دختران نوجوان در انتظار اعدام

۱۲ اسفند ۱۳۹۴

ارتکاب جرم توسط نوجوانان در خیلی از نقاط دنیا با اغماض صورت می پذیرد و قوانینی گذرانده شده است که مجازات شان بسیار کمتر از افراد بالای ۱۸ سال خواهد بود. بعضی از کشورهای اروپایی حتی این فرصت را برای جوانان ۱۸ تا ۲۱ ساله نیز در نظر گرفتند.

 

در ایران، دختران طبق قانون، از ۹ سالگی بالغ محسوب می شوند و به همین خاطر مسئولیت کامل اعمال غیرقانونی شان را برعهده دارند. در بند مجرمین نوجوان، دختران زیادی وجود دارند که حکم اعدام شان صادر شده است و بلافاصله بعد از اینکه ۱۸ ساله شوند حکم شان اجرا می شود.

صادق صوری فارغ التحصیل رشته عکاسی است و از ۱۰ سال پیش  توانسته است در چندین مسابقه عکاسی داخلی و خارجی جوایز اصلی را دریافت کند. مجموعه مستند عکاسی« دختران در انتطار اعدام» به صورت جهانی بازتاب داشته است.

نازنین ۱۶ ساله به جرم حمل بیشتر از نیم کیلو کوکائین دستگیر شده است. هنوز حکمی برای وی صادر نشده است

زهرا  ۱۷ ساله چندین بار به جرم دزدیدن تلفن همراه دیگران، دستگیر و به بند مجرمین نوجوان منتقل شده است. او اجازه دارد فرزندش را تا ۲ سالگی در کنار خود داشته باشد.

شقایق ۱۵ ساله به همراه دوست پسرش به صورت مسلحانه به یک بانک دستبرد می زنند. با دخالت ماموران انتظامی و پس از فرار دوستش، وی دستگیر می شود. حکم اعدامش صادر شده است و منتظر هستند او ۱۸ ساله شود تا حکم را اجرا کنند.

سوگند ۱۶ ساله  به خاطر وجود ۲۵ کیلو تریاک و مقدار بسیار کمی کوکائین و هروئین در خانه شان، دستگیر می شود. مواد متعلق به پدرش بوده است ولی چون هیچکس جز او در خانه نبوده است مسئولیت جرم به گردن او می افتد. در طی یک سال گذشته هیچکدام از اعضای خانواده اش برای ملاقات او نیامدند.

مهشید به خاطر روابط نامشروع و حمل مواد مخدر بازداشت شده است. پدر و مادر او نیزبه جرم حمل مواد مخدر در زندان به سر می برند. او تا ۶ ماه دیگر آزاد می شود.

خاطره ۱۳ ساله بعد از انکه توسط عمویش مورد تجاوز قرار می گیرد از خانه فرار می کند. یک هفته در خیابان و تجاوز جمعی به او در یک پارک، وی را وا می دارد که با چاقو خودش را مجروح سازد. پلیس او را بیهوش در  کنار پارک پیدا کرده بودند.

مهسای ۱۷ ساله بعد از عاشق شدن  تصمیم می گیرد با پسر مورد علاقه اش ازدواج کند که با مخالفت پدرش روبرو می شود. مهسا در حین جر و بحث با پدرش، به ناگهان با چاقوی اشپزخانه به پدرش حمله می کند و او را می کشد. برادرانش او را نه تنها نمی بخشند بلکه می خواهند قانون قصاص در باره مهسا اجرا شود.
Penalties for juvenile offenders – Netherlands
Penalties for juvenile offenders – Canada
Juvenile delinquency in Germany