قرارداد سه هزارمیلیارد تومانی قرارگاه خاتم الانبیاء برای انتقال آب دریای خزر‎

۲۵ مهر ۱۳۹۳


طرح انتقال آب از دریای خزر به شهرهای مرکزی ایران، که با سرمایه‌ای بالغ بر سه هزارمیلیارد تومان اجرا می‌شود، به قرارگاه خاتم الانبیاء سپاه پاسداران واگذار شد.
بنا به گزارش‌های ارسالی به سحام،  بعد از واگذاری کامل این طرح به سپاه پاسداران که از دوسال پیش به صحن علنی مجلس کشیده شده بود، قراراست این قرارگاه آب شرب و صنعتی شهرهای فلات مرکزی ایران را از دریای خزر، تأمین کند.
به گزارش ایسنا، محمدرضا عطارزاده ـ معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا ـ در یک نشست خبری گفت: طرح شیرین‌سازی و انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی ایران از دو سال پیش مطالعات خود را آغاز کرده است و با پیگیری‌های دولت و شخص رییس جمهور و تامین اعتبار این پروژه از منابع اعتباری خارج از مجموعه‌ آب کشور با سرعت بیشتری در دستور کار قرار گرفته است.
به‌ گفته کمیسون انرژی مجلس، اولین مسیر اجرایی پروژه انتقال آب خزر، شیرین‌سازی آب دریای خزر و انتقال آن از مسیرساری، سمنان، قم، کاشان واصفهان خواهد بود.
در نامه‌ی این کمیسیون به رئیس مجلس شورای اسلامی، همچنین تأکید شده است:«انتقال آب خزر صرفا برای تأمین آب شرب و صنعتی خواهد بود و درامورکشاورزی مورد استقاده قرار نخواهد گرفت.»
سپاه پاسداران سرمایه‌گذاری‌های بزرگی را دراقتصاد ایران عهده‌دار شده، و این موجب شده است تا این نیروی نظامی بتواند به‌نحوی روزافزون بر اقتصاد ایران اعمال نفوذ کند.
تحریم‌های جهانی باعث شده است تا سپاه پاسداران بتواند درحوزه‌های نفت، مخابرات، بانک، راه‌ سازی، راه‌آهن و… سرمایه‌گذاری کند.
حضور گسترده سپاه درفعالیت‌های اقتصادی وعمرانی، توانسته است پیمانکاران داخلی و شرکت‌های خصوصی ایران را که در اجرای برنامه‌های عمرانی محدود و کوچک‌تر مشارکت دارند با مشکل مواجه کند.