عشق ما مردان به ماشین

۳ فروردین ۱۳۹۵

آخرین تحقیقات در باره مردان می گوید ما موجودات « کم حرف – alexithymia هستیم. یعنی اینکه سخن گفتن از احساسات برای ما دشوار است. ما وقتی با موجودی مثل ماشین همراه می شویم که تمیز و دقیق و منطقی کارش را انجام می دهد زیاد احتیاج نداریم به بخش های جدیدتر مغرمان که مربوط به گفتگو، منطق و مجادله است بپردازیم. ماشین ها را دوست داریم چون ساکت کار خودشان را می کنند. کم ادعا و بی دردسر به غرور و هیجان ما میدان می دهند.
چون قدرتمند بودن ماشین، یادآور میل باطنی ما مردان برای داشتن و افزایش قدرت فیزیکی است. در یکی از تحقیقات که توسط انگلیسی ها انجام شده است با وجود آنکه زنان و مردان از داشتن ماشین احساس مستقل بودن، امنیت و پرستیژ می کنند اما برای مردان ما یک نفع روانی دیگر هم دارد و آن اینکه به ما اعتماد به نفس خیلی بیشتری می دهد.
ما مردان از داشتن و راندن ماشین لذت می بریم چون سوار شدن شان به ما احساس کنترل می دهد. کنترلی که به نظر می رسد روز به روز کمتر فاقدش هستیم.  شاید برای همین کمپانی بی ام دبلیو همه ماشین هایش که دارای GPS  بود را به فراخواند تا به صدای زنانه راهنمای نقشه، یک صدای مردانه هم بیفزاید چون صاحبان ماشین ها اعتراض کردند که نمی خواهند صدای یک زن به آنها دستور دهد کجا و چطور بروند.
بر اساس آمار مردان بیشتر رانندگی می کنند و این فقط محدود به شغل های شان نیست. بر اساس یکی از تحقیقات جدید دانشگاه میسوری امریکا، مردان در حین رانندگی هم از احساس زور بازوی مکانیکی که از طریق قدرت ماشین به آنها اضافه می شود لذت می برند و هم اینکه به دست گرفتن فرمان و راندن و کنترل مسیر، به آنها حس باطنی و دوست داشتنی کنترل سرنوشت شان را تداعی می کند.
این حقیقت را هم باید در نظر بگیریم که ماشین در واقعیت مثل یک شمشیر ۱۵۰۰ کیلیویی است که انگار آن را به دست گرفته ایم و می تازیم. لذت تجربه این قدرت ما مردان را شور و شعف می اندازد. از طرف دیگر برای بسیاری از مردها حداقل در غرب، یک ماشین خوش فرم  احساس یک زن را هم می دهد. زنی که همه قدرتش و شیوه کنترلش در اختیار ما است.
ما مردان طبیعتا از دوره باستانی ماجراجو بودیم و  جستجوی شکار و دفاع و حمله به قبیله های ناآشنا هورمون های لذتبخش در مغز ما ایجاد می کرد. متاسفانه گاهی احساس غریزی ما یادش می رود که این اسباب بازی های هزاران کیلویی و سرعتی که دارند صدمات زیادی نیز نصیب ما کرده است. در همه کشورها آمار مرگ و میر ناشی از شیطنت ها و سرعت گرفتن ها و جلو زدن ها بخصوص مردان جوان ۲۰ تا ۳۰ ساله زیادی را به کشتن داده است
با این همه، فضای درون یک ماشین مردانه و امن و قدرتمند است و به ما احساس خوبی می دهد. ماشین ها باعث افزایش تستوسترون ما می شوند. نشانه  شجاعت هستند و فرصت نترسیدن را به راحتی ایجاد می کنند.
 
Driven: Why Cars Move Men
http://www.menshealth.com/techlust/why-cars-move-men