هشدار روحانی درباره ایجاد ناامنی به بهانه نهی از منکر: دروغ و تهمت و رشوه‌خواری منکر نیست؟

۳۰ مهر ۱۳۹۳

حسن روحانی در سخنرانی خود در جمع مردم زنجان با اشاره به در پیش بودن ماه محرم گفت: پیام کربلا و قیام اما حسین پیام امر به معروف و نهی از منکر است. مسیر دعوت جامعه به خیر و صلاح و سعادت و جامعه بود و آنچه که باید از کربلا بیاموزیم این است که همه یکدیگر را به خیر و صلاح و عمل به معروف دعوت کنیم و اگر فرد و جمعی از مسیر هدایت فاصله گرفتند آنها را از منکر و منکرات نهی کنیم.
وی با بیان اینکه امر و نهی اختصاص به هیچ فرد، جناح ودسته‌ای ندارد اظهار داشت: هیچ کس نمی‌تواند بگوید من فقط آمر به معروف و ناهی از منکر هستم و هیچ کس نمی‌تواند جناح و یا گروهی را به عنوان عمل کننده به منکر متهم کند.
روحانی ادامه داد: باید این مساله به ذهن سپرده شود که امر به معروف و نهی از منکر عمل همگانی است یعنی ۷۷ میلیون آمر به معروف و ناهی از منکر خواهند بود و به یاد داشته باشیم که این عمل متقابل است و مبادا روزی کلمه امر به معروف و نهی از منکر و این وظیفه مهم که باید وسیله‌ای برای نزدیکی جامعه به یکدیگر باشد وسیله‌ای برای تفرقه و جدایی شود.
رئیس جمهور با یادآوری اینکه بر اساس قرآن در امر به معروف و نهی از منکر باید ابتدا ولایت و محبت نسبت به دیگری شکل بگیرد، خاطرنشان کرد: دوست داریم پایان کار مجلس در مساله امر به معروف و نهی از منکر موجب انسجام و وحدت بیشتر جامعه و هدایت جامعه به نیکی باشد. از دیدگاه اسلام، یک گروه آمر به معروف نیستند و همه مسلمانان وظیفه امر و نهی را بر عهده دارند و مباد که نخواهد هم بود تحت لوای امر به معروف و نهی از منکر در جامعه ما ناامنی آغاز شود.
وی با تاکید بر اینکه اساس معروف امنیت، برادری و کرامت انسانی و احترام به یکدیگر است تصریح کرد: مباد منکر را تنها به یک مساله خلاصه کنیم دروغ و تهمت منکر نیستند؟ رشوه‌خواری منکر نیست؟ بورسیه‌های تقلبی را نباید منکر بپنداریم؟ از صبح تا شب فقط یک مساله و آن هم بدحجابی را فقط باید منکر تلقی کنیم؟
رئیس دولت تدبیر و امید افزود: زنان ایران زنانی مسلمان با عفت و طرفدار حجاب هستند یک گروه فقط خود را مسئول حجاب و امر به معروف و نهی از منکر نپندارد و گفته می‌شود همه باید امر به معروف و نهی از منکر باشیم و باید بدانیم کاری کنیم که جوانان ما شوق داشته باشند.
روحانی تاکید کرد: اعتقاد من طلبه در حدی که از آموزه‌های اسلام می‌فهمم این است که منکری بالاتر از بیکاری و فقر نسیت.