رئیس جدید صداوسیما؛ درحال رایزنی برای تعیین معاونان

۱۶ آبان ۱۳۹۳


براساس اخبارمنتشره در برخی رسانه‌های نزدیک به مسئولین ارشد نظام، «محمد سرافراز» به زودی حکم ریاست بر سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی را دریافت می‌کند. دوران ریاست عزت‌الله ضرغامی در نیمه آبان به پایان می‌رسد.
«محمد سرافراز»، معاون برون‌مرزی سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ازابتدای هفته گذشته به‌عنوان جدی‌ترین گزینه برای ریاست بر سازمان صداوسیما از سوی محافل خاص درایران معرفی شده است.
حکم ریاست صداوسیمای جمهوری اسلامی هر پنج سال یک‌بار صادر می‌شود و تنها یک‌بار قابل تمدید است. نیمه دوم آبان‌ماه امسال دومین دوره ۵ ساله ماموریت عزت‌الله ضرغامی به‌پایان می‌رسد. به‌این ترتیب، ضرغامی که سیاست‌هایش درصداوسیما تاکنون اعتراضات زیادی را برانگیخته است، باید به‌زودی جای خود را به رئیس جدید واگذار کند.
هفته گذشته برخی از محافل رسانه ای درایران از قطعی شدن حضور محمد سرافراز به عنوان رئیس جدید رسانه دولتی ایران یاد کردند. خبر ریاست سرافراز روز۱۲ آبان/ ۳ نوامبر در سایت خبرآنلاین، رسانه منتسب به علی لاریجانی، رئیس فعلی مجلس و رئیس سابق صداوسیما هم منتشر شد.
حالا هنوز رئیس جدید سازمان صداوسیما نیامده، اخباری مبنی برانتخاب معاونت‌های مختلف این سازمان بزرگ به خبرنگارسحام رسیده است. این اخبار در«محافل خاص» نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی ایران درحال گردش است و حکایت از نامزدهای مختلف برای پست‌های حساس این سازمان دارد. رئیس جدید سازمان صداوسیما نیز درحال رایزنی برای کسب نظر مقامات عالی‌رتبه نظام، دفتر رهبری و شورای مربوط به این انتصابات است تا بتواند موافقت مسئولان عالی‌رتبه دفتر رهبری را برای انتصاب افراد موردنظر این دفتر در معاونت‌های مختلف سازمان صداوسیما کسب کند؛ اعلام موافقتی که سرافراز تلاش می کند چهره‌های موردنظر خویش را نیز در فهرست نهایی بگنجاند.
بنا به اطلاع خبرنگارسحام، گزینه‌های نامزد شده برای کسب کرسی‌های مدیریتی سازمان صداوسیما به شرح زیر است:
– قائم مقام سازمان: حسن خجسته، محمدحسین صوفی، محمد ابوطالبی
– معاونت سیاسی سازمان: کرم رضا پیریایی، مرتضی تمدن، حمیدرضا مقدم فر، عبدالرضا بوالی
– معاونت سیما: علی اصغر پورمحمدی(رئیس سابق شبکه سوم سیما)، محمدرضا جعفری جلوه، صافی، حسین کرمی
– معاونت صدا: حسین تقی پور، حسن خجسته، علی رضا نوری، منصورکریمیان
– معاونت برون‌مرزی سازمان: منوچهرمتکی، سیداحمد سادات، مهدی مجتهد
– معاونت آموزش وپژوهش: حسن خجسته، مسعود ابوطالبی
– معاونت برنامه ریزی ونظارت؛ علی طلوعی، عبدالکریم خیامی
معاونت توسعه وفناوری+(مجازی): سعید انبارلویی، رضایی، صابری مقدم، افراسیابی
معاونت اداری ومالی: فریدون همتی، عبدالرضا ساور، آق ملا
– معاونت امورمجلس واستان‌ها: محمدحسین صوفی، محمود عاطفی، کرم رضا پیریایی
– مرکز موسیقی وسرود: حسین تقی پور، علی طلوعی
– حراست سازمان: سردارمحمود اشتری، سردارحسین تقی پور، سردارغفور
– بسیج سازمان: علی اصغرجعفری، محمود عاطفی، احسان گل محمدی
– حوزه ریاست سازمان صداوسیما: سعید انبارلویی، رضا شاکری، علی اصغر جعفری
– روابط عمومی سازمان: سیدتقی سهرابی، رضا رضایی، علی مقدسی
گفتنی ست ترکیب اسامی پیشنهادی برای سمت‌های حساس دراین سازمان، به هیچ عنوان با رویکرد اعتدال و شعارهای دولت تدبیرو امید هم‌خوانی ندارد و انتخاب هریک از افراد نامزد شده برای معاونت‌های این سازمان، درآینده نزدیک کارکرد خود را برعلیه جریان اصلاحات و دولت حسن روحانی آشکار خواهد کرد. به عنوان مثال گزینه احتمالی برای معاونت حساس و فوق العاده مهم «سیاسی» این سازمان، حمیدرضا مقدم فراست که سال‌ها به عنوان معاونت فرهنگی سپاه پاسداران، فعالیت می کرد و حدودا یک ماه قبل با انتصاب سردار«محمدحسین زیبائی نژاد»( سردارنجات) به معاونت فرهنگی سپاه پاسداران از این منصب کنار رفت تا به عنوان مهم‌ترین معاونت سازمان صداوسیما منصوب شود، این انتخاب قراراست درحالی صورت گیرد که مقدم فر به هیچ عنوان در معاونت سیاسی سازمان صداوسیما زیرنظر ریاست جدید عمل نخواهد کرد و یکی از شروط سپاه پاسداران برای حمایت از تصدی ریاست سازمان صداوسیما توسط محمدسرافراز، واگذاری این معاونت فوق العاده مهم و حساس به حمیدرضا مقدم فر است!

