یکی از بدهکاران کلان بانک ملی ایران بازداشت شد

۲۰ آبان ۱۳۹۳


یکی از بدهکاران کلان بانکی که نام وی در لیست بدهکاران کلان بانکی در بانک ملی ایران قرار دارد، به دلیل عدم پرداخت بدهی‌های کلان خود به بانک ها بازداشت شد.
غلام‌حسین محسنی اژه ای سخن‌گوی قوه قضاییه روز دوشنبه درنشست خبری خود با اعلام این خبر افزود: قوه قضائیه از مدت‌ها پیش در بحث«بدهکاران بانکی» ورود پیدا کرده و این ورود، ورودی مؤثر و بازدارنده است.
وی ادامه داد: معتقدیم اگر بانک مرکزی،‌ وزارت اقتصاد و دولت به طورجدی با این موضوع برخورد کنند، این اتفاق کمترتکرار خواهد شد؛ البته به ما قول همکاری داده‌اند.
معاون اول قوه قضائیه با تأکید براین‌که بدهکاران بانکی شامل سه دسته می‌شوند،‌ گفت: دسته اول افرادی هستند که طبق قانون تسهیلات دریافت کرده‌اند، اما به دلیل بروز مشکلات اقتصادی در پرداخت آن‌ها تأخیر داشته‌اند که این افراد به هیچ وجه مجرم نیستند و تحت تعقیب قضایی قرار نمی‌گیرند.
وی ادامه داد: دسته دوم افرادی هستند که به صورت غیرقانونی تسهیلاتی را دریافت کرده‌اند و آن را پس نمی‌دهند و دسته سوم هم افرادی هستند که تسهیلات را غیرقانونی گرفته‌اند و تلاشی برای بازگرداندن آن ندارند که این دو دسته قطعاً مجرم هستند و تحت تعقیب قرار می‌گیرند.
وی ادامه داد: من نمی‌دانم این فرد بزرگ‌ترین بدهکار بانکی است یا خیر، اما یکی از افرادی است که بدهی سنگینی دارد، این فرد یک پرونده درتهران و یک پرونده دراصفهان داشته و الآن اطلاع ندارم پرونده اصفهان وی به تهران منتقل شده است یا خیر.
یکی از خبرنگاران گفت:‌ چرا رسیدگی به برخی از پرونده‌ها طولانی و رسیدگی به برخی دیگر خیلی سریع انجام می‌شود که وی گفت: برخی پرونده‌ها مثل پرونده خرده‌ فروشان مواد مخدر طی یک هفته و حتی کمتر رسیدگی می‌شود،‌ مثلاً‌ از یک فرد ۵ گرم مخدر از نوع تریاک می‌گیرند و خود او هم قبول دارد که مواد برای اوست،‌ چرا باید معطل کنیم اما البته ممکن است متهم به رأی اعتراض کند که قاضی ۲۰ روز باید برای صدور رأی نهایی منتظر بماند، اما برخی دیگر از پرونده‌ها نیاز به کار کارشناسی دارد،؛ مثلاً‌ پرونده نفتی ۸ تا ۹ ماه طول کشیده و ممکن است زمان بیشتری هم کار کارشناسی آن طول بکشد.
درهمین راستا پیگیری‌های خبرنگارسحام، حاکی از آن است که «مسعود آبدارها»، یکی از بزرگ‌ترین بدهکاران بانکی کشور در پی اطلاع رسانی‌های مکرر رسانه‌ها و فشارافکارعمومی، بازداشت و روانه زندان شده است.
براساس «لیست محرمانه بدهکاران کلان بانکی بانک ملی ایران» که روزگذشته درسحام منتشر شد، گروه خانوادگی «آبدارها» مبلغ ۹۱۸/۸۲۴/۰۶۹/۷۷۷ میلیارد تومان تسهیلات بانکی از بانک ملی ایران دریافت کرده اند.
آن‌ها بدون حمایت اعضای ارشد دولت محمود احمدی نژاد نمی‌توانستند چنین حجم بزرگی از تسهیلات بانکی را دریافت کنند. این گروه مرکب از تعدادی افراد است که بخشی ازآن‌ها برادر و پسرعمو بوده، و برخی نیز افراد مستقلی هستند.
بزرگ‌ترین بدهکاران بانکی گروهی هستند که پرونده آن‌ها به اسم «آبدارها» مشهور بوده، اما ظاهرا افراد مختلفی درآن نقش دارند و بدهکاری این گروه «فقط به بانک ملی ایران»، رقمی بالغ بر۹۱۸ میلیون دلار(با احتساب هر دلار۱۰۰۰ تومان درزمان دریافت تسهیلات) است.
آبدارها که درصفحه اول فهرست آن ٣٠٠ نفر عضو دارند، جز با حمایت اعضای ارشد دولت و برخی افراد صاحب نفوذ نمی‌توانستند چنین حجم بزرگی از تسهیلات بانکی را دریافت کنند.
حالا اصلی‌ترین فرد این گروه کلان بدهکاربانکی،«مسعود آبدارها»، دستگیر و روانه زندان شده است.
گفتنی‌است درشرایطی که بانک‌ها از مردم عادی برای یک فقره وام ازدواج چند میلیون تومانی، چندین نوع وثیقه و ضمانت دریافت می کنند، گروه آبدارها ۹۱۸ میلیون دلار تا سال ۱۳۸۸ فقط به بانک ملی ایران بدهی معوق دارند(مطابق اسناد موجود).
نکته جالب این جاست که بانک ملی ایران برای پرداخت این رقم هنگفت تسهیلات مالی به این گروه از پسرعموها، برادران و اقوام، فقط مبلغ ۳۹۶/۱۰۲/۷۲۸/۲۵۷ تومان وثیقه دریافت کرده است!( یک سوم تسهیلات اعطایی) و به دلیل کسری وثیقه‌های دریافتی، این بانک نمی تواند طلب خود از این گروه بدهکار بانکی وصول کند! (مطابق اسناد موجود).
اطلاع رسانی سحام درخصوص بدهکاران کلان بانکی در آینده ای نزدیک ادامه خواهد یافت.