وجود ۲۸۰۰ طرح عمرانی نیمه تمام در کشور

۲۵ آبان ۱۳۹۳

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران از وجود ۲۸۰۰ طرح عمرانی نیمه تمام در کشور خبر داد و گفت: تاکنون برای آن ۱۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه شده و برای اتمام آن به ۴۰۰ هزار میلیارد تومان منابع مالی جدید نیاز داریم.
به گزارش خبرنگار ایسنا، غلامحسین شافعی امروز – یکشنبه – در چهل و یکمین جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: در شرایط فعلی باید مشوق‌ها را در بخش تولید نه به عنوان یک هزینه بلکه به عنوان سرمایه‌گذاری تلقی کرد و با نگاه تولید، توسعه را تعریف کنیم.
رییس اتاق بازرگانی ایران از ایجاد دبیرخانه‌ای در معاونت اقتصادی اتاق بازرگانی ایران خبر داد و گفت: اصلاح قیمت‌گذاری دولتی، اصلاح تعرفه گذاری و توسعه بخش تولید از جمله مواردی است که باید در برنامه ششم توسعه مدنظر قرار گیرد.
شافعی گفت: پروژه‌های عمرانی ناتمام مانده و بخش خصوص در این پروژه‌ها گرفتار مانده اند. این در شرایطی است که در طول پنج سال اخیر متوسط تحقق بودجه‌های جاری ۹۵ درصد بوده در حالی که بودجه عمرانی کمتر از ۵۷ درصد محقق شده است.
وی با اشاره به این‌که ‌مشکلی در تدوین و اجرای برنامه‌های توسعه‌ای وجود دارد، تاکید کرد: اگر قرار باشد گذشته تکرار نشود باید قبول کرد که نیازمند اصلاح در برنامه‌های توسعه‌ای هستیم و آنچه به عنوان مشکل محسوس در برنامه‌های اخیر به چشم می خورد، عدم اهتمام دولت به اجرای برنامه بوده است. اگرچه ممکن است برنامه‌های خوبی تدوین شده باشد.
رییس اتاق بازرگانی ایران ادامه داد:‌ در برنامه ششم توسعه باید به مسائل مذکور توجه کرد که آیا این برنامه در اجرا می تواند درست باشد یا این که دولت اهتمام ویژه به اجرای آن دارد. البته مشکل دیگر عدم تامین منابع مورد نیاز برای تحقق این برنامه ها بوده و برنامه‌ها با بودجه تطبیق لازم را نداشته است.
به گفته شافعی دولت از ابزارهای مالی استفاده کرده و قوانین و بودجه در تبعیت از برنامه‌های توسعه ای کشور باید اجرایی شود.
وی ادامه داد: بودجه برای ثبات، تحریک رشد اقتصادی و توزیع درآمد تدوین می‌شود اما قوانین بودجه ایران نه تنها به مساله متوازن کردن دخل و خرج دولت می پردازد بلکه کارکرد آن در زمینه رشد اقتصادی مغفول مانده است و عمده منابع بودجه صرف هزینه‌های جاری شده است.
رییس اتاق بازرگانی ایران از تحت تاثیر قرار گرفتن بودجه‌های عمرانی به دلیل مسائل جاری کشور انتقاد کرد.