ناراحتی رئیس قوه قضاییه از افشای فساد ۱۲ هزار میلیارد تومانی: سیاه‌نمایی نکنید!

۱۷ آذر ۱۳۹۳

کلمه – گروه اقتصادی: همزمان با برگزاری همایشی با موضوع مبارزه با فساد که سران سه قوه و مسئولان ارشد نظام در آن از گسترش فساد در کشور سخن گفتند، افشای سوء استفاده ۱۲ هزار میلیارد تومانی دوره احمدی نژاد با انتقاد قوه قضاییه رو به رو شده و مسئولان قضایی دولت را به سیاه نمایی علیه دولت احمدی نژاد متهم کرده اند.
به گزارش کلمه، پرونده فساد جدیدی که دولت روحانی در اولین ماه روی کار آمدن با آن رو به رو شد و حالا پس از یک سال به افشای جزئیاتی از آن پرداخته، رقمی چهار برابر بزرگترین اختلاس تاریخ ایران را به عنوان میزان سوء استفاده صورت گرفته گزارش می دهد.
اطلاعاتی که تاکنون از این پرونده درز کرده، حاکی از همکاری پنج بانک با سوء استفاده گران و وجود اسناد و ضمانت نامه جعلی و رشوه در بخش های مهمی از این پرونده است.
دادستان تهران که تا پیش از افشای موضوع از سوی دولت سکوت کرده بود، حالا گفته است که بخشی از این پرونده در تهران و بخشی در کرمان است. به گفته مسئولان، این فساد بزرگ در طول سالهای ۸۵ تا ۹۱ صورت گرفته و در شهریور ۹۲ با روی کار آمدن دولت روحانی، دست مفسدان رو شده است.
یک نماینده مجلس هم شیوه سوء استفاده را اینگونه شرح داده که: یک بانک چک‌های بی‌اعتبار یک مؤسسه مالی و اعتباری را دریافت و به آنها پول تزریق می‌کرده و آن مؤسسه سپس وجوه خالی مانده بانک را پر می‌کرده است.
معاون اول رئیس قوه قضاییه اما شب گذشته در یک برنامه زنده تلویزیونی تلاش کرد ابعاد این فساد را کوچک جلوه دهد. وی گفت که پولی جا به جا نمی شده و صرفا چک صادر می شده! اما کمی بعد توضیح داد که موسسه ی سوء استفاده کننده، حساب بانک را در ازای چک ها پر می کرده است. محسنی اژه ای در عین حال اذعان کرد که این اقدام کاملا مجرمانه بوده و ضمانت نامه ها نیز مسیر قانونی را طی نکرده است.
تندترین موضع را اما امروز رئیس قوه قضاییه علیه افشای این فساد بزرگ گرفت. صادق لاریجانی به جای اینکه از افشای چنین تخلف بزرگی استقبال کند، از اینکه مسئولان دولتی در اعلام فساد به هم سبقت می گیرند تا توانایی خود را نشان دهند، انتقاد کرد.
رئیس دستگاه قضایی همچنین از اینکه فسادهای دولت احمدی نژاد یکی یکی برملا می شوند نیز انتقاد کرد و با سیاه نمایی و بزرگ نمایی خواندن این افشاگری ها و برخورد سیاسی خواندن آن، مدعی شد این کار دور از انصاف است!
آملی لاریجانی سپس لبه ی تیز حمله را به سمت دولت برگرداند و گفت بانک ها و وزارتخانه ها باید مبادی و منشا فساد را ببندند تا کار به قوه قضاییه نکشد.
انتقاد روحانی از مفاسد دستگاه های نظامی و صاحبان قدرت
حسن روحانی در همایش همایش ملی ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد که صبح امروز در سالن اجلاس سران آغاز شد، اظهار داشت: انقلاب برای چه رخ داد؟ نهضت اسلامی به چه منظوری در برابر رژیم گذشته پا گرفت؟ ما در اظهاراتمان از رژیم گذشته به عنوان رژیم فاسد پهلوی یاد می‌کردیم یک عامل مبارزه و دلیل حرکت مردم آن بود که آن رژیم، هم فاسد و هم مفسد بود.