درسال‌های اخیر، خصوصا پس از کودتای انتخاباتی ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸، صداوسیما دچارآفت اطلاع رسانی یک سویه بدون درنظرگرفتن خواست اکثریت جامعه تحول خواه ایران شد واین کارکرد، به طورجدی ضریب نفوذ این رسانه را درمیان مخاطبان دچار ریزش کرد، این درحالی ست که مطابق آمارهای رسمی و غیررسمی هم اکنون صداوسیما کمترین میزان مخاطب را درمیان مردم ایران داراست؛ درصورتی که بیشترین میزان از بودجه‌های مصوب مجلس برای امور فرهنگی را این سازمان دریافت می کند و درآمد هنگفتی نیزازطریق پیام های بازرگانی و ساخت برنامه‌های مشارکتی دارد.
به نظر می‌رسد تا زمانی‌که مسئولان عالی کشور قصد نداشته باشند کارکرد سازمان صداوسیما را به عنوان«رسانه ملی» بازسازی کنند، هم‌چنان ریزش مخاطب این رسانه ادامه خواهد یافت و مردم اخبار صحیح را از طریق رسانه‌های مکتوب اینترنتی و ماهواره‌های مورد علاقه خود دریافت خواهند کرد.
براساس آخرین آمارموسسه‌های رسمی جهانی، هم اکنون تلوزیون«من و تو» درصدر رسانه‌های ماهواره ای فارسی زبان درایران قرار دارد و دارای بیشترین ضریب نفوذ درجامعه ایران است. همچنین مطابق با آمارهای رسمی، ۶۰ درصد مردم ایران از ماهواره‌ها برای پر کردن اوقات فراغت خود و خانواده شان استفاده می کنند.
چندی پیش نشریه فرانسوی لوموند درمطلبی با عنوان«چه کسانی هنوز تلویزیون دولتی ایران را تماشا می کنند؟» نوشت: «اخیراً ابراهیم فیاض، جامعه شناس ایرانی، گفته است که به طور متوسط ایرانیان روزانه دو دقیقه شبکه های تلویزیون دولتی ایران را تماشا می کنند.»