مردان موفق ولی تنها

۱۰ اسفند ۱۳۹۵

از یک نظر، طبیعی است که مردان موفق، تنهاتر از بقیه باشند چون جایگاهی که به آن رسیده اند محل شلوغی نیست. فقط درصد کوچکی از افراد می توانند بسیار موفق باشند.

اما نمی شود انکار کرد که به قول Thomas Joiner روانشناس و نویسنده کتاب « تنها در اوج»، یک سرانجام تلخ وغمگین برای خیلی از مردان موفق، ایجاد می شود. آنها تنهاتر و غمگین ترند و بخشی از آنها برای پنهان کردن یا فرار از مشکلاتی که گریبان روح و روان شان را گرفته به الکل و قمار یا به رابطه های بیرون از زناشویی  پناه می برند…
از نظر او، دستیابی این مردان به ثروت، احترام و موقعیت اجتماعی، بهای سنگینی برای شان در بر دارد. در کلوپ اختصاصی که برای خودشان ساخته اند  تنها چیزی که وجود ندارد دوستی عمیق با انسان های دیگر است. آنها شاید همواره ناظر تحسین و رفتار خوشرویانه بسیاری از آم های دور و برشان نسبت به خودشان هستند ولی عملا تنها هستند.
بخش مهمی از موفقیت این نوع افراد، مدیون چشم پوشی بر بسیاری از احساسات شان نسبت به عزیزان و حتی رقیبان و همکاران شان است. به نظر آنها ایراد خاصی هم برای این کارشان وجود ندارد چون معتقدند زندگی شان را صرف بهبود موقعیت خانواده خود می کنند.  آنها این واقعیت را یک از خودگذشتگی می بینند چون تمام وقت و توجه شان باید درگیر رسیدن به قله ایی باشد که برگزیده اند.
تازه در این مرحله است که مردان موفق نیز به مجموعه وسیعتر و معمولا پنهانِ مردانی که مشکلات روحی دارند می پیوندد. دکتر Thomas Joiner نمی خواهد به یک تصویر منفی در باره این نوع مردان برسد و آنها را دچار پشیمانی و گناه بسازد. برای همین در کتابش، توصیه های بسیار ساده و عملی را دستچین می کند تا آنها بتوانند زندگی شخصی و عاطفی شان را سالم تر بسازند.
 
 
LONELY AT THE TOP: The High Cost of Men’s Success
(Palgrave Macmillan)
Thomas Joiner