رهبران جنبش سبز پشیمان نیستند

۹ دى ۱۳۹۴

جلال یعقوبیrouznegar(at)gmail.com همزمان با مراسم نهم دی‌ماه که متحدان سیدعلی خامنه ای آن را روز "پایان فتنه ۱۳۸۸" می دانند، گروهی از راستگرایان اعلام کردند که رهبران جنبش سبز همچنان بر مواضع پیشین خود اصرار دارند و حاضر به ابراز پشیمانی نیستند.
محمدحسین صفارهرندی، وزیر ارشاد دولت احمدی نژاد که اکنون با عنوان "مشاور عالی فرمانده سپاه پاسداران" معرفی می‌شود، در یک سخنرانی عمومی گفت: "به موسوی گفته بودند شما در شهرهای کوچک و برخی شهرستان‌ها رای خوبی ندارید و بهتر است کنار بکشید تا نگاه مردم نسبت به نخست‌ وزیر دوران امام همچنان مطلوب باشد اما وی گفته بود نام من رای می‌آورد و امروز هم همچنان دچار توهم است به همین دلیل توبه و عذرخواهی نمی‌کند و با تفکر جاه‌طلبانه به هر قیمتی می‌خواست درصحنه باشد و گذشته کنار مانده را جبران کند."
صفار هرندی که از نویسندگان سابق روزنامه کیهان است، همچنین ادعا کرد: "اگر انتخابات به نفع سران فتنه تمام می‌شد که دشمنان می‌گفتند این حرکت آغاز یک انقلاب مخملی در ایران است و اگر رقیب برنده میدان بود که موضوع تقلب و تغییر روی را مطرح می‌کردند و قرار بود مردم را به خیابان بکشانند و در هر دو صورت دشمن به هدف می‌رسید و برای شکست و پیروزی برنامه داشتند. موسوی دچار آن‌چنان توهمی بود که گفته بود این پیروزی اول کار است و می‌خواستند نهادها و ارکان حکومت را جابجا کنند و موضوع تحول بنیادین مطرح بود."
چند روز پیش هم حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، معاون اول قوه قضائیه از اینکه به گفته او "سران فتنه" توبه نکرده‌اند ابراز تاسف کرده بود. اژه‌ای با اشاره به یکی از نامه‌های مهدی کروبی در زمان انتخابات گفته بود: "در آن جلسه به کروبی گفتم چنانچه اگر یک درصد حرف شما درست نبود به گونه‌ای که خودتان هم قبول کردید که این حرفها درست نیست آیا حاضرید بیایید و بیان کنید که اشتباه کردم. کروبی پاسخ داد بله. این کار را می‌کنم. ما تحقیقات را انجام دادیم و نادرستی قضیه برای ایشان (کروبی) ثابت شد و وقتی خواستیم قولی را که داده بود عملی کند، نکرد. گاهی وقت‌ها خدا نکند که انسان به مسیر دیگری برود." اژه‌ای همچنین تاکید داشت: "عده‌ای می‌گویند حوادث سال ۸۸ اتفاقاتی بود و گذشت در حالی که به هیچ وجه چنین چیزی نیست. تا زمانی که توبه و جبران نکنند و بر موضع غلط خود باقی بمانند امکان بخشش از طرف ملت و قانون وجود ندارد."
مشابه این سخنان در برخی نمازجمعه‌های کشور نیز مطرح شده. از جمله حجت‌الاسلام سیدعلی طالبی امام جمعه قیدار در نمازجمعه این شهر گفته است: "سران فتنه تا زمانی که توبه نکنند و توبه آن‌ها احراز نشود و تا زمانیکه بر مواضع غلط خود پافشاری می‌کنند، امکان عفو و گذشت نیست و ما به فتنه‌گران و حامیان آنان اخطار می‌دهیم در صورت قرار گرفتن در مسیر فتنه، ۹ دی دیگری را خلق خواهیم کرد و البته این بار دیگر مثل گذشته نخواهد بود بلکه وطن را از لوث وجود ته مانده فتنه‌گران عاری خواهیم ساخت."
تلاش متحدان سیدعلی خامنه‌ای برای تسلیم رهبران جنبش سبز گرچه از همان ابتدا با شکست مواجه شد اما هیچگاه متوقف نشد. گفته می‌شود که خامنه‌ای شرط آزادی میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی را ابراز پشیمانی آنها قرار داده و از آنجا که آنها حاضر به چنین کاری نیستند، ماجرای سال ۱۳۸۸ همچنان بصورت زخمی کهنه باقی مانده است.
در دی‌ماه سال گذشته حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی، دادستان کل کشور طی سخنانی گفته بود: "امیدواریم سران فتنه توبه کنند و به اشتباه بودن اعمالشان اعتراف کنند، در غیر این صورت تا زمانی که بر مواضع خود پای فشاری می‏کنند، به هیچ وجه نباید از سوی هیچ مقامی حرف از رفع حصر شنیده شود."
در همان زمان آیت‌الله سید احمد خاتمی، عضو مجلس خبرگان رهبری، هم در یک سخنرانی عمومی اعلام کرد: "باز هم خطاب به فتنه‌گران می‌گویم آغوش ملت و ولایت باز است آنچنان که آغوش خدا برای توبه‌کنندگان باز است. جنایات گذشته خاموش نخواهد شد اما توبه آغاز حل مشکل آنها خواهد بود و در این عرصه باید با سعه صدر برخورد کنیم." او در جلسه‌ای دیگر باز هم بر توبه رهبران جنبش سبز تاکید کرد و گفت: "به صراحت می‌گویم توبه اصحاب فتنه راه حلی برای برطرف کردن موضوع است، اعمال آنان هیچ‌گاه فراموش نمی‌شود ولی موضوع قابل حل است."
حتی برخی فرماندهان سپاه پاسداران هم خواستار توبه آنها شده بودند. از جمله سرتیپ دوم پاسدار رسول سنایی‌راد، معاون سیاسی نمایندگی خامنه‌ای در سپاه پاسداران تاکید داشت: "در حال حاضر برخی افراد با خیال خام خود سخن از آشتی ملی به میان می‌آورند و البته این سخنان نباید منجر به تکرار مسائل گذشته شود. البته باید به این موضوع مهم اذعان کنیم که بر اساس اصل رافت اسلامی راه برای توبه فتنه‌گران همواره باز است و این افراد با توبه صریح امکان بازگشت به آغوش ملت را دارند."