خصوصیات یک ذهن پارانوئید

۱۱ اسفند ۱۳۹۴

By: Stephanie Sicore

در مکالمات روزمره  وقتی به یک نفر لقب « پارانوئید» داده می شود به این معنی است که فرد مزبور با وسواس شدید و بدون هیچ دلیلی، احساس سوظن نسبت به دنیای پیرامونش دارد. فردی که معتقد است همه مشغول چیدن توطئه بر علیه او هستند. فردی که از حرف های دیگران برداشت های بسیار عجیب و غریب می کند.
فرد پارانوئید مدام نگران است. عصبانی است. احساس قربانی بودن و مظلومیت می کند. قدرت اعتمادش به دوستان و اطرافیان را از دست می دهد. تنها و گوشه گیر می شود. موقعیتی که زمینه ساز افسردگی و تشویش خواهد بود.
بنا بر تحقیقات صورت گرفته بین ۱۵ تا ۳۰ درصد انسانها به طور معمول افکار توام با سوظن را در ذهن خودشان تجربه می کنند یکی از مثال های آشکار این است که خیلی از ما فکر می کنیم دیگران پشت سر ما حرف های بد خواهند زد. حدود ۲ الی ۴ درصد افراد اجتماع به طور کلینیکی با تشخیص بیماری پارانونئید در شخصیت شان روبرو می شوند.
پارانویا یک خصلت فردی نیست. نوعی مشکل ذهنی است یا به تعبیری دیگر داشتن تصوری غلط از دنیای واقعی است. اجازه دهید نگاهی داشته باشیم به لیستی از تعصب ها که به آنها اجازه می دهد ذهن منطقی نداشته باشند.
فرد پارانوئید تنها به استدلال های شخصی خودش اجازه ابراز وجود می دهد. او وقتی که به یک ایده سوظنانه دست پیدا کرد امکان ندارد از آن رو برگرداند. او تصوری متعصبانه از دنیای پیرامون خودش دارد. ذهنش همواره به دنبال مدارک و شواهدی است که سوظن اولیه اش را تائید کند. او با دقت می بیند و گوش می دهد ولی فقط برای تائید سوظنی که در ذهنش وجود دارد.
اگر به هر دلیلی به یک چیز سوظن بورزد با انرژی و دقت تمام در جستجوی اثبات سوظن ایجاد شده است. هیچ توجهی به بحث منطقی و دلایل واقعی نمی کند و همه وجودش در پی اثبات  همان ایده  نادرست اولیه اش است.
فرد پارانوئید اتفاقات زندگی را بر حسب تقصیراتی است که دیگران مرتکب شده اند.. برای مثال اتفاق ناگواری نظیر از دست دادن شغل خود فقط نتیجه نیات  پلید افراد دیگر می دانند. اصلا به ذهن شان خطور نمی کند که شاید توانایی های لازم برای شغل مربوطه را نداشته اند.
استفاده از مشاوره روانشناسان می تواند بیماری پارانوئید را تا حدودی کنترل کند. گفتگو درمانی های طولانی می تواند به افراد پارانوئید بیاموزد که زمینه های خیلی درونی برای داشتن سوظن های مداوم را ریشه یابی کنند.
 
۸ Biases in Paranoid Thinking
https://www.psychologytoday.com/blog/science-choice/201602/8-biases-in-paranoid-thinking
http://www.webmd.com/mental-health/paranoid-personality-disorder
Paranoid Personality Disorder Symptoms