت تنویرافکارعمومی نسبت به مقایسه سخنان سردارعلی فضلی و سرداراسماعیل(محمد) کوثری در پاسخ به یک سوال مشابه، پرداخته است.