امید را به خانه‌شان ببریم، باقی را خود خواهند دانست

۲۹ تير ۱۳۹۴

خانه‌ی خورشید از بهمن‌ماه ۱۳۸۵ در محله پرآسیب دروازه غار ِ تهران، به‌عنوان اولین مرکز گذریً کاهش آسیب ُ  اعتیاد زنان در خاورمیانه فعالیت خود را آغاز کرد. فعالیت خانۀ خورشید عمدتاً در زمینۀ کاهش آسیب‌های فردی و اجتماعی زنان سوءمصرف کنندۀ مواد مخدر و محرک و بیماری‌های ناشی از آن است. خانۀ خورشید خدمات آموزشی، درمانی، حمایتی و بهداشتی را به گروه زنان آسیب‌دیده مذکور ارائه می‌دهد. کمک به بهبود زندگی زنانی که بی‌پناه و طرد شده‌اند از اهداف این مرکز است.
مسائل زنان دچار سوءمصرف مواد مخدر و محرک ابعاد گسترده‌ای دارد و همین امر فعالیت خانۀ خورشید را گسترش داده است. برای مثال، گروهی از زنان سوء مصرف کنندۀ مواد مخدر و محرک در مناطق محروم به دلیل کاهش توانایی و عدم پذیرش در مشاغل و فعالیت‌های اجتماعیِ  متداول و مجاز، برای تأمین نیازهای مالی خود و خانواده، به‌ویژه تهیۀ مواد مخدر و محرک، درگیر کسب درآمد از راه‌های غیر ِ متعارف شده و با داشتن شرکای جنسی متعدد، از عوامل مؤثر در اشاعه‌ی  بیماری‌های مقاربتی ازجمله هپاتیت و ایدز هستند.
این زنان گاه به دلیل خطایی کوچک و گاه به دلیل شرایطی که در آن زاده شده‌اند یا خود در آن هیچ نقشی نداشته‌اند، در شرایطی قرار گرفته‌اند که نتایج آن تنها گریبان خود ایشان را نگرفته و می‌تواند بخش‌هایی از جامعه را تهدید کند. آن‌ها به‌تنهایی قادر به خارج شدن از این شرایط نیستند و به کمک احتیاج دارند. خانۀ خورشید و فعالیت‌هایی که تاکنون در این زمینه انجام داده در حکم راه‌حلی اجتماعی است برای معضلاتی ازاین‌دست.. گزارش پیشرو بخشی از تجربیات فعالان خانۀ خورشید است که خانم‌ها لیلا ارشد و سرور منشی‌زاده در ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ در رخداد تازه در قالب مجموعه نشست‌های بررسی تجربه‌ی جامعە‌ی مدنی ارائه کردند.
گزارش کامل این‌ جلسه را از این‌جا دانلود کنید.
منبع: سایت رخداد تازه


بازی
توقف