به گزارش ایلنا،   رئیس دولت تدبیر و امید ادامه داد: مردم انقلاب کردند تا کشور از فساد پاکسازی شود و هیچ مفسدی بر صندلی حکومت و ریاست تکیه نزند اگر خدایی ناکرده در مبارزه با فساد ناتوان باشیم این به مفهوم ضعف انقلاب و ناتوانی آن و دست نیافتن به یکی از اهداف مهم انقلاب اسلامی است.
وی با بیان اینکه اگر در کشوری قبح رشوه، دزدی و فساد از بین برود باید به خدا پناه برد، تاکید کرد: کار به جایی می‌رسد که حکم خدا و راه حق انکار می‌شود و نعوذبالله قانون و آیه خدا مورد استهزا قرار می‌گیرد. من می‌ترسم به جایی رسیده باشیم که قبح فساد ریخته باشد. قدیم می‌گفتند زیرمیزی الان شده رومیزی. زیرمیزی یعنی قبح وجود دارد و اگر زیرمیزی شد رومیزی چه باشد کرد؟ باید در برابر فساد عقب‌نشینی کرد؟
رئیس دولت تدبیر و امید اضافه کرد: چرا یک رسانه تهمت می‌زند؟ این یعنی منکر آشکار و چرا برخورد نمی‌شود؟ چرا یک رسانه یک قوه را هجو می‌‌کند و با آن برخورد نمی‌شود؟ چرا یک فردی را بزرگ و یکی دیگر را برای اهداف آینده خار می‌کنند؟ چرا عده‌ای به اسم خیریه فساد می‌کنند، با آن برخورد نمی‌شود؟ همه قوا باید به صحنه بیایند. مردم، نهادهای مدنی و روزنامه‌ها و… بیایند. مسئولان و دستگاه‌های اجرایی به صحنه بیایند. همه سندیکاها و سازمان‌های مردم‌نهاد و گروه‌ها و روزنامه‌ها و سایت‌ها و صداوسیما به صحنه آیند. بدون رسانه و بدون حضور مردم و جامعه مدنی نمی‌توان به مقصد برسیم.
رئیس شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه باید رابطه مردم با کارمندان باید به حداقل برسانیم، گفت: باید تجمیع قدرت را از بین ببریم با تجمیع قدرت در یک نهاد فساد ایجاد می‌شود؛ اگر تفنگ، پول، قدرت، روزنامه، سایت و تبلیغات در یک جا جمع شد حتما فساد است؛ دنیا عقلش رسیده که قدرت‌ها را تخریب کرده است.
وی با اشاره به خاطره‌ای در هنگام حضور به عنوان نماینده در مجلس یادآور شد: هنگامی که من در مجلس بودم فشار می‌آوردند دستگاه اطلاعاتی را به یک نهاد نظامی بدهیم که ما زیر بار نرفتیم. در این باره از امام سوال کردیم. امام گفتند نه و شما باید تصمیم بگیرید. وزارت اطلاعات را درست کردیم که کار سختی بود تا مجلس بتواند نظارت کند و در آنجا نیرویی مسلح نباشد تا بتوان نظارت کرد والا اگر تفنگ، روزنامه، قدرت و خبرگزاری را همه در یک نهاد جمع کردیم ابوذر و سلمان هم باشد فاسد می‌شود.
وی یادآور شد: هر چقدر کار مردم طولانی شود، فساد می‌آید اگر فردی مجوز بخواهد و این مسئله طولانی شود و مقررات دست و پا گیر باشند، از مقررات دست و پاگیر فساد درمی‌آید. برای مبارزه با فساد مقررات صحیح، شفاف و کوتاه است هرچه کار مردم کوتاه‌تر شود فساد در آن وارد می‌شود و هرچه مقررات دست و پاگیر‌تر باشد فساد در آن وارد می‌شود. همه چیز باید شفاف شود. درخت فساد در تاریکی رشد می‌کند.