انتقاد از طرح مجلس برای حمایت از امر به معروف خیابانی/ دولت: خلاف قانون اساسی است

۲۲ مهر ۱۳۹۳

کلمه – گروه اجتماعی: از اوایل امسال انصار گروه حزب الله با برگزاری اعتراضات بدون مجوز و صدور بیانیه در وبسایت انصار حزب الله و هفته نامه یا لثارات بازگشت خود را اعلام کرده اند. در اردیبهشت ماه عبدالمجید محتشم، دبیر کل گروه انصار حزب الله اعلام کرده بود که این گروه در نظر دارد ۴ هزار موتورسوار را در قالب طرح امر به معروف و نهی از منکر راهی خیابان ها کند. محتشم گفته بود این افراد، در قالب گشت‌های ارشادی انصار حزب‌الله و به طور تمام عیار وارد عمل می شوند و شامل ۳۰۰۰ زن و ۱۰۰۰ مرد خواهند بود.
به گزارش کلمه، پس از سکوت ۸ ساله این گروه در دوران محمود احمدی نژاد، حالا دلواپسان دوباره نگران طرز لباس پوشیدن مردم شده اند و به قول خودشان می خواهند «به غائله بی حجابی و عریانی پایان دهند.» اما مقامات دولت یازدهم از همان ابتدا مخالفت خود را با اجرای چنین طرح هایی که فقط باعث می شود امنیت جامعه به خطر بیفتد، مخالفت کردند.
حالا ظاهرا انصار حزب الله با تندروهای مجلس وارد ائتلاف شده اند. از ابتدا هم مشخص بود که این گروه به سادگی حاضر نخواهد بود دست از اقدامات غیر قانونی خود بردارد. در آخرین همایش انصار حزب الله که در مسجد امام صادق در میدان فلسطین برگزار شد نیز عبد المجید محتشم گفت که با وجود مخالفت های دولت، این گروه تنها به تذکر لسانی بسنده نخواهند کرد.
طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر در جلسه علنی روز چهارشنبه گذشته مجلس با ۱۵۶ رای موافق، ۲۳ رای مخالف و ۸ رای ممتنع به تصویب رسید. این طرح که در کمیسیون مشترک فرهنگی و قضایی مورد بررسی قرار گرفته بود، روز چهارشنبه در صحن علنی بررسی شد و در نهایت کلیات آن به تصویب رسید.
نمایندگان موافق تصویب این طرح، در جریان بررسی آن در صحن علنی مجلس از مظلومیت آمران به معروف و ناهیان از منکر گفتند. آنان معتقدند این مظلومیت باید از بین برود تا فرهنگ اسلامی در جامعه تقویت شود.
حالا مجید انصاری، معاون رئیس جمهوری در امور مجلس می گوید که این طرح با اصول متعدد قانون اساسی مغایرت دارد.
به گزارش ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین «مجید انصاری» در پنجمین نشست خود با معاونین، مشاورین و مدیران کل امور مجلس وزارتخانه ها افزود: این طرح با اصول متعدد قانون اساسی که مربوط به حوزه اختیارات قوه مجریه است مغایر است و به لحاظ ساختاری هم اشکالات عدیده ای دارد. او ادامه داد: در تلاش هستیم تا این طرح به کمیسیون مربوط برگردد تا با همکاری دولت و مجلس مشکلات آن برطرف شود که به نفع همه است و در مقام اجرا نیز با اشکالاتی مواجه نخواهد شد.
پیش از این نیز حسام الدین آشنا، مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور در پاسخ به انصار حزب‌الله یادآور شده بود: «آقای عبدالحمید محتشم (دبیرکل انصار حزب‌الله) خوب است به یاد داشته باشد دوران ترکتازی‌های دهه ۷۰ به پایان رسیده است.»
محمدباقر نوبخت، سخنگوی وزارت کشور هم هشدار داده بود: اگر اقدام غیرقانونی و بدون مجوزی توسط هر گروهی انجام شود، بدون‌شک نیروی انتظامی به وظیفه ذاتی خودش عمل خواهد کرد و در این زمینه هیچ اغماض و چشم‌پوشی‌ای در کار نیست.
سخنگوی دولت گفت که برخورد فیزیکی و تند با بدحجابی برای اسلام هزینه دارد و در کشورهای همسایه به اندازه کافی تلاش می‌کنند که چهره اسلام را خشن و غیرمنطقی نشان دهند. نوبخت گفت: باید این افراد بدانند طی سال‌های گذشته این روش نه تنها موثر نبوده، بلکه این پدیده (بدحجابی) را در پاره ای از موارد تشدید کرده است.
محسنی‌اژه‌ای، سخنگوی قوه‌قضاییه نیز در نشست خبری خود در پاسخ به این سوال که «اگر بین گشت‌های انصار حزب‌الله و افراد، درگیری پیش بیاید این موضوع از نظر حقوقی چه جایگاهی دارد؟» گفت: «آنها گفته‌اند که ما خلاف قانون عمل نمی‌کنیم و ان‌شاءالله چیزی که شما مطرح کردید پیش نخواهد آمد.»
مهدی طائب، رییس قرارگاه عمار نیز در خصوص فعالیت‌انصار حزب‌الله گفته بود: «هر فعالیتی از سوی هر ارگانی باید طبق قوانین جامعه انجام شود و تنها فعالیت‌های قانونمند موفق هستند.» او در واکنش به گفته دبیرکل انصار حزب‌الله مبنی بر اینکه «انصار برای فعالیتش نیازمند مجوز نیست» عنوان کرده بود: «به نظر نمی‌رسد این حرف جدی باشد و قطعا فعالیت بدون مجوز قانونی، بی‌احترامی به قانون اساسی کشور است.» طائب با اشاره به حضور گشت‌های ارشاد نیروی انتظامی تاکید کرده بود: «با وجود فعالیت نیرو‌های انتظامی برای مقابله با بدحجابی، نیازی به برادران انصار حزب‌الله و گروه‌های سیار امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر نیست.»
حتی معاون اجتماعی نیروی انتظامی نیز با بیان اینکه «انصار حزب‌الله بر فعالیت گشت‌های خود در سطح شهر جهت امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر تجدیدنظر کرده است» اعلام کرد که گشت‌های سیار «انصار حزب‌الله» به خیابان‌های شهر نمی‌آیند.
سردار سعید منتظرالمهدی همچنین درباره نظر پلیس پیرامون فعالیت گشت‌های «انصار حزب‌الله »در سطح شهر گفت: «آقای محتشم، دبیرکل انصار حزب‌الله در دیدار با رییس پلیس امنیت اخلاقی ناجا درخواست دریافت مجوز فعالیت امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر کرده بود، که پس از مدتی بحث و تبادل نظر مقرر شد انصار حزب‌الله روی طرح خود تجدیدنظر کرده و از قالب‌ها و ظرفیت‌های رسمی و موجود نظام استفاده کنند.» منتظرالمهدی در ادامه با تاکید بر اینکه «هرگونه فعالیت سازمان‌یافته باید با مجوز مراجع رسمی صورت گیرد».
ظاهرا حالا باید منتظر ماند و دید که اقدام بعدی تندروهای مجلس برای پشتیبانی از انصار حزب الله آیا به اعتراض قانونی معاون رئیس جمهوری وقعی می نهند یا نه؟