اعتراض عفو بین الملل به ادامه بازداشت مهدیه گلرو

۳۰ دى ۱۳۹۳

عفو بین الملل با صدور بیانیه ای به ادامه بازداشت مهدیه گلرو اعتراض کرد.
به گزارش کلمه، این نهاد مدافع حقوق بشر از اینکه بازداشت این فعال مدنی تلاشی باشد برای ضربه زدن به تجمعات مسالمت آمیز و خاموش کردن صدای زنانی که در مورد مسائل مربوط به حقوق زنان صحبت می‌کنند، به شدت ابراز نگرانی کرد.
متن کامل این بیانیه که از سوی یکی از همراهان سبز ترجمه شده و برای انتشار در اختیار کلمه قرار گرفته، بدین شرح است:
مهدیه گلرو مدافع حقوق زنان، بیش از دو ماه است که بدون تفهیم اتهام به دلیل شرکت در تجمع مسالمت آمیز در اعتراض به اسیدپاشی های سریالی در اصفهان در زندان اوین در بازداشت به سر می برد. علی رغم ساعت ها بازجویی وی اجازه دسترسی به وکیل خود را نداشته است. او یک زندانی عقیدتی است که باید فورا و بدون قید و شرط ازاد شود.
مهدیه گلرو بیست و نه ساله از تاریخ ۴ آبان که در منزل خود دستگیر و اموال شخصی اش ضبظ شد در بازداشت به سر می برد. وی دو ماه از زمان بازداشت در بند دو الف زندان اوین را که در اختیار ماموران اطلاعات سپاه پاسداران است، در سلول انفرادی سپری کرده و بعد از آن به سلولی مشترک با زندانی دیگری انتقال داده شده است. در تاریخ ۲۲ دی ماه پرونده مهدیه گلرو به شعبه پانزده دادگاه انقلاب فرستاده شد. وی تاکنون اجازه ملاقات با وکیلی را که خانواده اش برای او اختیار کرده اند، نداشته است. او مجاز به دو بار تماس تلفنی هفتگی و هر از گاهی ملاقات با خانواده است.
مهدیه گلرو در تاریخ سی ام مهرماه در اعتراض به خشونت علیه زنان و اسیدپاشی های سریالی بر زنان که در اصفهان رخ داده بود در تجمعی مسالمت آمیز در مقابل مجلس شورای اسلامی شرکت کرد. بیم آن می رود که بازداشت او تلاشی باشد برای ضربه زدن به تجمعات مسالمت آمیز و خاموش کردن صدای زنانی که در مورد مسائل مربوط به حقوق زنان صحبت می‌کنند.
مقامات ایرانی حملات اسیدپاشی را محکوم کرده اند اما عاملان این حملات تا کنون شناسایی نشده و تحت پیگیرد قانونی قرار نداده اند.
مهدیه گلرو پس از شروع حملات اسیدپاشی در اصفهان و قبل از بازداشت در صفحه فیس بوک خود نوشت: من زنم، یک زن ایرانی همیشه ترسیده‌ام، همیشه نگرانم، من یک زنم و این روز‌ها از زن بودنم می‌ترسم.