اگراسید پاشی به زنان، درانگلستان رخ داده بود!

۳ آبان ۱۳۹۳


» حمید هوشنگی
اگر اسیدپاشی به زنان اصفهان درانگلستان رخ داده بود، چه عکس العمل هایی را شاهد بودیم؟
به تجربه من:
- گزارش‌ها و اخبار لحظه به لحظه این جنایت درصدر اخبار رادیوها، تلویزیون‌ها و رسانه‌های مکتوب و مجازی قرار می‌گرفت، به گونه ای که ایجاد انتظار می‌کرد تا مقامات مسئول کشور، تصمیمات خود را برای جلوگیری از تکراراین وحشی‌گری، به اطلاع مردم برسانند و به گونه ای سیستماتیک، پیگیر ماجرا شوند.
- نخست وزیر وعالی‌ترین مقام پلیس و امنیت کشور، سریعا درارتباط با وقوع این«جنایت» موضع‌گیری می کردند. برمحکوم کردن«جدی» این اعمال و تشویق به تساهل و تسامح تاکید و دستورات اکید صادر می‌شد تا عامل و عوامل درگیر درجنایت به«مردم»معرفی شوند و نیز زیان سنگین این‌گونه رفتار برای منافع ملی و اعتبار کشور مورد تاکید قرارمی‌گرفت. احتمالا یکی دو مسئول استعفاء می شدند.
- مجلس عوام شدیدا درگیر ماجرا می‌شد و نمایندگان منتخب مردم محل وقوع جنایت، به محل حادثه می رفتند تا به کسانی که آنها را به مجلس روانه کرده اند، اطمینان دهند تا پایان پیگیر ماجرا خواهند بود.
- جامعه شناسان، صاحب‌نظران علوم اجتماعی و فعالین مدنی درمناظرات رادیو تلویزیونی حضوری همه جانبه پیدا می کردند و زوایای مختلف بروزاین ناهنجاری وحشی‌گرایانه را مورد بررسی و نقدعلمی قرار می دادند.
- اساتید اقتصاد بر پیآمدهای اقتصادی این جنایت برای اقتصاد کشور، انگشت می گذاشتند ومحاسبه می کردند به دلیل به خطر افتادن امنیت، صنعت توریسم کشورچه بهای سنگینی را خواهد پرداخت و هر انگلیسی سالیانه چقدر به خاطر این وحشی‌گری، ضرراقتصادی خواهد کرد.
- کلیساها، مساجد مسلمانان، کنیسه‌های یهودیان و پیروان ادیان مختلف، فرصت غنیمت می شمردند، ازاین‌گونه جنایات شدیدا تبری می‌جستند و برلزوم«مدارا» با مخالف، تاکید و مذهب خود را به دور از وحشی‌گری معرفی می کردند.
- تشکلات مدنی، خارج ازغوغای فیسبوکی با بهره گیری صحیح از امکانات دنیای مجازی، زمینه برگزاری بحث‌های علمی و برپایی تظاهرات مدنی را فراهم می کردند تا بسیج عمومی به عنوان یک ابزار مدنی درایجاد فشاربرمقامات تصمیم گیرنده درکشور، نقش خود را ایفا کند.
وقتی این رفتار را با رفتار ما درایران مقایسه می کنیم، به بخشی از دلایل تفاوت رشد اجتماعی و فرهنگی در دوکشور پی می بریم. انگلستان لزوما و صرفا به خاطراعمال سیاست‌های استعماری واستثماری به بریتانیا تبدیل نشده است! تعقل، مدارا، بهره گیری دقیق ازعلم، کاربرد تجربه، تدبیردرسیاست‌گذاری علمی، بخشی از دلایل پیشرفت این کشور تاثیرگذار درسیاست‌های جهانی‌ست. به باورمن شاید ازهمه مهم‌تر کاربرد علمی رسانه‌های جمعی درجهت ایجاد وفاق ملی و دادن شخصیت به یک یک افراد کشوراست. درانگلیس رسانه و سیاست درخدمت منافع ملی است و اخلاق و رفتار ملت را با مدارا قانون‌مند کرده اند؛ نه با تکیه برمذهب.

برگرفته از: فیس بوک نویسنده
- پی نوشت۱- از آقای روحانی، رئیس جمهوری ممنونم که ولو با تاخیر، به بخشی از وظایف خود درارتباط با جنایت اصفهان عمل کردند. شخصا مایلم تقصیراین تاخیر را به عهده مسئولین رسانه‌ای و مشاوران ایشان بگذارم، گویا ایشان هنوزهم انتظار ملت از رئیس جمهوری و لزوم کاربرد تدبیر و برآوردن انتظارات اولیه ملت از ایشان را باور نکرده اند.
- پی نوشت٢- علما وآیات عظام را چشم در راهم. قراربود ایشان مدافع مظلومین باشند. آیا قربانیان اسیدپاشی اصفهان مظلوم نیستند؟ فردا اول محرم است، به یاد مرحوم شریعتی افتادم که برای‌مان سرود «هر روزعاشوراست وهر ارض کربلا» و گفته امام سوم شیعیان خطاب به عموم مردم که«اگر دین ندارید، لااقل آزاده باشید.»