دلیل ناراضی بودن از زندگی، همه جا یکسان است

۲۷ فروردین ۱۳۹۵

توقع ما از زندگی، بیشتر از هر عامل دیگری تعین کننده واقعیت زندگی ما است. توقع ولی می تواند بهای سنگینی داشته باشد، برای همین، توقعات نابجا یکی از دلایل اصلی ناراضی بودن انسانها است:
توقع داریم روزگار عادل باشد
میلیونها بار می شنویم که زندگی عادلانه نیست اما این حقیقت در ذات ما نقش نمی بندد و مدام این توقع و امید را داریم که حقِ ضایع شده مان یا موقعیت مان به نسبت بقیه، کمی از عدالت بویی بیرد. به طور ناخودآگاه احساس می کنیم که ورق بر می گردد و بدون آنکه حرکتی از ما سر بزند همه چیز برابر و متعادل می شود. باید از مغزمان بیرون کنیم که هر بدی با خود یک خوبی به دنبال خواهد داشت. هیچ نیروی بیرونی وجود ندارد که ما را از روی زمین بلند کند جز خودمان.
چرا برای همه دوست داشتنی نیستم
مردم دنیا و حتی پیرامون ما، خودشان نمی دانند چرا از بعضی ها خوش شان می آید و چرا یک عالم آدم خوب و مفید را اصلا نمی بینند. بسیاری از آدم های متین و فعال و مفید برای اجتماع، هیچوقت قدرشان دانسته نمی شود. در این بلبشوی همیشگی، توقع اینکه همه از ما خوش شان بیاید شاید درخواست سالم و منطقی نباشد. چون هم عملا نمی شود همه نوع آدم، از ما راضی باشند و هم اینکه برای جلب توجه مردم، باید اعتماد و احترام شان را به دست بیاوریم. نمی توانیم خلق الساعه توقع داشته باشیم صرف اینکه انسان خوبی هستیم پس آنها می بایست به شکل اتوماتیک آن را دریابند.
می توانم او را تغییر دهم
این هم از آن توقعات است که بسیاری از ما در طول زندگی با خودمان به هر طرف می کشیم. می خواهیم این توقع نسبت به افرادی که برای ما مهم هستند عملی شود. این وسوسهِ تغییر دادن افراد، حتی در مورد آنهایی که تمایلی برای تغییر نشان نمی دهند هم وجود دارد. اما یکبار برای همیشه خوب است به این واقعیت برسیم که « خودمان» تنها فردی هستیم که قادر به تغییرش می باشیم.
شناسایی توقعات نابجا و حذف شان از زندگی به خودی خود به قدرت توقع واقعی که از زندگی داریم نیرو می بخشد و به ما کمک می کند سبکتر و ساده تر، رضایت و خشنودی از زندگی را تجربه کنیم.
 
Almost everyone who is unhappy with life is unhappy for the same reasons
Almost everyone who is unhappy with life is unhappy for the same reasons
Image Source
Public Doman Pictures / Pixabay via CC0 Public Domain